Jump to content

Ikke feste før båten var hundre meter fra land.


Ficher

Recommended Posts

Ja, men jeg sa jo ulk, ikke sjøulk :lol:

Ps. Jeg sa jeg hadde tenkt denne tanken. (Gru bevare meg for alle de jeg ikke har tenkt på) :lol:

 

Her er forresten den låsbare karabinkroken jeg brukte.

Bilde

 

Dette er den samme typen jeg benytter. Har imidlertid erfart betydelig kvalitetsforskjell på karabinkrokene - noen ruster etter en sesong, mens den siste jeg har (kjøpt i kvalitetsbutikk i Kiel), har klart seg bra i 3 sesonger i kjettingkassa.

 

Jeg har smurt gjengene inn med vannfast vaseline.

Link to post
Share on other sites

Drivanker? ingen her som har det ombord? :nono:

 

Til vanlig ankring har jeg 7,5 kg Bruce (kopi) (syrefast) og 50m tau med bly i 12 ytterste mtr.

Er litt spent på å være uten kjetting ( tenker på slitasje mot steiner).

 

Noen som har erfaring med dette????

 

Kommenterer bare "drivanker-spørsmålet".

 

Jeg har drivankeret til Plastimar, Laget av nylonduk. Sammenleggbart. Ø90cm. Kun kr: 350.-

(Fra katalogen til Seatronic i Moss), og har brukt det.

 

Drivankeret får båten. eksempelvis baugen til å ligge opp mot vinden, men hindrer ikke drift mot eksempelvis land.

 

Drivankeret gjør det først og fremst mer komfortabelt ombord i stor sjø, men hindrer ikke at man driver på land.

Link to post
Share on other sites

Ja, den er grei den, bør jo smøres i gjengene av og til.

At folk mener den er for svak, er jo helt misforstått.

Det er kjetting og kabular som holder ankringen, ikke karabinkroken. :crazy:

 

I tillegg til det jolo sier her, så jeg på båtmessen på Lillestrøm at Seatronic forhandlet en Kjettingstopper som de festet på kjettingen og hadde fast feste til kjettingrulla.

 

Denne ble benyttet til 3 oppgaver:

 

1. for ankervinsjer med dobbel funksjon (kjetting effekt og taurulle) kunne kjettingen festes, klusjen låses ut, og vinsjen kunne benyttes til å stramme tauverk.

 

2. ved ankeret i kjettingrulleposisjon kunne ankeret sikres mot utfall

 

3. ved ankring kunne kjettingstopperen festes på kjettingen slik at presset mot kabularet/motoren ble mindre.

 

Jeg skal kjøpe meg to slike kjettingstoppere, og kanskje en tredje i reserve for "salg"/overlevering til den som får vansker på sjøen.

 

Jeg gir stadig fra meg tauverk uten å få dem tilbake - men det går bra så lenge vi får kjøpt billig tauverk på båtmessa på Lillestrøm.

Link to post
Share on other sites

Hva er kommentaren til at båtføreren gikk tom for drivstoff:

 

Bilde

 

Er dette:

 

- et hendelig uhell som kan skje den beste

 

- et resultat av dårlig planlegging og dårlig sjømannsskap

 

- likegyldighet til utfordringene ved å være på sjøen

 

- usvikelig tro på at redningsbilen (redningsbåten) kommer med hjelp når jeg har vansker

 

- oppfatning av at det alltid er en bensinstasjon langs veien, så de finnes sikkert også på samme måten mange til sjøss

 

- tanken på bilen tar 50 liter, tanken på båten er mye større, så da kan jeg kjøre mye lenger (les: mil) med båten i forhold til bilen, med bilen kjører jeg 60 mil før jeg fyller drivstoff, så med båten må jeg jo kunne kjøre mange flere sjømil....

 

 

- oppfatning av at sjøen er det samme som veien, vi kjører til siden når vi har vansker, da står vi i ro

 

- mangelfull opplæring, forståelse og erfaring med sjøen som et utfordrende medium

 

- annet?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være forsiktig i å spekulere, men båten er komt fra minimum Egersund eller Brusand da det ikke finnes andre havner sør for havaristedet. Har ikke distansetabellene her, men normalt skal en slik båt greie de ca. 60 nautiske milene mellom Egersund og Stavanger. Han kan ha feilberegnet den nordvestlige friske brisen til liten kuling på formiddagen i dag. Likevel, med en oppdatert værmelding og et beryktet havstykke uten havner før Tananger foran seg, vil jeg påstå at det ville være naturlig å bunkre fuller tanker i Egersund. Da ville båten nådd Stavanger uten problem i dag, så fremt ikke noe annet har tilstøtt, som lekkasjer i drivstoffsystemet. I så fall ville vel dette komt frem i reportasjen.

 

Uhellet kan skje den beste. Når en ser på bildet, fornemmer man at det er lite som skiller totalhavari og redning.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Om det nå var slik at han gikk tom for drivstoff så er dette, under de rette omstendighetene, noe som kan skje alle.

Synes det er mye helliggjøring av sin egen fortreffelighet og hakking på en kanskje uheldig fører.

