Jump to content

Mahogny skrog og klargjøring

Jawik

Recommended Posts

Jeg er heldig som har klinkbygget båt da jeg setter vannslangen helt fremst i forpiggen med spredning på, båten med passende helling slik at vannet hele tiden renner ned etter borgangene. Jeg har ventil bakt som jeg åpner slik at vannet renner ut. Denne metoden er rimelig effektiv da båten nesten er ferdig trutnet ved sjøsetting. Førstegang jeg gjorde dette var sist sesong båten var ute altså ikke forigge for da sto jeg beklageligvis på land hele sesongen. Så i år har jeg mye å ta igjen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei "trulte" Her er noen bilder, men de viser ikke noe av skrogget slik det står på land i dag.

Hei "jonkare" Har vært inne på tanken om å montere en slange innvendig langs skrogget, men det har ikke så mye for seg da båten blir liggende på vannet. Effektivt er det før sjøsetting.

Hei "bastard30000" Tapen blir vell liggende permanent under bunnsmørringen ? Muligens som du nevner kan en tape etterpå og dra denne av. Drar en ikke da med seg bunnsmørring i samme slengen ?

Kaldbaking er ikke kravvel. Selv om det ligner i prinsippet - West prinsippet.

Burde vell slipe ned hele bunnen mens båten står på land under pressenning. Kan bli lenge til neste mulighet byr seg. Men været kan jo spille meg et puss fram til uke 18. Skjansespill blir det.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg ville lagt tapen utenpå bunnstoff, litt usikker på viken tape som egner seg.

Poenget er at tapen vil løsne etterhvert da den jo ligger i vann.

Så da er greit og binde opp alle ender slik at det ikke flyter tape strimler overalt :wink:

Bruker en grønnsåpe - presser inn ved hjelp av greesepresse - trenger en vell ikke å tape i tillegg ? Og bunnsmører etterpå ? Har hørt at en bruker maskeringstape som til vanlig husmaling.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det var en flott båt Jawik! Du har god plass der... Jeg tror ikke du vil angre på å få unnagjort den slipinga i år når du slipper å gjøre det om et par år.... Hvis du tror du har tid.

Men det blir vel en hekkans jobb dersom ikke været er med :headbang: Har lyst til å ta dette nå, men de presser oss nokså mye på opplagsplassen om å komme oss ut. Som nevnt har jeg tid nok, døgnet rundt når jeg drar til Oslo i neste uke. Hører at isen begynner å gå, men ligger fortsatt utpå.

Så tilbake til innlegget: Hvilken framgangsmåte er "normalt" og hvilke "oppskrift" følger en dersom jeg begynner å slipe ned tre uker før sjøsetting ? :confused: "Bastard" er inne på noe vettug, men...

Grønnsåpe er fint. Men jeg ville nok bunnsmørt først eller så drar vel grønnsåpen med seg bunnstoff når denne presses ut.

Har du så store sprekker da?

Ca. 4-5mm og disse vil nok minke under vanning. Muligens ikke rundt område hvor forsterkningene er lagt inn med epoxy. Noe dritt er det og ikke våger jeg å fjerne disse heller. Til og med jeg kan se at dette er amatørjobb med stor A

Du skal slipe ned hele skroget under vannlinja?

Da bør du ha primer av noe slag, sjøl skal jeg bruke Black Varninsh som primer. Legger bunnstoff utenpå før sjøsetting. Nå er min båt bra drevet under vannlinje så jeg kommer ikke til og bruke noe tetting. Bare sørge for bra lenseutstyr.

Hvis du ser i tråden til Trulte (Furuholmen Plattgatter) så er det en oppskrift på BV der

PS. Jeg fant innleggene, sitert under.

Satser på at jeg legger en prøve til helga, kanskje!

Her har jeg klippet ut litt fra ett svar jeg fikk av Presidenten om Black Varnish

I våre farvann (selv lengst inne i Rævafjorden -Sande Paper Mill) må du ha bunnstoff.

Ikke for å hindre pælemark/pælelus men for å hindre groing og slippe skraping.

