Jump to content

Hvor bør jeg plassere eksosutløpet..

2715e

Recommended Posts

Heisann

Jeg holder på å montere en brukt dieselvarmer i båten. Er komt så langt at jeg har testkjørt den litt får å se om den funket..

Den startet fint, men det kom mye røyk fra den. Spesielt når jeg lot eksosen gå rett ut i maskinrommet :crazy:

Har ikke fått kjøpt eksosslange ennå. Jeg tenkte å bare lå eksosen gå rett ut ifra siden av båten, men ble litt usikker nå som det kom såpass med røyk..Men jeg har ikke kjørt den skikkelig ennå så den blir vel bedre. Blir langt å føre eksosen helt bak til akterspeilet, (ca 3 m) men kanskje det er en fordel?? Men det er vel ikke så bra for dieselvarmeren at slangen blir så lang?

Mener å tro at der skulle være et vist forhold mellom innsugslufta/eksos.

Noen som har erfaring med dette?? Hvor mye røyk er det vanlig at disse produserere??

Håper på at løsningen med å ta det rett ut i skutesiden går greit...Men det er jo litt kjipt hvis eksosen siger rett opp på dekket når båten ligger stille.

Venter spent på svar før jeg løper å kjøper skroggjennomføring samt slange...

Kan du ikke legge den rett opp? Ved bruk så ligger du jo ikke på "solslikkerplass", og du vil få høyest mulig "pipeføring". Eller???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Legg eksoen ut på fordekket eller overbygningen. Det pleier å være det beste.

IKKE kjøp slanger og monter det under dollbordet.

For oppklaringens skyld: Hvorfor bør ikke eksosen legges ut under dollbordet

- spør fordi jeg har tenkt å legge eksosen ut fra dieselvarmer plassert i motorrom,

og eneste mulighet er gjennom skroget under dollbordet.

Får ikke håpe at jeg noen gang blir liggende på den siden av deg som du eventuelt fører ut eksosen fra varmeren. Eksosen er både varm og inneholder uforbrent dieselen. I tillegg blir det mye lyd som vil være sjenerende for deg og nabobåten.

Hvis du i tillegg har tenkt å ta luft til varmeren fra motorrommet, bør du huske på at oppvarmet motorlukt (diesel/olje) ikke er den mest tiltrekkende odøren som finnes. :rolleyes:

Det er da ganske vanlig å legge eksosen ut i siden. Minuset er at det kan gå noen fendere, så det er kanskje greit å tenke litt på plassering i forhold til hvor du pleier å ha disse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det blir nok til at jeg legger ut eksosen på siden...varmeren er plassert helt fremst i maskinrommet. Innsugningslufta blir også tatt fra maskinen, men rett ved et luftinntak. Kan også legge en slange helt inn i inntaket om der skulle bli litt lukt..

Jeg har utløpet i akterspeilet, under badeplatform. Da er der ingen fare for å smelte fendre og denslags.

Vær obs på at noen varmere fungerer dårlig om de ikke tar forbrenningslufta fra samme plass om eksosen går ut. Problemet ligger i at om der er vindtrykk på eksossiden vil forbrenningsluftmengden gå ned og varmeren vil sote.... Enkelte varmere har derfor balansert forbrenningsluftkrets med felles luft- og eksosslange (eksosslange inni luftslangen) og felles skroggjennomføring for begge.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har utløpet i akterspeilet, under badeplatform.

Når du har utløpet av eksosen på akterspeilet, bruker du da vannbåren eller luftbåren varme?

Dersom du har luftbåren varme:

- hvor lange rørstrekk har du da

- hva er diameteren på rørene

- hvordan hindrer du effekttap i svinger på rørene?

Varmeren er en eperspracher X2 med en effekt på 1,8 kw.

Har veldig lyst til å snu eksosbendet på den, men den sitter noe så borti hampen..men hvis jeg bruker en flexibel eksoslange så slipper jeg vel det. Veldig til pris forskjell på hvor man ringer for å høre etter slange/gjennomføring. Jeg trenger en 2" gjennomføring. Utvendig diamenter på eksosbendet er 55 mm. Ser maritim skal ha 336 kr for gjennomføringen. Snakket nettopp med en butikk i Alvøen og de skulle ha ca 800 kr for en rustfri gjennomføring. Men det er vel kanskje forskjell på gjennomføringene?? Blir det så varmt at de er dobble?? Vet ikke selvtennings temperaturen på tre, men den er vel flere hundre grader??

Tror jeg stikker på biltema å kjøper en flexibel slange iallefall. Så blir jeg ikke lopppet helt :rolleyes:

Har veldig lyst til å snu eksosbendet på den, men den sitter noe så borti hampen..men hvis jeg bruker en flexibel eksoslange så slipper jeg vel det. Veldig til pris forskjell på hvor man ringer for å høre etter slange/gjennomføring. Jeg trenger en 2" gjennomføring. Utvendig diamenter på eksosbendet er 55 mm. Ser maritim skal ha 336 kr for gjennomføringen. Snakket nettopp med en butikk i Alvøen og de skulle ha ca 800 kr for en rustfri gjennomføring. Men det er vel kanskje forskjell på gjennomføringene?? Blir det så varmt at de er dobble?? Vet ikke selvtennings temperaturen på tre, men den er vel flere hundre grader??

