Jump to content

Bruke hobbyplater ombord ?

Som

Recommended Posts

Jeg skjønner godt at du vil gjøre dette så billig som mulig.

Sette i forhold til kvantumet med bord og alle årene dette skal holde ville jeg utvilsom valgt teak/mahogni.

jag tycker oxo att du skall bygge av teak eller mahogny........det er dyrt men samtidigt

hållbart o tål vatten....från o till så blir det ju rigtigt blött :diving: der!

någon gång i framtiden kansje båten skall säljas oxo...det kan ju vara en sådan detalj som gör

att en presumtiv kund vender på klakken....för att det er gjort i någon hobbyplate! :nonod:

S/Y Gunga Din

Var ute etter teak til båtprosjektet mitt. Spurte "alle" jeg traff og etter 2mnd hadde jeg 8 vinduer med karm og rammer på 110 x 140 , 2 store vinduer på ca 210 x 140 og tre ytterdører med karm og rammer. Av dette har jeg nok til dette prosjektet og sikkert de 2 neste :lol: . Alt dette ville blitt dumpet på fyllinga.

Med en god justersag og fres kan jeg lage alt som trengs til innredningen.

Var ute etter teak til båtprosjektet mitt. Spurte "alle" jeg traff og etter 2mnd hadde jeg 8 vinduer med karm og rammer på 110 x 140 , 2 store vinduer på ca 210 x 140 og tre ytterdører med karm og rammer. Av dette har jeg nok til dette prosjektet og sikkert de 2 neste :lol: . Alt dette ville blitt dumpet på fyllinga.

Med en god justersag og fres kan jeg lage alt som trengs til innredningen.

Jeg har samme erfaring som 'bruspulver'.

Selv om teakdører med rammer er gamle, blir teaken god som ny etter behandling med fres og god sag.

Jeg har løst mange oppgaver ombord med gamle dørrammer...

Det finnes sikkert flere produsenter og utgaver av hobbyplater av furu. Jeg har selv brukt platene på badet rundt "basenget" og dusj. Har behandlet disse kun med grønsåpe av god kvalitet. Dette var for to år siden og de er like bra. Et fuktig og varmt klima. Jeg har også anvendt furupanel som innredning i en båt. Disse ble også behandlet med grønnsåpe. Dette var for ca. 10 år siden og resultatet er like bra i dag. Etterbehandling er nødvendig etter noen år. Muligens vi undervuderer furuens egenskaper.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kjøp deg en hobbyplate og sett den i kjelleren en måned, så kan du puste lettet ut over at den ikke befinner seg i båten... Platene tåler ikke engang luftfuktigheten uten å bøye seg

Å?

Så hvordan her det seg at den plata jeg har hatt i kjelleren i over et år ikke er bøyd? Kanskje retter den seg opp annenhver måned, slik at hvis jeg sjekker neste måned er den skeiv? :eek:

Oppevarer selv plate i kjelleren - ikke så tørt der - og de er like fine etter lang tids lagring. Kommer de i kontakt med betongen får man jordslag i disse. Plate som er sauset inn med grønsåpe, furuens egne konsistenser overlever det meste.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hobbyplater er som flere er inne på ikke å anbefale til trapp. Det er for dårlig lim som ikke vil tåle vannet som nødvendigvis vil komme.

Kjerneveden i furu, den mørke i midten tåler fuktighet meget godt. I gamle dager fjernet man toppen og alle greiner foruten to i toppen av treet. Deretter ventet man i 4 år før man felte treet. Da hadde kjerneveden utvidet seg slik at treet var naturlig impregnert. Tømret til bygninger (som jeg kjenner best til) burde vokse slik at de strakk seg mot lyset i trange daler. Ute i skogen ble treet valgt etter hva det skulle brukes til. Dette er desverre kunnskap som er i ferd med å forsvinne.

Så gubben som satt i skogsmaskinen tenkte nok ikke på noe båt-trapp når han felte furua :nonod:

Selv kjøper eg teak hos en trappeprodusent. Det heter riktignok Merboe, men er helt lik i farge med teak, men mye billigere.

For 220mm bred og 15mm tykk plank betaler eg ca. 500,-/m tipper eg...

Ellers er det lurt å følge med etter brukte glass og dørkarmer. Fikk tak i ca 8 meter med 2x4" teak fra en gammel butikkdør. Betalte 300,- for dette pluss noe smålister...

En annet alternativ er å bruke teakfiner med kantfiner. Dette blir faktisk ganske bra dersom du lakker den...

Sibirsk lerk som en nevner lenger oppe, er supert!

Flott treverk med lite/ingen kvist og utrolig holdbart i fuktig miljø. Etter beising, oljing og eventuelt lakking blir finishen kjempefin. Prisen er også langt, langt fra teak/mahogny.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Holdbarhet er et aspekt, et annet ( som også er nevnt tidligere) er det estetiske. I et interiør av såpass høy standard som ditt, vil bruk av annet treslag lett ødelegge helhetsintrykket. Om du ikke ønsker å bruke Teak (enkelte vil kanskje også forsøke å unngå dette av miljømessige årsaker) kan du jo også vurdere å kontrastere istedenfor å imitere. En trapp i hvitlakkert plywood (eventuelt kledd med hvit laminat) kantet med teaklister vil trolig se bedre ut enn "imitert teak" hos deg vil jeg tro.