I Glomma er det nok med Black Varnish, det er et kjempestoff som hindrer stor vanngjennomtrenging og hindrer råte. Det som er er at Black Varnishen blir litt slitt i yttre lag på grunn av "slitasje" og den blir litt matt.

Når den blir matt begynner det å gro hvit-rur eller "havstulipaner" som de sier nede i Sverige. De ser ut som tulipaner når de kommer ut under vann.

Det beste er 2 - 3 strøk Black Varnish (2 er nok) varm første strøket opp først. Men Per C, du må låne deg filtermaske som er egnet når du varmer stoffet på grunn av helseskadelige gasser som kommer under oppvarming. Dette er særdeles viktig om du ikke skal bli kontinuerlig rørete og i værste fall allergisk.

Du har litt tid på deg så etter andre strøk kan du vente til noen dager før sjøsetting før du eventuelt har på eventuelt primer og bunnstoff. Primer er ikke nødvendig om du ikke venter så lenge at Black Varnishen blir for hard og da biter ikke bunnstoffet godt.

Om du er for rask, trekker Black Varnish inn i bunnstoff og du må ha på flere lag for å dekke.

Dette blir goodies for Bastard, og det eneste du bør gjøre i fremtiden er å spyle Vaske lett/pusse og smøre bunnstoff på nytt. Du skal se at de første årene trenger du kun vask på høsten og et nytt lag bunnstoff på våren. Men Per Christian, da har du jo selvfølgelig avansert opp i Chadatan Nevlung e.l.!

Vel, slik at den blir passe flytende, blir den for varm damper den for mye og gasser samt at den blir meget tynn og vanskelig og påføre.

da er den for varm...

Varm den slik at den er passe å stryke på og at den trekker litt inn.

Den kan også rulles med bakomrull, men obs på at dette sliter ut rullene raskt. Kanskje 30 - 40 grader Prøv og se hva du liker best.

Da er den passe

2 andre strøk kan være akkurat så du for stryki den på, den skal bare lage et lag og ikke trekke inn som første strøk.

Jeg vil si omkring 18 - 21,5 grad

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Du skal slipe ned hele skroget under vannlinja?

Dersom dette lar seg gjøre innenfor mitt tidsaspekter. Kan jo også rissikere å avdekke "grums" som sprenger alle tids rammer.

Hvis du ser i tråden til Trulte (Furuholmen Plattgatter) så er det en oppskrift på BV der

Hei igjen. Takk for at du sendte meg ut på en lang og interressant reise på "trultes" innlegg. Har lest i hele eftermidag og må si at jeg blir imponert over fasitten en kan finne bare en tar seg tid til å samle trådene - setninger og råd inn i en egen blokk. Må redigere dette noe, men sitter da med oppskriften. Tror jeg. Sjønner at det fortsatt er mange resepter på gode løsninger. Noen liker ditt og noen datt.

Det har vært nevnt i flere innlegg at Tex7 har vært anvendt. Har noen brukt Roof7 som er forsterket med glasfiber ?

Tec7 kan brukes til og lime og nate med bla. Men ikke til og tette sprekker i skroget med, eller det kan man sikkert men ikke og anbefale da dette ikk vil tyte ut.

Ja, det finns mange oppskrifter :lol:

Jeg har nå funnet min oppskrift så det får duge. Også snakker jeg en del med disse Nautica gutta, de vet råd for det meste på trebåt.

Min neste båt er selvsagt skøyte på 35-40 fot :cool:

Min neste båt er selvsagt skøyte på 35-40 fot :cool:

Vet du bastard at jeg tviler ikke på det og innviterer herved meg selv med på første treffet du skl på med den, hvis det er muligfor din del å ta noen med. tidlig ute med bestilling av plass er jeg iallefall

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vet du bastard at jeg tviler ikke på det og innviterer herved meg selv med på første treffet du skl på med den, hvis det er muligfor din del å ta noen med. tidlig ute med bestilling av plass er jeg iallefall

Det kan sikkert la seg ordne.

Jeg kan ta med så mange jeg makter på Nautica treff (hvis det var det du tenkte på) for det er båten som er medlem :smiley:

Hadde planer om skøyte i 2006, men siden nåværende prosjekt tok litt :rolleyes: lenger tid enn beregnet så satser jeg på skøyte neste år.

