Jump to content

Ikke feste før båten var hundre meter fra land.


Ficher

Recommended Posts

Les innlegget mitt en gang til, og du ser hva jeg mener om det :wink:

Siterer dette fra redningsmannskapenes versjon og da velger jeg for denne argumentasjonens skyld å konkludere med at årsaken er kjent; båten gikk tom for diesel = dårlig sjømannskap!

 

"Vi fant ingen sjark, men derimot en uheldig fører av en cabincruiser som hadde gått dieseltom."

 

At han ikke hadde vhf, mobiltelefonen tom for strøm, ikke kart osv, hjelper vel heller ikke?

 

Greit nok at man kan oppleves som kritisk, kjepphøy osv osv, men begynner å bli dr...lei av at alle skal skylde på alt annet og alle andre heller enn å se seg selv i speilet og tenke; "Kunne jeg ha gjort noe annerledes? Er jeg helt uten skyld?"

 

Et annet utrykk. "Egen success er bra, men andres misære er heller ikke å forakte!" :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har drivankeret til Plastimar som er laget av nylonduk. Det er sammenleggbart og har Ø90cm.

 

Jeg har brukt det 3 ganger hvorav en gang i ganske rotete sjø utenfor Strømtangen fyr (hvor sjøen ofte kan være rotete med bølger fra flere kanter). Den gangen ble båten liggende med baugen mot vinden, men bevegelsene ombord var ubehagelige.

 

Ved den andre hendelsen var vinden stabil slik at baugen ble liggende opp mot vinden mens jeg fikk tettet hullet etter en bolt i varmeveksleren på girkassen som hadde tæret bort (skaden ikke dekket av forsikringsselskap grunnet vanninntregning, men Yanmar dekket kostnadene til skadet utstyr) - i denne situasjonen gjorde drivankeret at jeg kunne jobbe relativt komfortabelt i motorrommet.

 

Den tredje gangen hadde vi fått vann i dieselen ved Marstrand og jeg måtte skifte dieselfilter. Været var relativt fint, drivankeret hadde formentlig ingen effekt i det hele.

 

Jeg har alltid drivankeret, nødpeilesender, nødbluss og noe annet sikkerhetsutstyr lett tilgjengelig i båten.

 

Jeg har gjennom egen og andres erfaring lært at når en hendelse inntrer til sjøss, enten årsaken er menneskefrembrakt eller skyldes andre årsaker innebærer havet /sjøen krefter som kan få svært dramatiske konsekvenser.

Link to post

Se på bildet en gang til og les linken til 2 av partene. Førerens versjon får vi aldri høre!

 

Finn så minst 7 brudd m.h.t sikkerhet.

 

Hvis ikke, gå inn i ditt lønnkammer og tenk over hva et godt sjømannskap betyr.

Er det vanskelig, pugg Sjøvett-reglene.

 

De gangen jeg selv har gjort tabber som jeg har gode forklaringer på, viser at jeg likevel har utvist dårlig sjømannskap.

 

Og hvis noen andre skulle være nidkjære i sikkerhetsspørmål, skulle jeg ihverfall ikke bruke egne og andres tabber som unnskyldning for å latterligjøre disse som egentlig har skjønt det.

 

Jeg må desverre si at dette har vært en trist tråd. :nonod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

båten gikk tom for diesel = dårlig sjømannskap!

At en båt går tom for diesel er ikke dårlig sjømannskap, men når det kombineres med mangel på kart, tomme batteri, ikke festet ankertau mm, så er det dårlig sjømannskap.

 

Har selv "gått tom for diesel", dvs det var luft i systemet, etter å ikke ha vært grundig nok i luftingen ved filterbytte. Dette gjør meg ikke til en med dårlig sjømannskap av den grunn, bare en slapp mekaniker... :lol:

Link to post

Så har vi redningsmannskapenes versjon ...

