Jump to content

Rengjøring av ferskvannstank?

bao

Recommended Posts

Jeg har pleid å blande noen desiliter klor i vannet, pumpet til det luktet klor fra kranene og latt den stå til neste dag. Når jeg da pumper ut av tanken neste dag så kommer det mye grums ut. Et par-tre gjennomskyllinger med rent vann etterpå, og det hele blir riktig bra.

Hvis du kommer til innsiden av tanken via inspeksjonsluke så er det greieste å først vaske ut det du kan av tanken med en oppvaskbørste og litt klorinvann. Deretter pumpe og skylle, før du fortsetter med prosessen over.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kloret en gammel tank jeg hadde tidligere. Den var gulgrønn inni og vannet smakte ikke godt.. Tenkte det fikk briste eller bære så jeg tømte på en liter klorin (120liters tank) og fyllte på 50-60liter vann som jeg lot stå en times tid. Etter fem seks skyllinger og tømminger med friskt vann var tenken ren, og det smakte ikke engang klor.. :flag:

Klorin virker perfekt.

Tenkte jeg skulle nevne at det noen steder kan være vanskelig å få tak i klorin, eksempelvis i Sverige, Danmark og Tyskland, hvor begrunnelsen er miljøhensyn.

Disse stedene kan man anvende eksempelvis Kalkosan som løser opp kalk på veggene i vanntankene og i vannslangene.

Dette stoffet inneholder sitronsyre.

I Danmark brukes endel Borup 32 % eddiksyre som også løser opp kalk.

Det er tidligere i BP vist til at urin og saltvann danner mye "urinstein" i taolettsystemet (ventiler, pakninger, slanger o.a.).

Bobåt-brukere i USA heller gjerne 1 kopp mateddik (35 %) i toilettet hver uke for å hindre kalkdannelse i sanitærsystemet.

Jeg har etter at jeg ble kjent med dette benyttet samme fremgangsmåte - kalkavleiringene i septikktanken har etter dette blitt mindre. Luktproblemer har vi heller ikke selv om vi er sammenhengende 5 uker i båten om sommeren

Men septikktank er jo noe annet enn ferkskvannstanke.

Klorin virker perfekt.

Tenkte jeg skulle nevne at det noen steder kan være vanskelig å få tak i klorin, eksempelvis i Sverige, Danmark og Tyskland, hvor begrunnelsen er miljøhensyn.

Jasså :crazy: här finns Klorin...iallafall när jag sist kjöpte för något år sedan!

Klorinen tog akk slut för mig idag så jag skall kjöpe nytt i morgon eller tisdag, håller på o vaske

teakdekket o Klorin funker gör bra, får bare spyle godt med ferskvann efter så att ikke aluminiumet

tar stryk !!

S/Y Gunga Din

Hva gjør jeg for å rengjøre ferskvannstanken? Den har et brunt belegg innvendig.

Som sagt av andre, mekanisk vask med børste puss klor er tingen, men hva med slanger/rør frem til kranen i vasken? Jeg vil tro det er like ille der. Så kjør klorblandingen (ideelt 3/4 dl klorin pr. 10 l vann) inn i systemet og la det stå der over natten, men ikke mer enn 24 timer)

Mer om dette finner du i Peggie Hall's utmerkede artikkel som du finner her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bakepulver inneholder Natriumdifosfat, Monokalsiumfosfat og Natriumbikarbonat,

som gir et ganske interresant - ifølge universitetsmiljøer - grunnlag for biologiske prosesseer i drikkevannssystemet ombord -avhengig av hva man har tanket i havner rundt omkring.

Jeg har alltid koblet er kullfilter til drikkevannet ombord for å hindre uheldige vannkombinasjoner i de enkelte havner.

Men, som sagt tidligere,

jeg er nok litt for oppatt av at familiemedlemmene ikke skal få plager ombord -

noe jeg har lært gjennom mange år i Asia.

• 11 år senere...

Hei. Har tenkt å følge oppskriften gitt her over å rense ferskvannstanken med klorløsning. Har en 7 år gammel båt hvor neppe dette har vært gjort tidligere. Ser at det er beskrevet at tanken må skylles flere ganger etterpå. Hvordan tømmes denne for hver gang? Lar dere alle kraner stå pip åpne og lar pumpa gå for å tømme tanken mellom hver skylling? 

Veldig takknemlig for tilbakemelding

Jeg hadde en rens av vanntanken for etpar år siden. Hadde vel 4 liter klorin på en 300 liters tank.

Tappet litt ut gjennom alle vannkraner, slik at klor-løsningen kom ut i slangene også.

Dagen etter tappet jeg tanken ved å åpne alle kraner, samtidig som jeg tredde vannslangen på kaien ned i påfyllingsstussen og lot det renne.

Det kom mer vann inn på tanken, enn hva pumpen trakk ut, så det overskytende rant ut gjennom overløpet.

Lot det stå slik en times tid, før jeg tømte tanken enda en gang, og fylte opp med rent vann.

Etter dette var tanken gullende ren, og ingen antydning til klor smak eller lukt.

Mvh
Simon

Den enkle metoden.

Hva slags materiale er det i tanken?   med denne skyllemetoden får en vasket oppunder tanktoppen.

Jeg tar en  klorinvask av vanntanken hver vår,  men ikke hvis en har  aluminiumstank. 

Og  tar en  skylling av tanken en gang i sesongen, har  hatt drikkevann på tanken siden 87. 

før en starter på skylling, pump endel klorinvann gjennom kranene i båten og la det stå til skyllingen er ferdig, skyll så til det er drikkenes vann  i kranene.(med pumpen)

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Den enkle metoden.

Hva slags materiale er det i tanken?   med denne skyllemetoden får en vasket oppunder tanktoppen.

Jeg tar en  klorinvask av vanntanken hver vår,  men ikke hvis en har  aluminiumstank. 

Og  tar en  skylling av tanken en gang i sesongen, har  hatt drikkevann på tanken siden 87. 

før en starter på skylling, pump endel klorinvann gjennom kranene i båten og la det stå til skyllingen er ferdig, skyll så til det er drikkenes vann  i kranene.(med pumpen)

bilde

Lilleborg sier

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

•  

Reagerer aluminiumen med klor? 

AlfArie skrev 23 minutter siden:

Ifølge bruksanvisningen til Jabsco  atomatic water system pump, trengs det ikke å brukes mer en 1,2 dl klorin til en 120 l tank.

Men det er kanskje forskjell på desinfisere og full rensing av tank.

Har lest mange oppskrifter her er Lars sin.

Mer om dette finner du i Peggie Hall's utmerkede artikkel som du finner her.

l Fill the water tank with a solution of 3/4 dl. of household bleach per 10 litre tank capacity.

Er ikke sikker på at styrken på klorin er lik i alle land,

Derfor mail til Lilleborg.

Lilleborg sier

Klorin må ikke benyttes i aluminiumstank.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...