Jump to content

Hva nå ,all strøm er borte ?

Tine IV

Recommended Posts

Isen er så godt som borte så da måtte det jo dukke opp noe som gjør at man blir meget deprimerende . Skulle kobble på et batteri til på forbruksiden , slår hovedstrømbryter over på 1 batt (start) og demonterer kabler på forbruksbanken . Mens jeg holder på og skru av minus kabel så forsvinner strømmen ( radion dør ), selv om jeg har da bryter over på start siden og ikke med det jeg holder på med . Så godt som alt er svart , alt er borte utenom gløding til motor og motor starter . Men alt fra radio , lys og instrumenter er dødt . Hva i svarte har sjedd nå da ? Har sett på hovedstrømbryter og sjekka denne , virker ok desuten starter jo motor så . Godt over kabler , sett over alt av sikkringer men har jo ikke noen hovedsikkring . Nå trenger jeg alt av forslag som kan gjøre livet lettere igjen , etter at det meste er klart for påsketur så skjer dette . Eneste jeg kan tenke meg da ( men hakke mye peil på strøm ) er dynamoen , men har den noe med at all strøm blir borte da (når ikke motor går )? Fra dynamo går den noen tynne kabler bort til et lite svart rele , kan dette relet plutselig tatt kvelden og har det noe med at all strøm blir borte ? Tenkte på en ting jeg ikke har prøvd , det er å ta en startkabel fra minus på batteriet og til gods på motor får å se om det skjer noe da . Nå trenger jeg hjelp her , kansje bare en baggis men hvor ? For orden skyld , motor VP MD 21 A

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er alle minuskabler koblet til alle batteriene (mellom de)?

Spør fordi jeg har vært borte i noe lignende hos en bekjent..... .

Vedkommende skulle lade og måtte vistnok ta av en batteerisko (minus) da han ladet. Den glemte han og sette på igjen.

Batteriskoen var i hans tilfelle den på startbatteriet. Det gjorde at han ikke fikk lading på startbatteriet, men han fikk startet likevel. Han hadde kjørt i 2-3 timer slik og da seg til ved oss. Da han skulle starte igjen hørte jeg at det var veldig dårlig med strøm, men motoren startet. Pluss fra startbatteri var koblet riktig mot starter, men minus fikk han kun fra fobrukssiden. Jeg fant feilen med gang, og studerte ikke hvordan resten av opplegget hans var. Er usikker på om han hadde relè mellom forbruk og startbatterier. Uansett han fikk akkurat strøm nok til å få startet 2 ganger så var det slutt. Han fikk ingen lading på startbatteriet.

Regner kanskej med at fikk litt strøm gjennom f.eks et relè mellom pluss polene på battteriene som gjorde at han akkurat fikk startet?

Angrer at jeg ikke sjekket resten av opplegget hans for å vite nøyaktug hvordan han fikk startet uten minus fra startbatt.

Spør deg selv - hva har jeg gjort før dette skjedde? Svaret ligger oftest der :cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)

Skulle kobble på et batteri til på forbruksiden , slår hovedstrømbryter over på 1 batt (start) og demonterer kabler på forbruksbanken . Mens jeg holder på og skru av minus kabel så forsvinner strømmen ...............

Tine II

Men er ikke det helt logisk at strømmen på forbrukssiden blir borte når du kobler fra minuskabelen til forbruksbatteriet? Eller er det noe jeg misforstår ..??

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Men er ikke det helt logisk at strømmen på forbrukssiden blir borte når du kobler fra minuskabelen til forbruksbatteriet? Eller er det noe jeg misforstår ..??

Missforstår litt nå vel , har jo skrudd over hovedstrømbryter til det andre batteriet i banken ( start) så jeg kunne ha på radio på mens jeg jobbet .

Alt av kabler på batterier og andre steder som jeg har sett er på så ????????

Tine II

Hei.

Nå har jeg selv aldri hatt en slik "1/2/1+2/Off" bryter, men er ikke den der for å fordele ladestrømmen fra generatoren? I tilegg har du vel to vanlige hovedbrytere med røde nøkler, en for hvert batteri? Bryteren er der vel ikke for å velge hvilket batteri du vil kjøre stereoanlegget (og resten av forbrukerne dine) på?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bryteren er til og velge 1 eller 2 eller alle batteriene og av . Helt vanlig batterivelger . Så når jeg setter den på 1 batt som er start hos meg , så er forbruksbanken av (den jeg kobbla på nytt batteri på ). Håper dette var grei nok forklaring . Har ikke enkelt nøkkler til strøm valg , har bryter en slik dem selger i alle båtbutikker jeg har sett . Skulle nesten tru detta var aprilsnar , endelig kobble opp får å få mere strøm så ender jeg med å miste alt .Detta har vært en meget deprimerede lørdag . Men så har jeg aldrig vært forfulgt av flax heller .

Hadde håpet på masse forslag så jeg kunne prøve meg fram til noe imårra men det er stille her . Men er jo ikke godt å si hva eller hvor en skal starte heller , har kansje et håp om det lille relet som sitter etter dynamo , men må kansje på et elekrto verksted til mandag å høre . Jeg er tom får alt jeg nå .

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Men så har jeg aldrig vært forfulgt av flax heller .

Tine II

...sier han som dro avgårde med hele premiepotten på Hortentreffet i fjord :wink:

Spøk til side Runo, synes det låter som dårlig jord jeg. Gå over alle jordforbindelsene dine, etterdra og spray med CRC.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Bryteren brukes til å fordele både lading og forbruk til og fra den batteribanken du ønsker. En riktig hendig liten sak :wink: .