:nonod:

 

Jeg tror ikke det er noen vits i å bruke tid og bokstaver på å spekulere på foranledningen til denne situasjonen, men den korte rapporten fra redningsmannskapet er en god påminnelse om å tenke sikkerhet. Bortsett fra å fylle diesel så er det en del sikkerhetsutstyr som det er enkelt å sjekke at man har ombord før sesongen starter. :wink:

Link to post

........Registrerer at Walter_s mener at en ikke bør stole på tankmåler, men peile tanken. Noe du gjør hver gang du går ut Walter?

Nå ble jeg faktisk litt lei meg og ikke så lite skuffet, tj!

 

Du legger ord i min munn (innlegg) som ikke ER der. Du skriver at jeg MENER at det ikke går an å stole på tankmåler. Det er IKKE det jeg skriver!

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så vil du se at jeg FAKTISK tilbyr ulykkesfuglen (det er det jeg oppfatter han som....) et MULIG ALTERNATIVT for å ha kommet ufrivillig (?) opp i denne ulykksalige situasjon.

.....Vedkommende ombord må ha hatt det travelt for å komme dit, når han tydeligvis har glemt å peile dieseltanken. Vel, det kan jo faktisk være så ille at han kun sjekket tankmåleren og at denne ikke virket eller at den viste feil?.......

Når det er sagt, så er mitt forslag til en MULIG årsak (at tankmåleren kanskje ikke virket) ikke så unaturlig? Dette var en båt som var på vei til en båtutstilling. Antageligvis en prototype som nettopp er blitt ferdig produsert. Vi vet alle at nye "båter rett fra verftet" ikke er helt fritt for "småplukk". D.v.s. at enkelte detaljer ikke er gjennomprøvd og kanskje ikke en gang er helt ferdig montert.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om jeg peiler tanken hver gang jeg går ut - SÅ GJØR JEG FAKTISK DÉT! Har en 40-ltr. tønneformet ståltank - uten tankmåler - og har bygget meg en gjennomsiktig "peileslange" som er festet i avtapningskranen til "pungen" (nederste del av tanken) med en lite kuleventil ved selve "pungen" og en annen kuleventil i peile-enden. Det tar meg 10 sekunder å peile tanken. Åpner ganske enkelt disse 2 kuleventiler og holder slangen opp mot toppen av tanken. Nivået i slangen viser da nivået i tanken.

 

Min svigersønn som ofte er med meg ut på fisketur påstår at jeg er en "pirk" med tvangsnevroser - NETTOPP fordi jeg vil ha visuell forvissning om at jeg har diesel i tanken og at jeg peiler olje i motoren - HVER gang jeg går ut (i hvertfall MINST en gang om dagen). Jo, jeg vet at oljen i motoren ikke "blir borte" sånn plutselig, og at dieselen i tanken ikke tømmer seg selv, men jeg tar heller 10 peilinger for mange, enn én for lite.......

 

:o/

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg synes sjøtummel hadde en grei kommentar av denne saken.

 

Uten å virke for selvgod og eplekjekk har jeg også reservekanne på 20 liter ombord, og peiler tanken med peilepinne for hver gang jeg starter opp (må si jeg ikke har måler). Ser også nimbusters poeng å kombinere drivanker med en dregg. Lars H. og andre har vært inne på problematikk ved å bolte fast ankerkjetting i kjettingkassen.

 

Synes dette har vært en nyttig tråd til ettertanke, det har vært en del etterpåklokskap, men det trengs av og til.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Synes dette har vært en nyttig tråd til ettertanke, det har vært en del etterpåklokskap, men det trengs av og til.

 

Det var det jeg håpet på med denne tråden . Det er IKKE snakk om.....den eneste sanne fryd, er skadefryd, som noen skriver om her ! Er jo er forum dette da , hvor vi........... :discuss::wink:

Link to post

Siterer dette fra redningsmannskapenes versjon og da velger jeg for denne argumentasjonens skyld å konkludere med at årsaken er kjent; båten gikk tom for diesel = dårlig sjømannskap!

Prøvde bare forsiktig å si at mitt innlegg ble skrevet før linken til Redningsselskapet ble lagt ut. Dvs før noen av oss hadde fått info fra noen av de involverte partene :wink:

Når jeg nå leser det som står skrevet fra redningsselskapet, er jeg ikke uenig med noen her om at det sannsynligvis har blitt begått store feil ifbm denne båtturen.

