Jump to content

Voltmeter og kopling

Dykker

Recommended Posts

:smash:

Hmmm!

Jeg har koplet ett forbruksbatteri og ett startbatteri over en batterivender (1, 1+2 og 2). Bruker aldri 1+2 på grunn av at batteriene har forskjellig ampere-størrelse.

Spørsmålet mitt er;

Voltmeteret, skal det koples over + listen i dashbordet? Da vil man vel få batterispenningen fra det aktuelle batteriet presentert på voltmeteret. Etter slik jeg skjønner det så vil man ikke få riktig måleravlesning av selve polspenningen, men avlesning av polspenningen over tenningsbryteren. Dette pga tap i overføringsnettet i fra batteribanken til voltmeteret.

Uansett så er dette snakk om avvik av avlesninger i mV-området.

Synspunkter?

Redigert av Dykker (see edit history)

Jeg har koplet ett forbruksbatteri og ett startbatteri over en batterivender (1, 1+2 og 2). Bruker aldri 1+2 på grunn av at batteriene har forskjellig ampere-størrelse.

Det spiller ingen rolle om de har forskjellig ampere-styrke, du kan (og skal) bruke 1+2 under gange / lading. Det eneste som kan skje er at de muligens kan utlade seg om de står flere måneder og år sammenkoblet uten å være i bruk. Men når båten ligger i ro, står jo venderen på 0 likevel...

Voltmeteret, skal det koples over + listen i dashbordet?

Du kan det, men den spenningen du får der vil du ikke kunne bruke til noe som helst.

Dette pga tap i overføringsnettet i fra battteribanken til voltmeteret.

Uansett så er dette snakk om avvik av avlesninger i mV-området.

Nei. du kan få avvik på flere volt, spesielt dersom du bruker mye strøm som gløding, inverter, lyskaster etc. Bruk seperat ledning fra batteri, evt koble den til et rele eller bryter dersom du vil slå voltmeter av eller på.

Jeg vill ha koblet dette til forbruksbatteriet, for da får du indikasjon om du har strøm nok under landligge, samtidig som du vil vite om ladingen er bra under gange.

Jeg har selv mitt voltmeter koblet til utgangen på min hovedbryter (1-1+2-2). Da leser jeg av spenningen på det batteriet som er tilkoblet til enhver tid om det er start eller forbruk. Sensing til lading ligger i samme punktet (ut fra hovedbryter) og jeg har 14,4 volt med motoren i gang på + pol batteri enten det ene eller andre batteriet. Er der spenningesforskjell med en liten belastning så har du dårlige forbindelser i batterikretsen. Hvis kablene til "plusslisten" har god forbindelse og samtidig stort kabeltverrsnitt så får du en bra indikasjon selv på plusslista på "dæshen". Dette kan du måle med et voltmeter. Husk begge kablene, pluss og minus. Problemene kommer når forbruket øker. Et vanlig viserinstrument er ikke så nøyaktig under noen omstendigheter. Å ha 2 brytere i tillegg ser jeg som unødvendig og da også større mulighet for feilkilder. :wink:

XD3P

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...