Jump to content

Mahogny skrog og klargjøring

Jawik

Recommended Posts

Hei.

Som nevnt i tidligere innlegg. Så har jeg overtatt båt bestående av mahogny på eikespant. Dette er min første trebåt. Har vært inne og sett på lignende temaer på BP, som omhandler treskrogg og har, når sant skal sies, ikke blitt så mye klokere. Heller mere forvirret over alle rådene. Skrogget - kravl - er pr. i dag rengjort for det meste fra i fjor. Tørt, dersom en kan si tørt etter en slik vinter man har hatt i Oslo. Noen få åpninger mellom bordene. Har hørt om noen som bruker forskjellige midler ved tetting, som tape mm.

Tidligere eiere - ikke siste - har lagt inn 40 cm lange forsterkning av eik langs noen få spant og limt med epoxy. Dette fører vel til at bordgangene ikke får leve rundt disse områdene, uten å sprekke, eller tar jeg feil ? Har ca. 4 hele uker på meg før sjøsetting.

Hvilke oppskrift finnes for denne type skrogg ?

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg forstår egentlig ikke helt hva du lurer på Jawik.... :confused:

Konkrete oppskrifter er vanskelig i dette faget tror jeg. Man kan få tips og triks, men ingen fullstendig enighet om framgangsmåte.

Hvordan du får tettet mellom bordene? Altså i sømmen? Klinke opp igjen. Eller smøre fett/grease i mellom bordgangene før sjøsetting og satse på at det trutner (hvis det er små glipper).

Har han lappet selve spanten med epoxy? Da vil likevel bordgangene kunne bevege seg. Hvis disse derimot er epoxybehandlet er de satt. Lurer du også på om du bør fjerne dette, og reparere annerledes?

Håper dette hjalp litt :wink: Hvis ikke; forsøk igjen....

Hei.

Skrogget - kravl - er pr. i dag rengjort for det meste fra i fjor. Tørt, dersom en kan si tørt etter en slik vinter

Tidligere eiere - ikke siste - har lagt inn 40 cm lange forsterkning av eik langs noen få spant og limt med epoxy.

Hvilke oppskrift finnes for denne type skrogg ?

mvh jawik

Litt usikker på hva du mener med rengjort, har du skrapet rent for lakk ned til bart tre eller har du bare vasket, har du gjort sist nevnte kan du jo snakke med tidligere eier om hva han behandlet med. Hvis ikke så for du starte en ny tråd med litt mere spesifikk spørsmål. Da får du nok mange forskjellige svar å fundere på. Selv bruker jeg owatroll d1 og d2. Bruksanvisningen finnes på boksene.

Spantene høres det ut som det er foretatt en forsterkning på så det tror jeg ikke du skal tenke mere over.

Sprekkee under vannlinjen kan du sette inn med et produkt fra jotun som heter Farm, dette får du der de selger maling. Har de ikke kan de bestille.

Tror Trulte misforstår da det virker som om han tenker på en klinket båt (bordgangnene ligger over hverandre mens det du vel har er en båt hvor bordgangene er lagt kant i kant. Det er vel slik med disse uten at jeg selv har noe erfaring med de at de må drives opp tid om annen.

Men kom med mere spesifike spørsmål så skal du nok se at du får svar. Merker selv at det ofte er dumt å sørre om mange ting på engang. Lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei!

Som tidligere eier av en kravellbygd mahogneybåt har jeg tre råd å gi:

1) få tak i en god eksentersliper, du kommer til å bruke den mye...

2) Bruk fast grønnsåpe i sprekkene mellom bordene ved sjøsetting, den holder det nogelunde tett intill treverket sveller (dette kan ta mange dager), uten å ødelegge.

3) les og lær på http://www.trabatsakuten.nu/ Der finns både et forum og "tips og triks".

Lykke til!

Redigert av hymer (see edit history)

Hei!

1) få tak i en god eksentersliper, du kommer til å bruke den mye...