 

Men ønsker at vi her kan vente til denne type oppklaringer kommer, før man evt begynner og Wsynse" og mene for mye. Og mitt innlegg var ikke myntet på spessielle medlemer. Kun en gennerell kommentar fra min side.

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Men ønsker at vi her kan vente til denne type oppklaringer kommer, før man evt begynner og Wsynse" og mene for mye.

Tillater meg å minne om at i første innlegg i denne tråden henvises det til en avisartikkel hvor det står:

 

quote

Den uheldige båteieren var på vei til en båtmesse for å vise fram det nye fartøyet, da han gikk tom for drivstoff.

unquote

 

Jeg har tolket det dithen at:

 

1. båten er de facto tom for diesel.

2. båten er kjørt tom for diesel.

 

Jeg har deretter forholdt meg til, og kommentert, de fakta som har fremkommet i saken, hverken mer eller mindre. I tillegg har jeg kommet med noen (personlige) kommentarer mht hva jeg anser å være i tråd med (eller kanskje heller ikke i tråd med) godt sjømannskap.

 

Min synsing har med andre ord ikke noe med sakens faktiske forhold å gjøre. At det er nyanser mht hvor nøye, forsiktig osv man skal være er det sikkert. Samtidig drister jeg meg til den påstand at det enighet om at man bør ha vhf ombord ved ferdsel i åpent farvann på lange strekk i mars måned alene, at mobiltelefonen bør være fulladet, at man bør påse at man har nok drivstoff til turen (med god margin), at det er en selvfølge med kart ombord.

Det har vært nevnt forklaringer om at han var underveis til båtutstilling og kanskje blitt fortalt at det var nok diesel ombord osv osv. Jeg synes med all mulig respekt at dette er noen veike forklaringer og ikke unnskylder noe som helst. Hvis personen ombord var representant for produsent og/eller salgsapparatet så synes jeg personlig at en del av nødvendig bransjekunnskap burde inkludere sikker bruk av det du selger - ikke?

 

Jeg mener ikke med dette innlegget å være eplekjekk, arrogant, bessewissen eller noe annet. Ei heller mener jeg å skyte på enkeltpersoner på denne tråden, men vi bør alle være vårt ansvar bevisst når vi ferdes på sjøen og forvente det samme av andre. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg har lest meldingen fra redningsselskapet og undrer litt på hva det er mulig å lære av denne.

 

Det ville selvfølgelig være verdifullt å høre båtførerens versjon av hendelsen, men jeg har all forståelse for - forutsatt at redningsselskapets melding i hovedsak er korrekt - at han sannsynligvis først og fremt er mest takknemlig for at han selv og dernest båten ble reddet.

 

Jeg har ikke noe behov for å bebreide båtføreren for den situasjonen han har kommet opp i. Kanskje han gjorde en vennetjeneste og førte en båt han overhodet ikke kjente til.

 

Jeg blir vel mest oppgitt over historien.

 

Jeg håper denne hendelsen ikke blir starten på en ulykkespreget småbåtsesong.

Link to post

Jeg har ikke noe behov for å bebreide båtføreren for den situasjonen han har kommet opp i. Kanskje han gjorde en vennetjeneste og førte en båt han overhodet ikke kjente til.

 

Jeg blir vel mest oppgitt over historien.

 

Jeg håper denne hendelsen ikke blir starten på en ulykkespreget småbåtsesong.

Har lest dine tidligere innlegg på denne tråden og fra å være enig med deg tror jeg ikke lenger jeg helt skjønner hva du til slutt mener? Enig i at det ikke er noe mål i seg selv å bebreide noen, men ansvaret for å ha kommet opp i denne meget uheldige situasjonen hviler vel på fører av båten? Hvis ikke, på hvem da?

