Jump to content

Bruke hobbyplater ombord ?

Som

Recommended Posts

Etter å ha herdet en stund blir de også tilnærmet like harde som naustveggene - altså omtrent umulig å slå inn en spiker i dem.

"Anvendelse (Lerk): Båtbygging, brobygging og bygging i vann, siloer, husbygging. Anvendelse også i friluft. Dessuten til møbler, inventar, kar."

(Villy E Risør i Trehåndboken, "bibelen" innen litteratur om tresorter)

I dag er det svært varierende kvalitet på Sibirsk Lærk på markedet. Det virke som man skal se etter er seintvoksende lerk, og da primært kjerneved.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Jeg mener det er to forskjellig e treslag der er teak som er "king of the hill" m.h.p. egenskaper i fuktig miljø.

Næringslivet er jo ikke alltid helt edruelige på hva de kaller ting. Det er to forskjellige treslag. Mahogni (Khaya ivorensis) vokser primært i Afrika, mens Teak (Tectona grandis) i utgangspunktet er et asiatisk treslag. (ifølge Risørs "bibel)

Var litt kjapp med mitt forrige svar, og så ikke godt etter på kapittelet om anvendelsesområder. Det er visst ikke helt riktig å si at Mahogni er primært Afrikansk. OCR scannet litt mer fra Risør:

"A/d d. Mahogni

ekte Mahogni som: Cuba-, Sentralamerikansk-, Amazon-, Tropisk S¢ramerikansk-, Afrikansk Mahogni, Cedro. Tilh¢rende Mahognifamilien og med mahogni-utseende er bl.a. også: Bilinga, Sapelli, Utile, Tiama, Kosipo, Auckchinsani, Thitka, Andiroba, Yinma, Bosse, Margosa, Lunumidella. Mer eller mindre mahogni-lignende, men ikke i familien er Makore, Niangon, Mueri, Kotibe og hele den store Shorea-gruppen med Lauan, Meranti og Seraya = Filippinsk «Mahogni». Dessuten også Peroba Rosa, Prima Vera o.a.

e. Teak

og det finner bare en ekte Teak - Tectona grandis - men det finner vel neppe noen annen tresort hvis navn så ofte blir benyttet til å beskrive en sort som noe den ikke er. Det dreier seg her om en Lang rekke tresorter, som p.g.a. at de har utseende eller en eller flere egenskaper til felles med Teak, føyer betegnelsen til sitt eget navn eller havne- eller opprinnelsesnavn. Tresortene blir ikke av den grunn Teak, og det kan skade bide tresortene selv (man venter seg for meget av dem) og alt det som ekte Teak står for. Jeg vil her nevne noen eksempler med det riktige navnet og det falske Teaknavnet i parentes: Iroko (Kambala- eller African (<Teak»), Kokrodua (Dua«Teak»), Yang (Yang-«Teak»), Molave (Philippine cTeak>>), Ipil, Merbau (Borneo «Teak»), Umgusi (Rhodesian «Teak»), Muninga (Transvaal Teak), Yemane (Grey Teak), Basralocus (Guyana «Teak), Keledang (Malaya Teak»), Freijo (Cordia rTeak»), Louro (Brazilean «Teak»), Abura (Uba

-Teak- eller lignende. I dette tilfelle er det helt meningsløst, da hverken utseende eller egenskaper berettiger en slik beskrivelse). Det er flere enn de som er nevnt her, men det henvises til beskrivelsene i håndboken, der det er gjort oppmerksom på egenskaper og likheter under de enkelte tresortene." sitat slutt.

Siden ulike treslg diskuteres her kunne jeg tenke meg å høre om noen kunne forklare meg at det er forskjell på teak og mahogny. Jeg mener det er to forskjellig e treslag der er teak som er "king of the hill" m.h.p. egenskaper i fuktig miljø. Jeg reigistrerer at folk blander litt sammen, og en snekker (ikke tømrer, men snekker) jeg snakket med, mente det var glidende overganger og at mye havemøbler som ble solgt som teak, egentlig var mer mahogny enn teak og derfor ikke så egnet til å stå ute år etter år. Hva sier ekspertisen?? Er det to distingte forskjellige treslag eller er det litt tja og ha?

Teak og mahogny ser jo helt forskjellig ut. Og hvorfor skulle noen selge mahogny som teak? Det er jo lite å tjene på det.

Når det gjelder mahogny, er det imidlertid flere typer og mange treslag som ligner mahogny. Her er det nok snakk om glidende overganger og mye forvirring.

Dessuten:

- Mahogny kommer fra regnskogen.

- Teak kommer IKKE FRA REGNSKOGEN. Det gjelder uansett hva "de fleste vet"

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

. En trapp i hvitlakkert plywood (eventuelt kledd med hvit laminat) kantet med teaklister vil trolig se bedre ut enn "imitert teak" hos deg vil jeg tro.

Enig i den da jeg selv maler noe av mahognyen i båten isdendenfor å bytte den ut

Siden ulike treslg diskuteres her kunne jeg tenke meg å høre om noen kunne forklare meg at det er forskjell på teak og mahogny. Jeg mener det er to forskjellig e treslag der er teak som er "king of the hill" m.h.p. egenskaper i fuktig miljø. Jeg reigistrerer at folk blander litt sammen, og en snekker (ikke tømrer, men snekker) jeg snakket med, mente det var glidende overganger og at mye havemøbler som ble solgt som teak, egentlig var mer mahogny enn teak og derfor ikke så egnet til å stå ute år etter år.

