Pellegutten Startet 2.April.2006 Link til dette innlegget Startet 2.April.2006 Hørte i dag at man ofte bygger om dynamoens stator fra trekant- til stjernekobling i rallybiler for å få mere strøm fra en liten dynamo. Noen som kjenner til dette? Og er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 min første tanke; 24v Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 (redigert) Har aldri hørt om at det skulle være noe å tjene på stjernekobling. Om ikke barnelærdommen svikter meg vil en kunne få 1.7 ganger høyere spenning og det er vel ikke det store poenget... Redigert 2.April.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
jonol Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 (redigert) Jeg tror miljøet har drevet med ombygging av dynamoene for å få de til å fungere som en ren strømforsyning. Da kan man nemlig kjøre helt uten batteri. Man har strøm med korrekt spenning så lenge motoren går. De fikk kanskje høyere ytelse også. Batteri er vel oveflødig vekt i de bilene. Ved banekjøring kommer teamet løpende med batteri hvis motoren stopper, men i terreng og på landevei tror jeg nok de har batteri i bilen. Hva denne ombyggingen går ut på er jeg ikke sikker på, men tror LADAC har vært/er involvert. Redigert 2.April.2006 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
snorken Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 hadde ikke lyst å gi meg på dette. 14-15v gange kvadratrota av 3 + regulator til 24v anlegg. skulle ikke det fungere? men haken med det hele er omkoblingen. det var mye brumming og sprengte sikkringer da vi skulle kjøre igang nyviklede 3fasmotorer da jeg gikk på yrkesskolen. Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Bygger du om fra trekant til stjernekopling får du høyere spenning og lavere maks. strømuttak. Se på det slik: Du nå har to viklingssett i serie og derav høyere indre motstand. Trekantkopling kalles også strømkopling fordi den gir deg maksimal strøm ut av et gitt sett viklinger. Stjernekopling kalles spenningskopling fordi den gir deg maksimal spenning ut av et gitt sett viklinger. Dette gjelder enten vi snakker om motorer, generatorer eller transformatorer. Tola Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 (redigert) Eg opna min dynamo og der var det trekantkobling. Er du sikker på du ikkje allereie har trekankobling? Tarsis Rettet: dynamoen var stjernekobla type Bosch 55A fra ca 1986 Redigert 5.April.2006 av Tarsis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.