Jump to content

Skarpnes 30 kjøp

fjordholmen

Recommended Posts

Etter mye fram og tilbake anngående båt,vurderer eg på å gå til innkjøp av ein Skarpnes 30,er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med denne båt typen,hvilken motor størrelse passer best til denne båt typen,hvem vet ,kansje noen som leser dette,har en til salgs :flag:

Hei,

ser det kommer opp ønske om synspunkter på Skarpnes, og kommentarer i tillegg om Elwaro. Det er jo smak og behag. For en del år siden vurderte min far disse to båtene i forhold til hverandre (endte på elwaro). Begge båtene er jo flotte. Skarpnesen har vel et skrog som med litt motor har bedre potensial til å holde en noe høyere fart enn Elwaro? men Skarpnesen er vel litt "våtere" med litt mer sjøsprøyt over båten?

Har du kikket i erfaringsbasen? Der er det sikkert noen synspunkter fra de som har hatt den båten du lurer på. Du kan jo også søke i medlemsbasen på denne båttypen og sende en IM til de som har en slik.

Lykke til!

:smiley:

Drømte lenge om Skarpnes 30!

Den har pene linjer og går pent i halvplanerfart. Den er litt lav innvendig så høye personer må nok bøye hodet en del. Den lages jo ennå under navnet Norstar 950. Denne har økt fribordet i både skrog og overbygg (tror jeg..) og er ganske optimal.

Bør nok ha rundt 150hk hvis du ønsker litt fart.

Lykke til!

Hilsen Harald L

Trude III

Jeg vurderte Skarpnes for noen år siden. Vi er to voksne og to barn. Vi vurderte Skarpnesens AC som trang og ubrukelig. Vi endte faktisk opp med en Joda 8100 uten Ac. Den har bedre fartspotensiale og grei forcabin med plass til fire sovende.

Jeg hadde en 1984 modell Skarpnes i 17 år. Båten hadde en MD40 motor på 85 HK. Kjøpte båten i 1986. Vi var kjempefornøyd med Skarpnesen. God plass, god i sjøen, litt våt, det er sant, men taklet grov sjø og uvær uten overraskelser. Satte alltid stor pris på de brede dollbordene, som gjør at du lett går rundt hele båten uten å behøv å holde deg fast. Dette er fint med barn og dyr ombord, da har de også et enklere liv. (85 HK var egentlig passende til båten, for dette var jo før skroget ble endret, men kanskje den hadde klart 120 - 130 HK, om de ble brukt fornuftig. Ikke behov med lite last, men med full båt, kjærring, unger venner av oss og barne, feriebagasje etc er det sikkert ikke dumt med 130 HK. Med lett båt vil du da få kjølplaning. Men, du trenger ikke å kjøre på full fart. Med 85 HK pleide jeg å si at vi gikk med 9 knop med feriebåt, dette var masjfart. Jeg hadde den vel oppe i ca 12 knop.

Senere, huskeri ikke når kom jo båten med noe endret skrog, og TAMD40 motor. 156 HK om jeg ikke husker fil. Prøvet aldri den båtn, men betraktet den i sjøen. Den gikk styggfort, og det var litt rart å se på.

Trefotsyken er jo noe de fleste innhuga båteiere er besmittet med, så også jeg. Jeg har aldri hatt en båt så lenge noen gang, men etter hver begynty båten å krympe sammen rund meg. Ungene ble større, sønnen min var en ganske normal 6 åring når vi kjøpte båten, når vi solgte var han 190cm/90 kg. I samme tidsrom hadde selvfølgelig datter og venner av ungene vokst tilsvarende. Da byttet jeg båten til 37 fot. Registrerer fortsatt alle "Skarpiser" vi møter, og tenker på livet med den båten med glede. Jeg kan ikke se hvordan du skulle kunne bli misfornøyd med en slik båt. Da jeg solgte båten fikk jeg igjen nesten det samme jeg ga for den 17 år tidligere, Når jeg kjøpte den var den som en nyslått toskilling, når jeg solgte den var den brukt av to til fire voksne og flere hunder i 17 år, meni god teknisk stand. Ny eier er fortsatt veldig fornøyd.

Mitt råd til deg er, kjøp en Skarpnes, se ikke så mye på at du skal ha svær motor. Kos deg med den farten du har, både pris på båt og dieselforbruk stiger eksponentiellt med hastigheten. Du trenger tiden mellom to overnattinger for å lade batterier, og da kan du ikke gå for fort.

Båten jeg har i dag kan gå 16 knop, men meste av tiden går vi ca 7 knop. Det er mest trivelig synes vi, da får vi sett mere, lettere å følge med på navigasjonen, alltid nok strøm i havn, liten hekkbølge, etc., etc.

Lykke til med båtkjøpet....

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du kan også høre med ELISE her på forumet som har en Skarpnes 30. Han kjenner båten veldig godt.

Norstar 950 er lik, men har endret litt på bunnen akterut. Det er gjort flere ombygginger av bunnen på den etter at Norstår tok over, og de siste utgavene er også bredere i bunnen lenger frem.

Det er også endringer i inventar med vinkelsofa og nedgang til AC på STB side isteden for i midten.

Kikket selv på en slik Norstar 950 før vi kjøpte NB 8700.

Det er Hanne III jo:-) :cheers:

Den båten kjøpte jeg i 93 tror jeg, og hadde den til 98. 5 nydelige sesonger med en super båt. Vi opplevde ikke ACèn som trang, men det var guttenes "rom" som da var små. Båten fungerte supert for vår familie på 4. Salongen foran brukte vi som fast køye str. very king size. Lettmanøvrert, god, plass, brede dollbord og som tidligere nevnt litt våt. Opplevde ikke det som noe problem. Når vi gikk lange strekk kneppet vi opp kalesjen på le side. Kan vanskelig forestille meg at en ikke blir fornøyd med en sånn skute...

Lykke til med båtkjøp :flag:

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Skarpnes 30 er en bra båt, stor og romslig for familie på 4.

Kan bare si meg enig med Pirius, da jeg har gamlebåten hans,Festinalente nå Annki 2.

Det er byttet motor til TMD 40 130 hk, båten fungerer bra med denne motor.

Er vurdert solgt i løpe sommeren, ta kontakt ved interrese.Ligger nå på land i Slemmestad.

Lykke til med kjøp av Skarpnes 30, det er ett godt kjøp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...