Lykke til!

Skjønner ikke helt hva du mener. Slipte du skroget hvert år eller :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Spørsmål om under vannlinje i denne omgang. Rengjort sist høst med høytrykkspyler. Noe bunnstoff sitter igjen. Setter på vanning uken før bunnstoff dersom det er å oppdrive på stedet.

Båten blir liggende på vannet fra mai i år til våren 2007, før ny slippsetting.

Eksentersliper som i eksentrisk person. Grønnsåpe høres ok. Sprekkene er ca. 4 mm eller der omkring. Har jo lest om Farm og Epifanes her på BP, men hva består dette av ? Owatroll d1 og d2 har jeg tro på selv om jeg kan være vanskelig å overbevise.

Trulte misforsto nok dette med kravell.

De har lagt inn forsterkninger parralelt med (knekt) spant og brukt mye epoxy mot bordgang. Dette bekymrer meg, med tanke på framtiden - bytting av bordgang / spant, dersom det skulle vise seg nødvendig. Man vet jo at epoxyen ikke slipper tak og derved vanskeliggjør bytting.

Bør jeg behandle skrogget i år - under vannlinjen, slipe helt ned, før bunnstoff påføres ? Skal ut første uke i mai, så jeg er jo båndlagt av været i Oslo. Er det i så tilfelle noe stoff som egner seg å påføre ? Tror jeg feil, når jeg tenker på at man må behandle mahogny, annerledes enn furu o.l. ?

NB! Har dere lagt merke til klokken på BP, samt underlig oppførsel på deres maskin i dag ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har ikke helt sansen for at ett spant er festet til bordgang med epoxy, da vil jo ikke bordene bevege seg i det området.

Høytrykk spyling av treverk er ikke noe særlig, treet fliser seg opp.

Er dette en båt som skal ligge ute hele året?

Farm bruker ikke jeg, her går det i fett. Men margarin er fint

Ja de har festet forsterkningen til bordgang. Bekymringsfult syns jeg. Høytrykk har ikke forårsaket flising heldigvis. Tenkte å la den ligge ute hele året med meg og admiralen ombord. Margarin :eek:

Siden dette er en kravell-bygget båt er det vel ikke meningen at det skal være noe bevegelse i treverket i skroget. Hadde den vært klinkbygget ville saken vært annerledes. Epoxybruk i en kravellbygget båt vil vel derfor ikke være noe problem.... Eller?

Margarin er jo miløvennlig :wink:

Båten trives best på vannet året rundt, så det er jo bra dere skal ha den i vannet.

Jeg syns det er bekymringsfult at det er festet med epoxy, hvordan er det festet ellers?

Treplugger/spiker? Uansett ville jeg festet det på samme vis som de andre spantene.

Hvordan har du tenkt til og vanne?

I utgangspunktet kan du legge epoxy utenpå hele båten. Jeg villle ikke gjort det. Bastard ville det heller ikke kjenner jeg han rett. Målet er jo å få det godt og så nært originalen som mulig. SÅ er det det med tidsforbruket da. Hvis man skal restaurere så tar det mye tid....

Miljøvenlig margarin :eek: Ja alle båter burde jo holde seg i sitt rette ellement året rundt. Forsterkningene er kobber naglet i tillegg. Ikke mulig å løsne disse i dag uten å ødelegge bordgang, slik jeg ser det. Men som trulte nevner blir det ikke noe bevegelse eller hva. Trodde alle skrogg beveget seg, selv ferrocement og stål gjør jo det. Vanne med havesprøyte e.l.

Enig trulte. Dette er en classiker som bør få lov til å bli i sin tilstand. Tid har jeg nok av bare jeg kommer meg østover. Bruker hele dagen og natten i båt.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i kravell-skrog, men jeg tror at et mål er å få skroget så stabilt og "bevegelsesfritt" som mulig. Det er derfor det er bygget på denne måten.

