jensemann2 Startet 1.April.2006 Del på Facebook Startet 1.April.2006 Hei. Jeg bor i båten, og har nå investert i to nye 115 aH forbruksbatterier. Alt lys ombord er 12v, og jeg har en 6amp biltema-lader stående på alltid. Det er nok til at jeg alltid har tilstrekkelig med strøm på batteriene. Det jeg lurer på er om slik lading kan skade batteriene? Laderen regulerer seg ned til null, men er en 6amp lader nok for 230aH batteribank, eller vil jeg aldri få batteriene på topp ved med en slik lader selv om den står på alltid? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 Det går helt utmerket med en 6A lader å vedlikeholdslade den 230Ah batteribank. Siden den går over til vedlikeholdslading, kan den stå på i månedsvis uten å gjøre skade. De som ikke har tilgang til landstrøm bruker ofte et solcellepanel for vedlikeholdslading. Et slikt panel gir bare en ampere eller to i snitt. Din lader er i særklasse mye bedre. Kommer du derimot til land med mindre enn halvfulle batterier, bør du ikke ha spesielt store forventninger til de store forbedringene morgenen etter. 2 morgener etter burde derimot det meste være ok igjen. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 1.April.2006 Del på Facebook Svart 1.April.2006 (redigert) Laderen regulerer seg ned til null, men er en 6amp lader nok for 230aH batteribank, eller vil jeg aldri få batteriene på topp ved med en slik lader selv om den står på alltid? Hei jensjohnson! Jeg var innom i Ålesund og kjøpte meg et par stykker av den større modellen på 9A hos Biltema (Vare.nr 44-715) - men som antageligvis ellers fungerer på samme måten som den modellen du har. De har stått kontinuerlig på i litt over et år nå og skader ihvertfall ikke batteriene mine, som bestandig er i toppform med topp kapasitet og høy hvilespenning. Men jeg følger med på lysdiodene på laderen som bl.a. indikerer når den leverer ladestrøm (gul/orange LED) eller når den har oppnådd en spenning målt på batteripolene på 14,45 volt så går den over til standby-modus markert ved grønn LED. Den kobler inn igjen når spenningen på polene kommer under 12,98 volt. Til spørsmålet om du aldri får toppladet batteriene dine, så er jo det bl.a. et spørsmål om hvor mange ampere du belaster batteriene med jevnt over og hvor mye som blir "til overs" som batteriene kan ta til seg som lading. Så du må beregne hvor mye alle dine forbrukere trekker av strøm, og se om laderen er stor nok i forhold til ditt eget forbruksmønster, - kanskje den får for få timer i et døgn der den kan levere "alt" den har som lading inn på batteriet. Du har vel mindre strømforbruk om natten du også kanskje, så da er det jo veldig greit å se av fargen på LED lysdiodene om morgenen, om den i løpet av natten eller på et eller annet tidspunkt ellers i løpet av døgnet med lite forbruk av strøm, har fått batteriene opp i 14,45 volt over en periode. Har du mistanke om at det leveres for lite ladestrøm i.f.t. behovet ditt, så ta deg en tur og kjøp f.eks. en slik 9A Biltema elektronisk vedlikeholdslader, som du kobler på batteribanken, eventuelt også i paralell med den gamle, - og du har med en gang flere ampere til løpende forbruk og ikke minst til å lade med, som igjen vil gi kortere tid for å lade opp batteriene fullt igjen. Det funker veldig fint hos meg, og med de nymonterte, nøyaktige digitale voltmeter'ene oppe i "salongen" har jeg nå enda bedre kontroll med lading/tilstand på mine batteribanker! Gratulerer og lykke til med de nye batteriene! Ship'O'Hoi Redigert 2.April.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.