Jump to content

Kjøp av skjærgårdsjeep med diesel

jonsverre

Recommended Posts

Hei, kompisen min skal kjøpe båt, hva tror dere om disse to:

Jeep med diesel eller kanskje denne:

jeep med 15 år gammel motor

Selv har jeg mest erfraring med seilbåt, men er selvfølgelig uansett ivrig med at kompisen min skal få seg en båt. Jeepen med diesel kjenner jeg ikke til, Ryds deriomot har jeg hørt mye positivt om, men er kanskje litt skeptisk til 15 år gammal utenbordsmotor...?

Alle råd taes i mot med takk!

:-)

F

Begge motorer virker for meg som ganske ukurante.

2,8 liters Daihatsu diesel med 75 hk på hekkagregat i en skjærgårdsjeep - er det en planende båt? Den har maks fart på 18 knop. I så fall er det de første halvplanende skjærgårdsjeppen jeg har hørt om. Er det en marinsert bilmotor i en halvfabrikat båt?

Den store påhengeren er dyr i drift. Kjenner en som hadde en 140 hk V4 motor som slukte bensin som om det var luft. Men fort gikk båten. Men han gikk lei av hele tiden å tenke på bensinforbruket

Jeg synes nok at en Johnson motor er ganske kurant jeg da! Om det er lurt å kjøpe en 15 år gammel motor har å gjøre med tidligere eiers vedlikehold og bruk, og kjøpers økonomi! Jeg synes ikke at båten er veldig billig.

En ukurant jeep med ukurant dieselmotor som går 18 knop (er det mulig!) ville jeg holdt meg laaangt unna!

På Finn finner du (FINN-kode: 7234925) en 1996 Whiteshark 18 fot med 115hk Johnson til 129.000. Hvis båt og motor er i god stand er det et mye bedre valg/kjøp, men klart dyrere enn de du nevner. Har maken båt/motor og kan anbefale det. Min er IKKE til salgs!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå er ikke vernøy 560 ukurant, da...

Tror det er store lokale variasjoner på hvilke båter som er kurante hvor (og ikke). Tror ikke man kan anse Vernøy som kurant i f.eks. Oslofjorden. Det er tre båter av merket Vernøy til salgs på Finn.no og de er fra Haugesund, Møkster og Svelgen.

Egentlig litt interessant å se hvor store forskjeller på hvilke båter som selger hvor! Ingen tvil om at på min del av landet er det mye snobberi forbundet med valg av båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tror det er store lokale variasjoner på hvilke båter som er kurante hvor (og ikke). Tror ikke man kan anse Vernøy som kurant i f.eks. Oslofjorden. Det er tre båter av merket Vernøy til salgs på Finn.no og de er fra Haugesund, Møkster og Svelgen.

Egentlig litt interessant å se hvor store forskjeller på hvilke båter som selger hvor! Ingen tvil om at på min del av landet er det mye snobberi forbundet med valg av båt.

Har nok sammenheng med at denne båten blir produsert rett utenfor Bergen, og har ikke et stort salgsapparat.

En 18 fots båt som går 18 knop, virker noe tamt for min del, men hvis den skal brukes til koseturer og f.eks. litt fiske, så må det jo være ypperlig! billig i bruk... :yesnod:

Men en ting jeg lurer litt på... Hvordan kan det ha seg at denne båten går 18 knop med 75hk. diesel, mens min båt (16 fot) går 42 knop med 75hk. Yamaha utenbords... (Nei, dette er ikke en hvilket motormerke er best - tråd :wink: )

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Men en ting jeg lurer litt på... Hvordan kan det ha seg at denne båten går 18 knop med 75hk. diesel, mens min båt (16 fot) går 42 knop med 75hk. Yamaha utenbords... (Nei, dette er ikke en hvilket motormerke er best - tråd :wink: )

Den har en enorm vekt på hekken, da. Å ta ut bare 75 hk av en 2,8 TD virker også veldig pysete...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...