Jump to content

Defroster på 60oC SABB?

flossen

Recommended Posts

hei, har kjøpt et nytt trebåt prosjekt der det er montert en 2 syl. sabb (2h) 18hk.denne har ferskvannskjøling med utvendige kjøle rør.leser i instruksjons boken at drifts tempraturen ligger på ca 60 grader.er det noen her som har erfaring med defroster som henter varmen fra kjølevannet på en slik motor?en kan vel montere en termostat med høyere åpnings temperatur(?) men hvordan reagerer sabben på det?noen her med erfaring fra dette eller gode synspunkter?

Hei.

Min Pappa hadde en Sabb 22 hk som han monterte på et varmeapparat fra en Toyota Hiace, funket som bare juling. Mener han monterte slangene på før termostaten for å få full varmeeffekt.

Apparatet fant han hos en bilopphugger, mener det var fra en Hiace for han sa at på de var det radiator fast i apparatet, men dette kan jeg sjekke visst du er interresert.

leser i instruksjons boken at drifts tempraturen ligger på ca 60 grader. en kan vel montere en termostat med høyere åpnings temperatur(?) men hvordan reagerer sabben på det?noen her med erfaring fra dette eller gode synspunkter?

For all del ikke øke motortemperaturen på en gammel motor. Motoren din er innkjørt på 60 grader og om du begynner å øke varmen på mororen din kan du i verste fall havarere motoren din. Økte spenninger, strukturer og form i blokk, sylindre, stempler, topp osv. Du risikerer sprekkdannelser og totalhavari. Er sikker på at mange av de som har byggd om sjøvannskjølte motorer til ferskvannskjøling har en dyrebar erfaring. Sjøvannskjølte motorer går med 60 grader og ferskvannskjølte går med termostater på 80 - 85 grader. Jeg sier ikke at det ikke går an å bygge om fra sjø- til ferskvann`s kjøling, men vær obs på dette med temperatur. Har man en gammel motor som går på 60 grader, la den fortsette med det selv om den går med ferskvann.

Sabben din er vel i utgangspungtet bygd for sjøvannskløling, og ved instalasjon ble det montert kjøleslynge for ferskvann vil jeg tro. Dette er ganske vanlig på eldre motorbåter ivertfall.

Det du kunne ha sjekket i forbindelse med varmapparatet er om motoren har en plugg eller et annet vannuttak før termostaten, der har du kunnet tatt ut vann til varmapparatet ditt, retur må inn på sugesiden av vannpumpa. Dette er viktig for at du skal ha sirkulasjon, ellers må du montere ekstra sirkulasjonspumpe.

Lykke til.

takker for informative svar.motoren er ferskvannskjølt i dag,og har altid vært det.men det var helst med tanke på at sabb skriver at den skal ha en kjølevanns temp. på ca 60 grader at jeg lurte på om noen hadde erfaring med å øke denne til ca 80 grader.for en bør vel ligge rundt 80 for å få noen effekt av et defroster annlegg?

Dette har vært oppe flere ganger, men jeg kan ikke huske å ha sett noen avklaring på spørsmålet.

Hva med å ringe SABB og spørre, vil anta flere er intr. i dette.

Jeg satt inn en 80o termostat i en Volvo-motor som ble levert med 70. Dette har gått bra i 25 år....

...... Er sikker på at mange av de som har byggd om sjøvannskjølte motorer til ferskvannskjøling har en dyrebar erfaring. .......

Ja, jeg vet hvilken dato det er idag :wink::wink::wink:

Varmeapparater fra bil, montert i kjølevannskretsen på båter er en meget praktisk sak. Jeg har selv to saftige bussvarmere ombord i POSEIDON; og senest på dagens tur gjorde de en ypperlig jobb - som de har gjort i snart 10 år.

Konklusjon: anbefales på det VARMESTE :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, jeg vet hvilken dato det er idag :wink::wink::wink:

Varmeapparater fra bil, montert i kjølevannskretsen på båter er en meget praktisk sak. Jeg har selv to saftige bussvarmere ombord i POSEIDON; og senest på dagens tur gjorde de en ypperlig jobb - som de har gjort i snart 10 år.

Konklusjon: anbefales på det VARMESTE :wink:

Jeg har ikke sagt at det ikke kunne monteres varmapparat. Les innlegget mitt før du gjør latter av meg.

Les innlegget mitt før du gjør latter av meg.

Hei Steinar S.

For det første: jeg har ikke gjort latter av deg.

For det andre: jeg har lest innlegget flere ganger.

For det tredje: når noen begynner å trekke inn strukturelle- og formmessige endringer som konsekvens av at temperaturen stiger fra 60 til 80 grader - da synes jeg det var finslig av meg å referere til datoen . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Steinar S.

For det tredje: når noen begynner å trekke inn strukturelle- og formmessige endringer som konsekvens av at temperaturen stiger fra 60 til 80 grader - da synes jeg det var finslig av meg å referere til datoen . . . .

