Jump to content

Tectyl på drev mot groe?

Bømlafjord

Recommended Posts

Båten skal snart på sjøen og etter mykje arbeid er dreva reine og fine, mykje har nok vert prøvd for at dreva skal sjå litt bedre ut når sommeren er over og båten kjem på land igjen. I år tenkte eg å prøve å smørre heile dreva inn med ein tynn tectyl. Er det noen som prøvd dette? :smiley:

I år tenkte eg å prøve å smørre heile dreva inn med ein tynn tectyl. Er det noen som prøvd dette? :smiley:

Tror du skal droppe det. Det ble gjort et forsøk på nabobåten for noen å siden. Etter hvert som tiden gikk ble det mindre fart på båten. Da den ble tatt opp på høsten fikk eieren sjokk. Har aldri sett så mye groe og skjell under en båt før. :eek:

Akkurat det med vannfast tusj eller sprittusj som det også kalles fungerer veldig bra.

Mange som anbefaler tusj. Eg tenkte å smørre heile dreva, har to drev tenker da at skal eg tusje to drev og fire propeller så blir det kansje ikkje denne sommeren eg får båten på sjøen.

Hvor mykje det gror har vel mykje å gjøre med hvor båten ligger, men hos meg gror det over hele dreva berre på 2 måner og rundt belgane blir det fullt av blåskjel.

Eg tenkte å smørre heile dreva, har to drev tenker da at skal eg tusje to drev og fire propeller så blir det kansje ikkje denne sommeren eg får båten på sjøen.

Er ikke værre en at du kjøper noen store tusjer og setter barna til å gjøre jobben(hvis du har unger da)... Redigert av Zikk Zakk (see edit history)

Tja kan fort bli litt arbeidsintensivt med alle tusjene, men det er et alternativ; tusj på boks. Til gamle støpejernsovner finnes det et produkt som er flytende tusj og som fungerer utmerket. Merket husker jeg ikke, men finnes hvor ovner selges, prøv eks. Montér.

Kan også anbefale sprittusj. Brukte det for første gang på båten i fjor og det var ikke noe groe i det hele tatt gjennom sesongen. Kommer alltid til å tegne med sprittusj på min propell, selv om andre i havna ser noe rart på deg og ler litt, men jeg slipper hvertfall å slite med groe året etter. Når de da pusser groe så svetten siler på våren så er det jeg som kan se og smile litt :wink:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ja ja, Takker for mange gode svar her. Ser ut for at det er sprittusjen som vinner denne tråden.

Eg får prøve det da på det ene drevet iallefall, hadde jo vert greit å fått det i flytende veske og smørt det på med kost da, kanskje flytende blekk har samme virkning. Men eg kjem nok til å prøve med tektyl på det andre drevet så får vi se om eg kanskje kun har eit drev til høsten, slik sett er det jo greit å ha to drev. Eg kjem med tilbakemelding på resultatet i oktober.

:sailing:

Det er jo ikke rare arbeidet med tusj hvis du kjøper av de bredeste de har og fjerner blikket en par centimeter oppe på selve stamemn. da blir det jo rene malerkosten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har fått oppgitt at "hemligheten" med sprittusj ble oppdaget på Haakonsvern (marinebasen), da det ble skrevet tekst på en propell med tusj, og neste år var det ikke grodd på skriften. De prøvde da med hele propellen - og det var en suksess!

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Har alltid vært plaget med groe på drevet mitt.Prøvde ifjor med tynn tectyl,så ut som det hjalp men etter en tid så begynte det å gro igjen.Virket rett og slett som det ble vasket bort.

I år skal jeg prøve med Sea Jet drevspray etter gode anbefalinger. :smiley:

Å ligge unna kjærringråd vil vanligvis være det lureste. Jeg har selv prøvet tusmetoden - fullstendig ubrukelig, jeg følte meg en smule dum da jeg måtte ut skrape av den overgrodde propellen. Jeg tviler på at det er noen bestandeler i tektyl og sprittusj som tilsier at de skal forhindre groe :nono:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...