Tror jeg stikker på biltema å kjøper en flexibel slange iallefall. Så blir jeg ikke lopppet helt :rolleyes:

HOlder på med det samme selv. Finner ikke gjennomføring for eksos i størrelse 42 mm. Du har vel ikke tenkt å bruke en vanlig gjennomføring vel. Til den prisen du nevner (336,-) så er vel det en heilt vanlig gjennomføring som ikke egner seg til diesel varmer/ tørr eksos.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hadde tenkt å bruke en slik vanlig rustfri gjennomføring, men det er vel kanskje ikke så lurt. Orginalt skulle eksos bendet ut fra denne brenneren være 42 mm ifølge en forhandler. Selverøret ut fra brenneren er nok det, men så er det satt på et bend og utvendig diameter her er 55 mm. Ser veldig orginalt ut...Men jeg kunne gå ned til 42 mm på skroggjennomføringen sa han. Men jeg kommer til å kjøpe en slange på 55 mm. Biltema selger disse billig:) Trenger ikke noe støydempende slange da alt er plassert i maskinrommet....

Bare husk å gi en lyd om hvor du får tak i gjennomføringen. Jeg trenger en på 42 mm og vil ha den i skrog siden. Dei er vel dobbel pga at ikke plasten/treet i skroget ikke skal ta skade.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det er jo samme type varmer som står i min båt det! Skal ta en kikk på hvilken type gjennomføring som er brukt der. Jeg har riktignok ikke brukt varmeren ennå, da den ikke er helt i form. Men opplegget er der, og har vært i bruk i mange år før. Kommer tilbake når jeg har fått sjekket hva som er brukt hos meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dersom du har luftbåren varme:

- hvor lange rørstrekk har du da

- hva er diameteren på rørene

- hvordan hindrer du effekttap i svinger på rørene?

Eksosslangen er vel rundt 1,5 meter og varmluftslangen er vel rundt 2 meter og diameter 100mm (på øyemål/husk). Varmluftslange burde absolutt vært isolert men er det ikke. Varmeren er en Eber på 4 eller 4,5 kW så jeg har så langt hatt varme så det klarer seg men vil nok isolere slangen en eller gang jeg gidder....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Eksosslangen er vel rundt 1,5 meter og varmluftslangen er vel rundt 2 meter og diameter 100mm (på øyemål/husk). Varmluftslange burde absolutt vært isolert men er det ikke. Varmeren er en Eber på 4 eller 4,5 kW så jeg har så langt hatt varme så det klarer seg men vil nok isolere slangen en eller gang jeg gidder....

Forstår, da er luftslangen din svært kort i forhold til mitt behov.

Jeg funderer for tiden svært på om jeg skal velge luftbåren eller vannbåren varme, men det er diskutert i andre tråder.

Vær obs på at noen varmere fungerer dårlig om de ikke tar forbrenningslufta fra samme plass om eksosen går ut. Problemet ligger i at om der er vindtrykk på eksossiden vil forbrenningsluftmengden gå ned og varmeren vil sote.... Enkelte varmere har derfor balansert forbrenningsluftkrets med felles luft- og eksosslange (eksosslange inni luftslangen) og felles skroggjennomføring for begge.

Det var en slik i båten min da jeg kjøpte den. Eksosen gikk ut en plass under fenderlista på siden, mens luftinntaket ble tatt innenfra, rett inn i apparatet uten slanger.

Siden den ikke hadde virket på årevis skrudde jeg den opp, og den var så full av sot som det kan bli, tjukke lag i brennerkammer varmeveksler og eksosrør. Jeg kan desverre ikke finne brukermanual og monteringsanvisning til denne, men mener bestemt at den skulle ha en viss balanse mellom eksos og forbrenningsluft. Det kunne ikke min ha hatt.

HOlder på med det samme selv. Finner ikke gjennomføring for eksos i størrelse 42 mm. Du har vel ikke tenkt å bruke en vanlig gjennomføring vel. Til den prisen du nevner (336,-) så er vel det en heilt vanlig gjennomføring som ikke egner seg til diesel varmer/ tørr eksos.

Jeg har vært å kjøpt eksosgjennomføring på 42 mm hos Diesel & Elektro Service Alvøen Kai

Telefon 55931070.

Den betalte jeg 850 kr for. Den er dobbel ja. Egentlig bare 2 rør utenpå hverandre, slik at der blir en luftlomme i mellom. En vanlig gjennomgang blir vel litt riski.. :nono:

Så kjøpte jeg flexsibel rustfri slange på biltema. Håper å få montert ferdig alt i morgen :smiley::smiley:

Har veldig god plass i der som slangen skal gå og den vil henge fritt. Men jeg skal isolere den selv med en bit av slangen som jeg brukte til varmlufta. Det skulle vel bli en bra ordning.

De hadde heller ikke så stor slange som 55 mm på alvøen...dermed måtte jeg finne på noe! Mye billigere ble det også :cheers:

Nå er varmeren montert med eksos og alt. Den virket helt perfekt

Kan ikke engang se røyken fra den :smiley:

Eksosgjennomføringen går ut fra siden og eksosslange ble ca 95 cm. Noe som skulle stemme godt overens med det som stod i manualen. Den kunne ikke være over 1,5 m fordi da ville motstanden bli for stor og man kunne risikere nedsoting..

Synes det ga brukbart med varme til bare å være på 1,8 kw

Kabinen var god å varm bare iløpet av 10 min

• 4 år senere...

Skal montere eksosutløpet på båten (Hanse 400)

Har ikke sett hvor det er tatt ut på de Hansebåtene som har montert varmer fra fabrikk, men hvor er det lurest å montere utløpet?

Ser for meg at det kan komme eksos inn i cockpit ved montering på akterspeil da båten er helt åpen bak.

Hvis det monteres på siden ser jeg for meg at dette ikke er et så stort problem, men da må det vel monteres så høyt at det man ikke risikerer at det kommer under vann når båten ligger på "halv åtte"....

Har selvsagt svanehals helt under dekk.

Hva er best/dårligst av de to alternativene?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...