Det kan sikkert la seg ordne.

Jeg kan ta med så mange jeg makter på Nautica treff (hvis det var det du tenkte på) for det er båten som er medlem :smiley:

Hadde planer om skøyte i 2006, men siden nåværende prosjekt tok litt :rolleyes: lenger tid enn beregnet så satser jeg på skøyte neste år.

Neida jeg tenkte på baatplassen treff og ikke før skøyta på minimum 35 fot er klar

Tidligere eiere - ikke siste - har lagt inn 40 cm lange forsterkning av eik langs noen få spant og limt med epoxy. Dette fører vel til at bordgangene ikke får leve rundt disse områdene, uten å sprekke, eller tar jeg feil ? Har ca. 4 hele uker på meg før sjøsetting.

mvh jawik

Bordgangene lever sitt eget liv uansett om spantene er forsterket med epoksy, her er det epoksyen som må gi seg først. Det fins ikke støre krefter enn vann og epoksy blir helt underlegen der. Tror ikke du skal bekymre deg om det der.

, her er det epoksyen som må gi seg først.

Var en gang med på å dele fra bordkledning - furu - som var limt med epoxy til eike spant og resultatet var at epoxyen holdt mens bordene delte seg innvendig. Ble revet slik at mye av bordet sto igjen mot spantet. Det er jo ikke snakk om noe vann med sine krefter. Eneste måtte vell da være frost og is.

Uansett. Begynner nå å få en slags resept ut av sammendrag fra "trules" tråd. Det ble mye lesing. Så dette skal nok gå bra på et vis. :lol:

Var en gang med på å dele fra bordkledning - furu - som var limt med epoxy til eike spant og resultatet var at epoxyen holdt mens bordene delte seg innvendig. Ble revet slik at mye av bordet sto igjen mot spantet. Det er jo ikke snakk om noe vann med sine krefter. Eneste måtte vell da være frost og is.

Uansett. Begynner nå å få en slags resept ut av sammendrag fra "trules" tråd. Det ble mye lesing. Så dette skal nok gå bra på et vis. :lol:

Ja det er riktig det, men når treverket begynner å svelle klarer ikke epoksyen og holde igjen. Treverket beveger seg ikke uten fuktighet ( derfor snakker jeg om kreftene til vann). Epoksy er sterkere enn treverket men må gi tapt når når treet begynner og svelle. Når et tre trutner er det ikke noe som kan holde det igjen.

Oppfattet. Epoxy holder med andre ord godt på tørt treverk, men ikke på trutnet. Muligens jeg da kan forsøke å løsne de i båten før sjøsetting.

Etter sjøsetting og trutning selvfølgelig.

Redigert av jawik (see edit history)

Ca. ti spant er festet på samme måte. Flest - ca. 6 etter en annen. Siden har nok fått seg en trøkk her. Dersom ikke noen har natet for mye en gang i fortiden slik at spantene knakk.

Leste noe om dette i dag at mahogny som er så pass hard og ny. Vil trutne til et nivå hvor bordene spenner mot en annen og tetter skrogget. Tas båten da på land etter noe tid i sjøen vil mahogny tørke og glipene mellom bordene blir større enn opprinnelig. Mange drever da disse glipene - og noen ganger for mye - slik at spenningen i bordene blir større enn opprinnelig og medfører at spantene slites av - knekkes.

Lurer noe på om det ikke er dette som har skjedd hos meg :confused: .

Ellers er spantene festet med kobbernagler over det hele.

Hei igjen.

Tar tid å lese innlegg - ikke minst din egen spalte. Interrssant prosjekt du har gående der. Ja kobbernagler vil bli anvendt i den videre gangen når disse må byttes. At båten blir stivere i "reparasjonsområde", tror jeg også. Ikke av det beste, da forskjellen i spenningen over hele skrogget blir ujevnt fordelt under seilas - i hardt vær. Dette kan muligens medføre uventede episoder.

Noen andre seilere som har synspunkter rundt dette ?

Ellers har jeg samlet sammen en resept, som jeg tror kan fungere over tid.

Takker deg for dine innspil. :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...