Kobbernalger hadde sikkert vært det beste å brukt. Du har ikke bilder av dette da? Hadde vært litt lettere da... :wink:

Tror du misforstår nå. Skal ikke nagle noe på nåværende tidspunkt. Må få båten ut fra marinaen i Oslo og hjem. Muligens trenger jeg en nødløsning dersom været ikke blir bra. Bilder ligger i Oslo så så lett blir det ikke.

Ja, behold båten som den er. Ikke noe plasting :smiley:

Sjekket litt i trebåt boka ang. kravell og klinkbygget skrog, kravell er litt stivere men samtidig mye sterkere. Tre lever uansett.

Jeg hadde vært mer bekymret for den epoxy reparasjonen om båten skulle vært på land hver vinter. Da hadde det antagelig skjedd noe. For treet tørker/krymper jo når båten tas på land.

Så en slik krymping og svelling ville nok gjort noe med den epoxy rep.

Båten har vært på land sist vinter, samt sto på land ca. et år 2003/4. At noe har skjedd i denne perioden er ikke tvil. Heretter skal den være på vannet når den kommer utti. Reparasjonen er gjort for noen år siden. Jeg nevnte innledningsvis tape. Er dette vanlig å bruke langs bordgangene under vann ? :confused:

Riktig at treet lever uansett altså. Det skal jeg ikke krangle om.. :wink: At tørking og trutning ikke er ideelt når man bruker epoxy er nok også riktig.

Grunnen til at jeg sa dette med tidsbruk, er at du skriver at båten skal på vannet om 4 uker. Jeg tenkte da, at hvis du også skal lakke/olje også før denne tid, kunne det vel bli litt smått med tid tenkte jeg. Men det er jo ikke sikkert det er så mye som skal til...

Noe er det jo på dekk/overbygging, men det får jeg ta etter hvert. Skulle selvfølgelig ha benyttet anledningen før utsetting men det med tiden kan bli et problem. Fram til første uken av mai er det jo mange timer, så en får stå på å gjøre det meste. Nå er det viktigste å få den ut og hjem før skipskassen går tom. Så får jeg vurdere den videre framgang utover sommeren.

Hei :)

Nå er mine kunnskaper om trebåter meget begrensede, men som kommentar til innlegg #12 ang Epoxy på mahogny må jeg vise til www.dolvik.no.

Jeg siterer websidene deres:

"Each Dolvik is made to order and hand-crafted on site at the boat yard in Norway. The hulls are cold molded with West System epoxy using Norwegian Pine and Mahogany."

De bruker riktignok en prosess som sannsynligvis ikke egner seg for hagebåteiere men resultatet - vel, jeg får tårer i øyekroken :)

Det er riktig som du sier DanielH. Men det er en presisering som jeg tror er ganske viktig å få med seg her. Kravellbåter som blir bygd i dag, bygges ofte på en helt annen måte enn tidligere. Nå blir ofte små "fliser" limt sammen med epoxy for å gjøre skroget helt stivt. Det blir på enn måte finèraktig. Dette er meget effektivt for å få et stabilt skrog. Eldre kravellbåter er derimot ikke bygget på denne måten, og man bør tenke seg om både èn og to ganger før man kler et gammelt skrog med epoxy/duk e.l. Men man har flere valgmuligheter... Kommer litt an på idealisme og nostalgisk legning :wink:

Kaldbaking (dolvik) må ikke forveksles med kravellbygging, det er 2 vidt forskjellige byggemetoder.

Tilbake til opprinnelig spørsmål.

Jeg leste for en stund siden på trebåtsakuten om en som brukte tape med godt resultat.

Han bandt også opp all tape i den ene enden med hyssing elns. Slik at han kunne dra av tapen etterhvert som den løsnet.

Men den vil nok trutne en del om du setter ett par hagespredere under båten. Eller så kan du legge tepper innvendig mot skrget som du vanner :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...