Takk for kunnskapen,

gjelder det samme for eika og bjørka?

Bjørk og eik er begge to betydelig hardere og sterkere enn furu (og gran). Eik Inneholder garvesyre og er den mest bestandige tresort som naturlig vokser i Norge. Får du tak på fin eik så kan dugjerne bruke denne, den må imidlertid oljes/behandles jevnlig. Personlig er jeg svak for den lyse fargen i bjørka og synes dette er et svært pent trvirke. Imidlertid er ikke bjørk så bestandig som eik. Om du er nøye med å overflatebehandle den, kan du imidlertid godt bruke den. Har selv gjort det med godt resultat. Windy har også brukt bjørk i innredning av båter, så det kan jo ikke være helt på trynet.......

Selv kjøper eg teak hos en trappeprodusent. Det heter riktignok Merboe, men er helt lik i farge med teak, men mye billigere.

For 220mm bred og 15mm tykk plank betaler eg ca. 500,-/m tipper eg...

Ellers er det lurt å følge med etter brukte glass og dørkarmer. Fikk tak i ca 8 meter med 2x4" teak fra en gammel butikkdør. Betalte 300,- for dette pluss noe smålister...

En annet alternativ er å bruke teakfiner med kantfiner. Dette blir faktisk ganske bra dersom du lakker den...

Ekte Merbau er betydelig mørkere (og tyngre) enn teak. Merbau har en svært stor tetthet og er svært slitesterkt, men jeg kjenner ikke til at det har de samme gode "marine egenskaper" som teak.

Sibirsk lerk som en nevner lenger oppe, er supert!

Flott treverk med lite/ingen kvist og utrolig holdbart i fuktig miljø. Etter beising, oljing og eventuelt lakking blir finishen kjempefin. Prisen er også langt, langt fra teak/mahogny.

Sibirsk lærk ligner på furu i veden, og jeg tipper at det ligger omtrent på linje med furu rent styrkemessig, eller noe over. Den er lett og jobbe med og lukter utrolig godt når du høvler den :lol:

Den har svært gode egenskaper m.h.p. holdbarhet. Men jeg er usikker på hvordan den reagerer på olje/lakk. Har en fuglekasse stående i kjelleren som jeg tenkte å henge ut en av dagene, den er laget i sibirsk lærk, kan olje den og se hvordan det blir - skal komme tilbake med rapport.

Jeg ville holdt meg borte fra hobbyplatene, det kan godt være du får det til, men sjangsen for at de slår seg og sprekker er absolutt til stede, da er det kjipt å ha brukt masse tid på det så varer det kanskje bare noen mnd. Rent styrkemessig er teak/eik/bjørk også myyye sterkere, så du kan ha tynnere dimensjoner, det er jo ikke så pent ut med trinn i 4"x4" furu.... :wink:

Det er nok ikke tvil om at Teak er best, både p.g.a. de svært gode egenskapene i et marine miljø, men også det at teaken ikke slår seg så mye som våre nordiske treslag. Etter teak ville jeg nok satset på eik og så bjørk....

Lykke til

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ekte Merbau er betydelig mørkere (og tyngre) enn teak. Merbau har en svært stor tetthet og er svært slitesterkt, men jeg kjenner ikke til at det har de samme gode "marine egenskaper" som teak.

Merbau har en egenskap som jeg regner med at er lite attraktivt ombord: Den avgir farge i kontakt med fuktighet. Bruken av Merbau som benkplate med undermontert vask på dronningens bad på kongehytta fallt lite heldig ut: Den hvite poreselensvasken skal ha framstått som svært blodig og lite delikat :lol: .

Trolig ikke så stort problem om det lakkes, men allikevel...

Sibirsk lerk blir brukt til kledning på hus. Da behandles den gjerne ikke. Resultatet blir en sølvfarget vegg - ikke ulik slik de gamle naustene ser ut.

Etter å ha herdet en stund blir de også tilnærmet like harde som naustveggene - altså omtrent umulig å slå inn en spiker i dem.

Hvordan salt miljø virker inn på lerken vet jeg ikke, men er det noe grunn til at denne skal reagere annerledes på slikt miljø enn furuen som er brukt i naustene da???

Siden ulike treslg diskuteres her kunne jeg tenke meg å høre om noen kunne forklare meg at det er forskjell på teak og mahogny. Jeg mener det er to forskjellig e treslag der er teak som er "king of the hill" m.h.p. egenskaper i fuktig miljø. Jeg reigistrerer at folk blander litt sammen, og en snekker (ikke tømrer, men snekker) jeg snakket med, mente det var glidende overganger og at mye havemøbler som ble solgt som teak, egentlig var mer mahogny enn teak og derfor ikke så egnet til å stå ute år etter år. Hva sier ekspertisen?? Er det to distingte forskjellige treslag eller er det litt tja og ha?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...