Jump to content

Bruke hobbyplater ombord ?

Som

Recommended Posts

De der kan du nok bruke, men teak ligner de ikke på. Samme hvor mye du beiser så er årene i furu så vidt forskjellige fra teak at det uansett vil se litt hjemmegjort ut, og det ville være synd i det ellers vakre interiøret. Det måtte være om du var så svineheldig å finne noen plater uten kvist og med fine rette årer. Det er ikke lett.

mvh tuffff

Et annet poeng er jo hvor solide slike hobbyplater er. På mine teaktrinn kan jeg uten problemer hoppe hardt nedpå uten at de bøyer seg nevneverdig. Ikke er jeg redd for at de skal brekke heller. Jeg tror ikke jeg ville stolt like mye på et materiale som er beregnet til å lage bokhyller av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

De der hobbyplatene er ikke brukbare til noe som helst.

De sprekker opp, slår seg og sveller.

Båten din har vokset teakinnredning.

Her må jeg erklære meg HELT ENIG!

Dessuten finnes de stort sett bare i 18mm tykkelse, hvilket gjør at hyller og annet man lager stort sett ser ut som billig ræl. De er fulle av kvist og limt av altfor brede staver. For en del år siden var de også å få i 26 mm. Det ga mye bedre resultat.

Dersom jeg skulle gå for furu, ville jeg velge tykkere materiale, for eksempel i kvalitet glattkant, hvis man da ikke kan lime selv. Men jeg er helt enig i at det passer dårlig i en båt med teak interiør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg skjønner godt at du vil gjøre dette så billig som mulig. Sette i forhold til kvantumet med bord og alle årene dette skal holde ville jeg utvilsom valgt teak/mahogni. Du kan evt. bruke utforinger som benyttes i husbygging til utforing av dører, vinduer o.a. Disse er gjerne atskillig mer bestandige enn møbelplater - som kanskje først og fremst benyttes til bokhyller.

Er furu dårlige materialer? Uff, og jeg som har 50 fot med slikt liggende. Er vel bare til å gå å senke denne da :cryin:

JEG mener ialfall IKKE at furu er et dårlig materiale. Behold båten din, du.

Men hobbyplatene er stort sett laget av dårlig furu. Dessuten passer vel furu dårlig sammen med teak.

Mens vi snakker om teak:

Det er et meget spesielt treslag som ikke lever mye. Jeg har sett massive dørblad i teak som er skåret rett ut av stokken, uten at de er sprukket, blitt buet eller vindskeive. Prøv det med gran eller furu!

Hobbyplater og utforinger er stort sett helt like, limt med vanlig fuktbestandig snekkerlim, beregnet for innendørs bruk. Det skulle uansett la seg gjøre å bygge denne i normal fin trelast i furu e.l. Om du får tak i eik, vil jo det egne seg mye bedre da det er hardere. Teak er jo selvfølgelig toppen. Du får kanskje tak i dette hos Tre og Finer i blomsterdalen, de fører både "oversjøisk tre", hardtre og kryssfiner. Er usikker på om de liker å selge til private men det finner du jo ut. Lykke til med leideren. :smiley:

Redigert av h2o (see edit history)

Hobbyplater og utforinger er stort sett helt like, limt med vanlig fuktbestandig snekkerlim, beregnet for innendørs bruk. Det skulle uansett la seg gjøre å bygge denne i normal fin trelast i furu e.l. Om du får tak i eik, vil jo det egne seg mye bedre da det er hardere. Teak er jo selvfølgelig toppen. Du får kanskje tak i dette hos Tre og Finer i blomsterdalen, de fører både "oversjøisk tre", hardtre og kryssfiner. Er usikker på om de liker å selge til private men det finner du jo ut. Lykke til med leideren. :smiley:

Bortsett fra at utforinger som regel er laget av (nesten) kvistfritt materiale og koster en del mer.

Hobbyplater skal i "teorien" tåle vann - slik sløyefjøla til "traust" - men kombinasjon vann og varme medfører at platen sprekker. La "traust" putte fjøla inn i en oppvaskmaskin noen ganger så sprekker den av varmen og sansynligvis vannet :smiley: Sommertemperaturen (langt ord) kan også påvirke hobbyplaten på samme måten. Man kan jo bruke platen og beise denne, samt epoxy som etterbehandling. Da holder en jo vannet ute - tror jeg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...