 

Der det finnes menneskelig aktivitet oppstår det farer, ja - det er vel egentlig farlig å leve? Men vi kan, og bør, gjøre en del/mest mulig innen rimelighetens grenser, for å redusere risiki og farer for at ting kan gå galt og føler virkelig ikke at fører av denne båten har opptrått varsomt, aktsomt eller med respekt og forståelse for elementene! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Har lest dine tidligere innlegg på denne tråden og fra å være enig med deg tror jeg ikke lenger jeg helt skjønner hva du til slutt mener?

Jeg ble svært fortvilet og lei meg over å lese meldingen fra redningsselskapet.

 

Slik jeg er lært opp, og slik jeg forsøker å lære opp barna, brøt oppsummeringen fra redningsselskapet med så mange grunnleggende sikkerhetsregler at jeg blir helt matt.

 

Når båtførerer ifølge medlingen ikke fikk festet linen til ankeret, så han stod bak på plattformen og holdt fast med håndmakt, blir denne historien så sørgelig at jeg nesten ikke er i stand til annet enn å være glad for at liv ikke gikk tapt.

 

Jeg tviler på at noen av båtplassens aktive medlemmer noen sinne ville ha kommet opp i en slik situasjon, uansett hvilket syn vi har på at ulykker kan inntreffe den beste.

Link to post

Følgende sitat fra Sjøredningskorpsets hjemmeside sier vel det meste:

 

Som en skrekk og advarsel, så kan vi også nevne at føreren hadde flatt batteri på mobilen, ingen VHF, og ingen kart på turen fra Flekkeford til Stavanger.

 

Kanskje er det denne formen for "sjømannskap" som best kan karakteriseres som eplekjekk??

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det må da være en grunnregel at man aldri kan ferdes ute på sjøen, ikke engang på høylys sommerdag med vindstille, uten kart og kompass.

 

Dersom denne grunnregelen ikke deles av de aktive medlemmene på BP, blir det vanskelig å skape gode holdninger blant båtfolk som er mindre aktive og bevisstgjorte.

 

At mobiltelefonbatteriet er flatt og at båten ikke er utstyrt med VHF får bli en noe annen sak.

 

Derimot: Kart og kompass må være obligatorisk.

 

Jeg vil endog kunne gå så langt som å antyde at båtførere som kommer opp i havarihendelser og som ikke er utstyrt med kart og kompass er i en situasjon forenlig med avkorting av forsikringsutbetalingen - dette av hensyn til forsikringspremien for oss andre.

 

Dette synspunktet skaper vel mye oppstand blant medlemmene?

Link to post

Jeg vil endog kunne gå så langt som å antyde at båtførere som kommer opp i havarihendelser og som ikke er utstyrt med kart og kompass er i en situasjon forenlig med avkorting av forsikringsutbetalingen - dette av hensyn til forsikringspremien for oss andre.

Jeg overlater til forsikringsselskapene å vurdere hvilke forhold som skal føre til avkorting, men jeg kan godt tenke meg at mer sikkerhetsutstyr enn redningsvest blir obligatorisk og påbudt i mindre fritidsbåter enn dem som er 15 meter eller flere.

 

Med hensyn til kart og kompass er det ikke mye vits i påbud om dette uten at det samtidig innføres krav om et obligatorisk båtførerbevis. I tillegg så krever et krav om kart også en avklaring om hvor mye kart, og om det er akseptabelt å kun ha elektronisk kart.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Er da ofte utpå uten kart og kompass. Synes ikke dette er spesielt nødvendig i en 14 fots pioner i skjærgården hvor jeg er lommekjent og jeg ligger og fisker like utenfor land et godt steinkast fra båtplassen... så aldri er et sterkt ord... Men jeg er enig i at dette er viktig utstyr å ha med og ikke minst kunne bruke når en tar seg en tur.

Det er ikke få som bare skulle ta seg en kort skitur i fjellet som har fått problemer.

 

Tror ikke det er så store uenigheter om grunnleggende sikkerhet her på forumet.

 

Vi som har reagert i denne tråden har vel reagert mer på den skråsikre fordømmingen basert på en avisartikkel. Når det i ettertid viser seg at det egentlig stod verre til enn det som kom fram i artikkelen kan en vel si seg enig i at dette var ille.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...