Jump to content

Stjernekoblet dynamo

Pellegutten

Recommended Posts

Har aldri hørt om at det skulle være noe å tjene på stjernekobling. Om ikke barnelærdommen svikter meg vil en kunne få 1.7 ganger høyere spenning og det er vel ikke det store poenget...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg tror miljøet har drevet med ombygging av dynamoene for å få de til å fungere som en ren strømforsyning. Da kan man nemlig kjøre helt uten batteri. Man har strøm med korrekt spenning så lenge motoren går. De fikk kanskje høyere ytelse også. Batteri er vel oveflødig vekt i de bilene. Ved banekjøring kommer teamet løpende med batteri hvis motoren stopper, men i terreng og på landevei tror jeg nok de har batteri i bilen. Hva denne ombyggingen går ut på er jeg ikke sikker på, men tror LADAC har vært/er involvert.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

hadde ikke lyst å gi meg på dette. 14-15v gange kvadratrota av 3 + regulator til 24v anlegg. skulle ikke det fungere?

men haken med det hele er omkoblingen. det var mye brumming og sprengte sikkringer da vi skulle kjøre igang nyviklede 3fasmotorer da jeg gikk på yrkesskolen.

Bygger du om fra trekant til stjernekopling får du høyere spenning og lavere maks. strømuttak.

Se på det slik: Du nå har to viklingssett i serie og derav høyere indre motstand.

Trekantkopling kalles også strømkopling fordi den gir deg maksimal strøm ut av et gitt sett viklinger.

Stjernekopling kalles spenningskopling fordi den gir deg maksimal spenning ut av et gitt sett viklinger.

Dette gjelder enten vi snakker om motorer, generatorer eller transformatorer.

Tola

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...