Registrerer at Walter_s mener at en ikke bør stole på tankmåler, men peile tanken. Noe du gjør hver gang du går ut Walter?

Registrerer at roaldbj har en rekke idiotalternativ for hvordan det er mulig å gå tom for drivstoff - dårlig forsøk på latterliggjøring.

 

Har vedkommende virkelig gått tom for disel så kan det jo være fordi han er idiot - eller fordi han gjorde en idiotisk feilvurdering eller forglemmelse. Men det trenger virkelig ikke være slik.

 

Roaldbj etterlyser andre forslag til hvordan dette kunne skje. Har du virkelig ikke fantasi til å lage flere alternativer der dette kan skje uten at fører kan lastes så kan det bare være.....

Link to post
Share on other sites

Dette kan være et resultat av dårlig planlegging og da er det dårlig sjømannskap! Ja, vi kan alle gjøre feil, men enkelte feil gjør man bare ikke! Uhell, nei! Uheldig, ja i aller høyeste grad!

 

Man trenger ikke å peile tanken for man vet hvor stor den er. Man vet også cirka hvor mye bensin/diesel motoren brenner utmålt i tid og/eller distasne, legger inn god margin og tar ikke sjansen på at det går sikkert bra! Prisen å betale hvis det ikke går bra er for høy!

 

Er jeg en skinnhellig ku? Overlater det til andre å bedømme! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt OT. Dette minner meg litt om den gang (for leeeeenge siden) jeg kjørte taxi. Fikk en god tur fra Bergen sentrum til Modalen midt på natten. Volvo 240 "hybrid". Lite propan på tanken, men regnet med at det var godt med bensin på tanken. Vel; passasjeren vel i havn og ungdommen bak rattet på vei tilbake fra stedet "gud har glemt og djevelen forlatt". Tom bensintank! Krise midt på natten. Det er ikke mange døgnåpne bensinstasjoner i Modalen!! Ingen kontakt med sentralen var det heller. Fant meg et hus med lys der jeg kunne låne en telefon. Ingen mobildekning skal si...

Vel, vel; dette var på landjorda og bilen sto der den sto.

 

På sjøen er det dramatisk annerledes. Stakkaren som fikk motorstans kan være en ungdom som har stolt på at oppdragsgiver har tanket opp i tilstrekkelige mengder. Tror vi på dette forumet skal være litt forsiktig med å idiotforklare båtførerer som havner i en vanskelig situasjon før man vet alle fakta....

 

Åkkesom. Det er snart påske. Sommeren er nær og det er helg ! :flag::drink::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være forsiktig i å spekulere, men båten er komt fra minimum Egersund eller Brusand da det ikke finnes andre havner sør for havaristedet. Har ikke distansetabellene her, men normalt skal en slik båt greie de ca. 60 nautiske milene mellom Egersund og Stavanger.

Det kan jo også være at han beregnet totalforbruket ut fra hva leverandøren påstår at motoren bruker - og ikke ut fra hva den virkelig bruker . . . . .

 

Forøvrig virket det som om han heller ikke hadde VHF ombord, ifølge Aftenbladet ringte han til Redningssentralen. Dette er jo en strekning som er jevnt traffikkert, og med VHF ville sjansen for å få kontakt med fartøyer i nærheten vært laaaaangt større.

 

Men det viktigste var allikevel at det gikk bra; og når noen i tillegg lærer av hendelsen så er det ren bonus :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å spekulere i hva som kan ha skjedd der ute mht drivstoff, er bare glad for at det gikk bra med mann/båt.

 

Det eneste jeg stusser på er at man kan se at ankeret er på plass i baug. Det betyr at anker akter er ute.

 

Det synes for meg som sjansespill å legge til akter med redningsskøyta, fremfor først å sette sleper forut etc????

Link to post
Share on other sites

Dette kan være et resultat av dårlig planlegging og da er det dårlig sjømannskap! Ja, vi kan alle gjøre feil, men enkelte feil gjør man bare ikke! Uhell, nei! Uheldig, ja i aller høyeste grad!

Hvor grensen går på hvilke feil som er godtatte og hvilke som ikke er det er det er vel avhengig av omstendighetene.

Drar du det langt nok er vel et hvert motorhavari en konsekvens av mangel på vedlikehold, kontroll eller andre faktorer som kunne vært unngått ved ekstrem forsiktighet.

 

Jeg mener ikke at det er greit å legge ut og sjanse på at det er nok disel - mener bare at det kan, understreker kan, være forklaringer som gjør at dette slettes ikke er så graverende for fører som enkelte konkluderer med på bakgrunn av en kort avisartikkel.

Link to post
Share on other sites

Men det viktigste var allikevel at det gikk bra; og når noen i tillegg lærer av hendelsen så er det ren bonus

Jeg synes dette er en bra oppsummering.

Det kan selvfølgelig være at vedkommende har levd opp til alle de fordommer som "vi båtfolk" har mot nye kolleger, men det kan også være - simpelthen - at vedkommende har hatt ufortjent uflaks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...