Siden du har strøm til start og gløding så er i alle fall ikke strømmen borte, og det er jo en god ting. Men ting kan nok tyde på at en tidligere eier har bedrevet litt kreative koblinger et eller annet sted. På min forrige båt så var batterivelgeren koplet noe merkelig. Forstod lite og ingenting av dette inntil jeg demonterte den. Det viste seg at batteri 1 og common var koplet sammen på inngang 1, og batteri 2 på inngang 2. Dette medførte at man enten kunne bruke begge to sammen , eller kun batteri 1. Koplet om slik det skulle være, og alt ble bra.

Hvis du har et multimeter, så ligger nok løsningen i å måle, tenke og fundere. Kan det for eksempel være at minusen til forbrukssiden er koplet direkte til forbruksbanken, og at du har løsnet denne når du tok av polskoen? Uansett så burde jo alt virke igjen når du kopler den tilbake på plass igjen. tro ikke at det lille svarte releet har noe med saken å gjøre. Men som sagt, mål og funder litt, så dukker nok svaret snart opp skal du se!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hjelper litt på humøret med noen forslag , REM det var vel egentlig økosjefen som vant da . Men Jeg også trur og håper at det er jordinga til alt el som er borte , virker sånn da . Men den starter jo og den har jo jording . Trur heller ikke at det relet har noe med saken å gjøre , selv om jeg ikke har peil . Fått forklart at det relet gjør samme nytte som ei ladelampe bla (hakke ladelampe) .

Hva med forslaget mitt om og ta en startkabel bra batteri minus til minus skinna inne i dærsjbord eller til motorblokk ? For kansje å se om det blei lys da , men er vel bare å måle og måle med et multimer /prøvelampe så kansje feilen dukker opp . Mest sannsynlig er det en baggis som vanlig , men det er det å finne den baggissen da .

Tine II

Så når du koblet av minus på det ene batteriet koblet du trolig bort minus til radioen (mm) samtidig.

Isåfall burde jo saken være i box når jeg kobbla på¨kabelen igjen , desuten kommer den minus kabelen fra det batteriet i den banken som sto på .

Det går én minus til blokka og én til jordskinna. Så da må jordskinna mangle minus. Det er vel der alt utstyr er koblet. (På minus-sida)

Da kan jeg vel ta en startkabel eller en kabel og sette på minus på batteriet og opp til minus skinna i el-skapet ? Frister ikke noe båt mekking idag når jeg ser ut av vinduet nå klokka 04.12 om mårran , snør som f......Håper jeg kan komme med svaret her så vi kan le av det seinere , pleier jo som sagt å være en baggis men .

Tine II

Da kan jeg vel ta en startkabel eller en kabel og sette på minus på batteriet og opp til minus skinna i el-skapet ?

Tine II

Ta heller frem voltmeteret og undersøk hvor du har spenning og hvor du mangler spenning. Start med batteriet og gå videre til hovedbryter osv. En hovedbryter kan jo svikte. Du finner nok feilen. :sailing:

Jeg har noen ganger opplevd tilsvarende feil.

Jeg har ikke utdanning innen elktronikk og går derfor svært varsomt frem i feilsøkingen.

Jeg starter med å feste en lang ledning til negativ pol på batteribanken som skal undersøkese (i ditt tilfelle er vel det forbruksbatteriet) og ser at jeg har positivt utslag på voltmeteret til hvert av de andre pos. polene. Deretter følger jeg ledningsbanen stegvis nærmere til enheten som skal ha strøm.

Dersom jeg i denne feilsøkingen ikke får positivt utslag på voltmeteret går jeg over på motstandsmåling og ser om det er brudd på ledningsbanen. Først på positiv side og deretter på negativ side. Flere ganger har det vist seg at en kabelsko har hatt dårlig kontakt eller rett og slett sklidd av. Ved dårlig kontakt sprayer jeg på litt vannfordriverspray og presser kabelskoen litt mer sammen med tang. Jeg har også opplevd at ledninger har gnisset mot skapkanter eller andre kanter slik at isolasjonen er fjernet og skapt kortslutning eller ledningsbrudd.

Så vidt jeg har forstått vil du ikke skade multimeteret ditt ved først å måle spenning og deretter ohme motstanden.

Denne fremgangsmåten har løst mine problemer - så langt.

Så vidt jeg har forstått vil du ikke skade multimeteret ditt ved først å måle spenning og deretter ohme motstanden.

Ser at det er mange som skriver om bruk av Ohm-måling for å finne feil i ledningsnett. Det kan man bli skikkelig lurt av. Du kan måle at alt er i orden, men i virkeligheten kan det finnes feil. Årsaken er at ved ohm-måling sendes en liten spenning med en strøm på mA gjennom ledningene som måles. Du kan da måle at det er full kontakt, og dermed tro at alt er i orden. Med 12V og flere A strøm kan det være fullt brudd. F.eks en dårlig hovedbryter kan gi slike utslag. Ohm-måling er fint å bruke f.eks for å sjekke om en lyspære er i orden.

Livet er litt lysere igjen nå .Feilen er dårlig kontakt i skinna i el-skap , men ikke så lett å finne da det er et par der , tok start kabel fra minus på batteri og til el-skapet og det blei lys . Men at Baatplassen er tingen har vi nok en gang fått svar på .Frode fra nabo havna kom innom en tur på mårran for og hjelpe til ,men da hadde jeg finni feilen alt . Men takk til Frode som ville hjelpe meg . Blir jo litt små deppa når alt er svart :wink:

Tine II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...