Jump to content

Klargjøring ,vask og polish ?

Tine IV

Recommended Posts

Tenkte å prøve og starte en tråd der vi kan komme med ting vi gjør når båten skal klargjøres . Tenkte utvendig , men ta gjerne med alt du gjør . har endelig fått meg en poleringsmarskin (Best Tools ) 900w trinnløs regulering , så nå gleder jeg meg til og polere . Endelig slippe dette får hånd . Men nå hørte jeg folk som bruker Auto Glym polish , bare smøre på å tørke av uten å ta i noen ting . Men men iår blir det marskin håper jeg .

Når jeg starter med vask utvendig er det kraftvask først , gjerne med liten skvett salo oppi

Så blir det en runde med Autosol , bruker en spray flaske med vann ved siden av og sprayer på litt så blir den mye lettere og jobbe med

Avslutter med hardglans , og da pleier båten å være meget bra syntes jeg til og være over 20 år gammel .

Tenkte det hadde vært fint nå med en tråd her får å se hva andre gjør får og få båten rein ,blank og fin til sesongen .

Nå er det like før det drar igang , så god båtsesong alle sammen og håper vi får en knall sommer .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Marskinen blei kjøpt sist mandag på Jernvare i Horten til den nette sum av 299- , og dem hadde mange der da .

Noen her på forumet bruker ikke noen ting etter Autosol , men jeg og dem jeg kjenner her i byn bruker Hardglans eller annen voks .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kjøpte denne maskinen i fjor og veldig fornøyd. Tro også at jeg så den avertert hos Europris for 299,- ?

Bruker også først god vask med Zalo, deretter Autosol og maskin (fukter pussesvampen godt med vann), tørker av og deretter en runde med voks. Funker meget bra på min 13 år gamle båt og får positive kommentarer fra andre båteiere.

Med regelmessig avskylling med ferskvann og litt såpe (gjerne grønnsåpe og varmt vann) hvis det er behov så holder båten seg bra gjennom hele sesongen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Først vaske båten

tette eventuelle småsår i gelcoat

Turtle Boatcleaner og så Boatwax.

I år blir det bytte av motor og montering av hydraulikk styring

I tillegg har jeg nå fått vanntank som jeg sikkert må gjøre noe med.

Får søke litt på forum her.

Men først må jeg komme til båten da :rolleyes:

Når dere sier Autosol? Er det den vanlige tuben som man bruker til metall osv?

Bruker dere den på Gelcoat?

Mener å ha hørt noe om det her før men...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

jeg rubber med 320 våtslipepapir dypet i owatrol d1, vasker med rødsprit, legger på 2 strøk owatrol d2 med 12- timers mellomrom og vips så er det ferdig for i år. Oppstår det sår iløpet av sesongen blir disse satt inn med d1 for så å påføre noen strøk d2 de neste dagene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Når dere sier Autosol? Er det den vanlige tuben som man bruker til metall osv?

Bruker dere den på Gelcoat?

Mener å ha hørt noe om det her før men...

Ja, men kjøp en boks på en kilo. Koster 185,- hos Seasea. Du får den til 199,- hos en del andre.

Har brukt forskjellige typer voks, men kan med hånden på hjertet ikke si at jeg har merket den store forskjellen! Vet at det er mange meninger om dette, og mange sverger til det ene og det andre, nå kjøper jeg fra Biltema og den funker bra og er billig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei Alle.

Lenge siden jeg har postet noe som helst. Men er våknet fra vinterdvalen og har gjort unna den værste jobben.

Båten ligger på land hos Sonskilen marina, nesten ytterst og sperrer inne en rekke andre for øyeblikket :lol:

Igår startet jeg med å måke snø! - Har ikke hatt presenning på i vinter og det lå mye snø der og ventet på meg.

I dag, 1. april, startet jeg grytidlig for å få tak i vannslangen (den eneste som det er vann i...). Høytrykksspylt dekk, deretter gjentatt hele prosessen med avfettingsmiddel, skuring og deretter høytrykksspyler atter en gang. Godt resultat.

Skutesidene har jeg vasket/rubbet med Hugo's. Eneste som duger har jeg funnet ut. Tar IKKE gelcoaten slik som mange er redd for. Lett å rengjøre med.

Deretter - etter en liten strekk på beina og pause - satte jeg i gang med polish fra Hempel. Enkel og grei å påføre og deretter grei å polere ut. Bruker henda. Ingen maskin enda... :nonod:

Til slutt bør man påføre voks. Båten skinner allerede fint, men voks gjør at det fine resultatet varer ut sesongen og ikke bare et par måneder. Voksen er også fra Hempel.

Imorgen skal jeg "flekkmale" bunnstoff på enkelte steder hvor det er lite/ikke noe. På seilbåtdrevet bruker jeg bunnstoff på sprayboks. Husker ikke hvem som er produsent. Har brukt det i 3 sesonger og det er lite/ikke noe groe av noe slag.

Sjøsetting på mandag kl. 1700.

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...