Tja båten min er minst like gammel som meg og holder seg vel minst like bra til tross for noe mangelfult vedlikehold. Det meste kommer vel an på stellet materiellet får.

At hobbyplank er et dårlig alternativ er jeg helt enig i da kvist ikke har noe i din innredning å gjøre etter min mening da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

For å være sikker på at vi snaker om samme greie, så er det slike jeg tenkte på :

Bilde

Og evt. hva kan være alternativt valg ?

Dersom det kan være et alternativ har jeg Eike plater i heltre liggende, men du må ta turen ut til Askøy for å vurdere/hente selv - Gratis...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sibirsk lærk ligner på furu i veden, og jeg tipper at det ligger omtrent på linje med furu rent styrkemessig, eller noe over. Den er lett og jobbe med og lukter utrolig godt når du høvler den :lol:

Den har svært gode egenskaper m.h.p. holdbarhet. Men jeg er usikker på hvordan den reagerer på olje/lakk. Har en fuglekasse stående i kjelleren som jeg tenkte å henge ut en av dagene, den er laget i sibirsk lærk, kan olje den og se hvordan det blir - skal komme tilbake med rapport.

Lerka ( den ekte sibirske lerka) er et vakkert treslag når den er lakket,

Dette er dørkene i majali og dekkene er laget på samme måte, ser ut til å tåle mye og hode seg pent i fargen. Bilde

Nåt det gjelder leideren til trådstarter ville ikke jeg heller valgt et lyst treslag (muligens eik, da dette er pent og et naturlig vilg i en leider som skal tåle mye.

Hobbyplate ville jeg iallefall ikke brukt uansett, har altfor mange dårligere erfaringer med limfugene i disse.

Hvis ikke en vil koste på "ekte" teak eller mahogany, så er almendrillo er godt alt. det kjøpes som terassebord på trelastforhandlere i dim 21x120mm og koster noe over kr 50 pr m. Det er beinhardt og vanskeig å jobbe med, lukter skikkelig "tåjam" ved bearbeiding. men etter oljing er det bare lekkert og luktfritt. Tåler masse vann uten å bli stygt og er veldig sterkt.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Almendrillo har jeg kun sett i oljet utførelse, det finnes en olje som er spesiell for disse veldig harde treslagene men jeg husker ikke noe navn. De burde vite det på trelasten.

Jeg har også brukt treolje (sånn for terasser) med hell.

Skulle tro det gikk fint å olje/lakke på samme måte som resten treverket i båten?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

• 10 måneder senere...

Har behov for et kaffe/coctailbord under kalesjen. For å få maks størrelse, men ikke større enn at jeg kan plassere det i stuverommet, tenkte jeg å kjøpe søyle og lage bordplaten selv.

Er det døfødt å tenke hobbyplate til dette? Størrelsen kommer til å bli ca 50 x 80cm.

Finnes det evt. andre plater som er bedre egnet?

Jeg skal også ha en plate for å gjøre benken akter bredere slik at det er mulig å overnatte på den. Ser for meg en plate jeg kun tar med når jeg er på overnattingstur, ellers lagres den tørt. Platen blir 40 x 180cm og tykkelsen på omtrent 2 cm.

Vil hobbyplate være sterkt nok slik at den ikke svikter på midten? Forslag til andre plater som er egnet mottas med takk.

Hva med å bruke forskallingsfinner, denne fås i størrelsen 75X150cm og er 15mm tykk. Blir det for tynt kan du jo enten lime 2 plater på hverandre eller lime på forsterkninger på undersiden. KAn settes inn med f.eks olje og beis eller beises og lakkes. Natespor kan du og frese inn før behandling, eller lime tynne teak staver eller annen treaort oppå

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

..... omtrent 2 cm.

....Vil hobbyplate være sterkt nok slik at den ikke svikter på midten? ......

Nei. 180cm lang med gjennomsnits voksen person på vil svikte...men gjør det noe om den svikter litt da? Førøvrig enig med Suzuki og Jon Kåre: Sats på fineer. Uansett må du temmelig mye opp med tykkelsen for å ungå svikt. Hvor mye vil jeg ikke gi noen garantier for, men temmelig mye. Selv ville jeg valgt minst 1" fineer kledd med 10mm teak eller aller helst laminert teak helved! "Fake" teak-plater får du hos Maritim i Damsgårdsgaten tipper jeg. Helt ok, ferdig med pyntenater.

Til bord ser det ut som om Maritim har fine plater å bruke.

Når det gjelder platen for å gjøre akterbenken bredere er det en plate som på overnattingsturer blir liggende under puten på akterbenken for å bli dradd fram når far skal legge seg. Far trenger mer plass til å sove på :-)

Utenom overnattingsturer blir platen hjemme.

Utseende er altså ikke viktig - holdbarheten i fuktig miljø ikke så viktig heller skulle jeg tro. Ikke mer enn toppen 10 overnattinger i sesongen.

Det viktige er at den er stiv nok slik at den ikke svikter. Kan jo selvfølgelig lage noe som støtter under på midten, men ønsker å bruke stuveplassen til andre ting enn støtte.

Platen skal hvile på en eksisterende "hylle" i veggen på hver ende. Bredden på hyllen er mellom 1,5 og 2 cm. Svikter platen for mye vil den vel dette utenfor hyllen når den blir belastet. For å komme i flukt med eksisterende benk må platen være ca 2 cm tykk.

Kryssfiner er det stiveste? eller finnes det enda stivere plater å få?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...