Jump to content

Jeg vil ha Volvo b20

Rogy

Recommended Posts

Som emnet tilsier så vil jeg ha en b20 motor, med 100 drev. Jeg har søkt litt rundt om finner ikke noe spesielt. Derfor lurer jeg kanskje på om noen her vet hvor jeg kan finne noen som er til salgs, eller vet om noen som skal selge? Hva ligger disse motorene på i pris egentlig, for en brukt i greit stand?

Denne skal da inn i en selco 18 fots. Noen andre motorer med 100 drev som kan være inressant?

Hei.

Som tidligere eier av Selco 18 med B-20 og 100 drev så kjenner jeg det oppsettet ganske godt, spesiellt bytte av motor..

Det burde ikke være vanskelig å finne en ferdig overhalt og marinisert motor i Sverige, men du må være klar over at hvis du blir stoppet i tollen med en slik motor, vil du måtte betale en avgift til staten som er ca 130 Kroner pr. Hk. Det blir fort dyrt.

Å finne et 100 drev i god stand kan være litt værre, men du kan prøve på Selcoforums: http://groups.msn.com/Selco18Cabin

Det kunne kansje vært en ide' å gå for et mere kurant drev som VP280, men det medfører nok litt ombygging av akterspeilet, men overhalig av et VP100 drev medfører også endel arbeide.

Siden du antageligvis ikke har hverken motor eller drev enda, så kan det kansje være like greit å plaste igen akterspeilet og sette på en påhenger? Hvis du leter litt på Selco forumet så skal det finnes beskrivelser og arbeidstegninger på en brakett som passer til formålet.

En Selco 18 med påhenger vil med riktig motor både gå fortere og ha lavere forbruk sammenlignet med innenbords (spesiellt med tanke på VP100 drevet som ikke er så "hydrodynamisk" som f.eks VP280) men kansje aller viktigst: Du vi slippe motorkassen som tar 1 kvaderatmeter av verdifull uteplass, og motorrommet kan benyttes som stuerom.

En Seclo 18 med utenbordsmotor har også høyere annenhåndsverdi.

Nå var drevet på min Selco helt perfekt, mens motoren var helt ubrukelig. Endte opp med å kjøpe brukt blokk og topp fra Lysaker bil i drammen, og flyttet over mariniseringsdelene fra den gamle blokka. Totalt med marinisering av den nye toppen kom hele jobben på ca 15.000.- i tillegg til mange timers arbeid.

Ketil.

Takker for svar. :smiley: Etter å ha undersøkt litt så er jeg egentlig litt gira på å støpe igjenn som kjetil sa og få tak i en påhenger.. Men så var det jo akkurat det med en påhenger da, lang, eller kort? Hva er max godkjente hk for denne båten? får jeg en påhengsmotor, som kan gi min selcoen min høy fart? Kjetil, noen tips til fremgangsmetode for å bygge om, slik at jeg kan bruke påhengs i stede?

Vurderer også å bygge en cabin på selcoen min, siden dette ikke er der per dags dato. Det var faktisk ikke standard på denne. Finnes faktisk en del forskjellige selco 18 har jeg funnet ut.

Jeg ville vært litt skaptisk til den motoren. Den er bygget på en B-23, og disse motorene har topplokk i aluminium noe som er "galematias" uten ferskvannskjøling. Kanalene blir rett og slett spist opp av galvanisk tæring. En B-23 motor med vannintrengning høres ut som mye arbeide. Enten er kanalene "spist opp" eller så er toppen skjeiv på grunn av varmgang.

Når det gjelder størrelse på påhenger, så er anbefalt størrelse mellom 65-110 Hk og på hjemmesiden min finner du gamle brosjyrer på selco 18 :smiley:

http://home.online.no/~jakke/index.htm

Gode tips om montering av påhenger på Selco 18 finner du her:

http://www.selcoforum.com/forum/viewtopic.php?t=68

Mye snadder for Selco eiere på det forumet.