Jeg snakker faktisk av erfaring, heldig-vis skjedde det ikke meg, men siden jeg skrur en del ble jeg kontaktet. Båteieren hadde bygd om en 22 hk yanmar fra sjø- til ferskvannskjøling. Han satte selvsagt inn termostaten som var med i ombygningsettet som var på 82 grader. Dette fungerte fint intil han skulle følge en liten konvoi, etter to timer med turtall litt over marsj, ble det stopp. Heldigvis satt han ved spakene og rakk å hjelpe motoren å stoppe. Jeg var med ham å feilsøke og kunne konstantere riving på to av de tre sylindrene. De to bakerste, de som var lengst unna vannstrømen. Etter reperasjon satte vi inn 60 graders termostaten og motoren går den dag i dag. Jeg tør påstå at dette hadde med at på denne motoren som var bygd for en driftstemperatur på 60 grader ble pasningene for små da temperaturen kom over 80 grader.

Driver å sysler litt med tanker om å gjøre det samme på min motor, ein Sabb 2G fra -63 som går med ferksvansskjøling og utvendige kjølerør og 55gr. termostat. Sendte ein mail til Sabb i Bergen og fekk svar som følger:

-----Opprinnelig melding-----

Emne: Termostat og derforster til Saab2G-63

Hei

Lurte på om du kunne svare meg på om det er å anbefale eller ei å gå fra

dagens 55gr. termostat til ein på ca 80gr for å få varmere vann i motoren

slik at man kan montere defroster på kjølevannet..? Lurer på det er

tilrådelig eller ei med tanke på at motoren har gått på 55gr siden -63 og

at den da kanskje ikkje er så glad i øket temperatur..? Og videre lurer eg

på om du kan gi meg eit råd til kor det ev. er best å "hente ut" vannet og

"levere det tilbake" i den kjølevannskretsen som er der i dag..?

Motoren er forrsten ein Saab 2G fra -63 og har alltid hatt

ferskvannskjøling med utvendige kjølerør og 55gr. termostat.

-----Svar på opprinnelig melding-----

Emne: SV: Termostat og derforster til Saab2G-63

Hei

Det er kun 55 gr.thermostat som er tilgjengelig for Sabb.De andre tidligere alternativene er utgått.Vann til defroster henter du på slangen som går til kjølerørene,-dette er det varmeste stedet.Levering av returvannet blir på samme sløyfe.

Forøvrig ser kjølevannskretsen ut noe som det her

Bilde

Og det må jo da være ved slangen merket som returslange at man skal hente ut og levere tilbake vann..? Og noen som har noen erfaringer med kva for effekt man får ut av ein defroster med kjølevann på ca 60 gr..? Er det verdt installasjonen, eller blir det bare tull :confused:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

• 11 måneder senere...

Jeg har et spørsmål til dere SABB eksperter. På tegningen over er det tegnet inn en vannpumpe. Men på min motortegning så heter den vannventilhus (se innlegg 7)

Er det det samme? Siden jeg mangler delen, trenger jeg å vite om jeg trenger den ene eller den andre :crazy: eller om det er det samme.

Jeg har også planer om å sette inn en varmevifte. Regner med at viften vil være med å øke motstanden i kretsen. Trengs det da en ekstra sirkulasjonspumpe?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hei.

Vannpumpen er delt opp i to deler, vannpumpe huset hvor membranen står og ventilhuset hvor ventiler og fjærer står.

Disse er skrudd sammen, med en terseplate.

Mulig du klarer deg med en pumpe, men det er og mulig og bygge dobbelpumpe.

Jeg så på en sabb 2g fra tidlig 60 at det var montert det du kaller dobbelpumpe. (skjønte det nå :smiley: ) Hos meg står det en pumpe på styrbord side, men jeg mengler altså den på babord side... tror jeg.

Begynner menlig å lure på om det er motsatt. Pumpen som står på styrbord side har 3 tilkoblingsmuligheter. Jeg antar at det er 1 inn og 2 ut. Det ligner misstenkelig på den som skal være på babord side, men at den er feilmontert. Den på babord side som kan brukes til eksos kjøling trenger vel ikke to utganger eller :crazy:

Beklager om det kommer mange dumme spørsmål her, men jeg tror jeg har lest de fleste innleggene om sabb, så jeg har nok ekstra tungt for det, etter som jeg ikke har skjønt det enda....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

til s.ohoi !

Du trenger ikke være redd for økt motstand i kjølekretsen, dersom du legger inn varmesløyfe. Da vil motstanden minke.

Ad. tempratur så har vår sabb 60 grader , og det blir godt og varmt. Når det gjelder temp. på motorer, må vi nesten forutsette at de som konstruerer og bygger motorer har en viss peiling ( ?) Vet at på noen større dieselmot. tillater man ikke for stor forskjell mellom topp og bunn, pga. forskjellig varmeutvidelse kan over tid medføre veivakselbrudd. Eks. ved ekstr, høy oljetemp og for kald temp på vann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...