Mvh Ketil Morstøl.

Så har da også motoren på qxl ferskvannkjøling. En annen ting er at skal denne motoren monteres må det støpes motorfester i forkant.

En påhenger på rund 100 hk er vel ikke billig det heller?

Etter mitt skjønn vil det beste og det rimeligste her være å få tak ien AQ115\130 (B-20) med 250-280 drev. Slikt har vært til salgs titt og ofte, på finn og faktisk også på Baatplassen.

mvh

M.

Marna

Hei. Hadde tidligere en Selco18 med en Mercury 45 hk. Motoren var gammel å var nok ikke mere en 35 effektive hk. men båten gikk fort i plan å hadde en respektapel fart på 25 knopp,og var en drøm å kjøre. Denne så forøvrig ut som å være orginal fot påhenger?

Du MÅ ha lang stamme. Når jeg kjøpte båten fulgte det med en 35 hk Crysler,med kort stamme. Det medførte fin,skummet sjø:)

Det burde ikke være vanskelig å finne en ferdig overhalt og marinisert motor i Sverige, men du må være klar over at hvis du blir stoppet i tollen med en slik motor, vil du måtte betale en avgift til staten som er ca 130 Kroner pr. Hk. Det blir fort dyrt.

Hvis du blir stoppet i tollen vil det nok bli verre enn som så. Best å være føre var. Kjør på "rødt". Riktignok må du også betale moms. Den vil du kunne få refundert på svensk side dersom du kjøper av et firma, men ikke hvis det er en privat selger.

Nei den er beregnet for innenborsmotor. Vurderer fortsatt å kjøpe innenbordsmotor, men som du sikkert har lest så er det ikke dumt med påhengsmotor. Hvis jeg skal ha innenbords, så må jeg i tilfellet skifte drev. Sitter et 100 drev på per dags dato. hva er den beste løsningen for å skifte drev, støpe igjen eksisterende hull, deretter skjære ut et nytt som passer?Hvilke teknikker brukes til dette?

Er det drevet du har gåent? Hvis ikke ville jeg vurdert å få det overhalt av noen som kan det, det betyr en ringerunde til div. VP -reparatører. Deler får du her: http://lidingomarin.bai.nu

Hvis du skal bytte drev til f.eks 250\270 vil dette kreve større hull i skroget enn det du har, og jeg tror ikke det skulle være nødvendig å tette det gamle. Du får maler fra VP som du teiper til skroget etter bruksanvisning, deretter er det lett match å skjære ut riktig hull.

mvh

M.

Marna

Kjener flere som har hatt Selco 18. Med B20 på "120" hk og 100-drev gjorde en av dem 24-26 knop på fullt. (Merkelig hvordan en bilmotor på rundt 80hk ofte blir til 120hk så snart den monteres i en båt....)

En annen Selco med påhenger, 60hk Johnson , gikk i ca 28 knop.

Har også hørt at Selco 18 ble levert med 2 forskjellige skrog , stemmer dette?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjener flere som har hatt Selco 18. Med B20 på "120" hk og 100-drev gjorde en av dem 24-26 knop på fullt. (Merkelig hvordan en bilmotor på rundt 80hk ofte blir til 120hk så snart den monteres i en båt....)

En annen Selco med påhenger, 60hk Johnson , gikk i ca 28 knop.

Har også hørt at Selco 18 ble levert med 2 forskjellige skrog , stemmer dette?

Grunnskroget var nok det samme, men den ble levert i ulike utforminger; med og uten cabin, med og uten motorbrønn for utenbords.

Og det er ikke så merkelig at en bilmotor på 80 HK blir til 120 i båt. Den bilmotor du sikter til var en såkalt B-20 A. Den slappeste av de B-20 som ble levert i Volvo's personbiler. Men så var det noe som het B-20 B med to forgassere og annen kamaksel, det var B-20 sport, og det var B-20 E med elektronisk innspøytning. Det er null problem å hente ut både 150 og 200 HK av en B-20. Kanskje en av motorhistoriens letteste motorer å trimme. Og motorene som havnet i båter var trimmet, kamaksel, kompresjon, forgasser, ventiler var endret i forhold til den 80hk-utgaven du sikter til.

B-20 i båt het AQ 115\130 alt etter som det var en eller to forgassere. Det man dog må huske på er at disse hester ble oppgitt i SAE, som når omregnet til DIN blir noe mindre, akkurat hvor mye vet jeg ikke. .

En Selco 18 med AQ 130\100 drev skal, hvis den er i form kunne gjøre 30 knop. Da har motoren ca 5100 rpm som er max av det den skal ha.

mvh

M.

Marna

En Selco 18 med AQ 130\100 drev skal, hvis den er i form kunne gjøre 30 knop. Da har motoren ca 5100 rpm som er max av det den skal ha.

I min Selco byttet jeg motor til B-20E, og selv med godt håp og hjemlengsel toppet jeg 24 knop i flg. Gps. Mulig at propellbytte kunne gitt større fart, men på VP100 drevet kan en ikke kan snu rotasjonsrettningen.

Jeg hadde selvfølgelig venstreroterende :rolleyes:

En annen ting som gamle Selco'er kan slite med er vann i dobbeltbunnen, og det øker jo vekten betraktelig.

Så hvis du fortsatt tenker på å få tak i et VP100 drev må du være klar over følgende:

Til Venstreroterende drev finnes det kun 13x13 propell og ingen ting annet.

Til Høyreroterende drev finnes det et utvalg av diametre og stigninger.

Mvh Ketil Morstøl.

I min Selco byttet jeg motor til B-20E, og selv med godt håp og hjemlengsel toppet jeg 24 knop i flg. Gps. Mulig at propellbytte kunne gitt større fart, men på VP100 drevet kan en ikke kan snu rotasjonsrettningen.

Jeg hadde selvfølgelig venstreroterende :rolleyes:

En annen ting som gamle Selco'er kan slite med er vann i dobbeltbunnen, og det øker jo vekten betraktelig.

Så hvis du fortsatt tenker på å få tak i et VP100 drev må du være klar over følgende:

Til Venstreroterende drev finnes det kun 13x13 propell og ingen ting annet.

Til Høyreroterende drev finnes det et utvalg av diametre og stigninger.

Mvh Ketil Morstøl.

Og hvilket turtall hadde du på dine 24 knop?

Og så har du byttet om venstre og høyre!

mvh

M.

Marna

Takker for flotte innspill. Tror den selco typen jeg er den "tour" utgaven. Skal bygge den

om til selcab( liten cabin ) ... Hvis dette er så lett som det virker så er det bare å sette opp en skillevegg, med dør. Noen innspill? Sitter perdags dato 100 drev på. Men har ikke anskaffet motor. Skal være på utkikk fremmover.

Og hvilket turtall hadde du på dine 24 knop?

Og så har du byttet om venstre og høyre!

mvh

M.

Opsan, det ble kansje feil på høyre og venstre, men det var 50% sjanse da.. Tok det ut fra husken..

Bra Marna holder kustus på oss, for peiling på Volvo motorer og drev, det har Marna! :yesnod:

Jeg hadde 24 Knop og 5.000 Rpm og tilbakestillt tenning. Det er jo ikke så mye 98 oktan å oppdrive i skjærgården, så for "hus"fredens skjyld endte vi på 5.000 RPM.

Uansett Alt for mye leamikk i bevegelse, og alt for lite fart. Du merker og hører detr det nå en B-20 sveiver over 4.000 for å si det sånn...

Høres ganske hektisk ut når ting begynner å svirre.

Nå er det ikke slik at jeg jeg har nor i mot Volvo motorer, men i en Selco 18 så er all uteplass gull verdt, og en påhenger øker verdien på båten betraktelig.

Ketil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...