Jump to content

Jeg vil ha Volvo b20

Rogy

Recommended Posts

DET, er et vanskelig spørsmål. Det du kan gjøre er å ringe første og beste hugger, og få en pris på en eller annen motor (B-20) som skal være i ok stand, dette vil være fra kr. 2000,- og oppover.

Så, hvis ikke du vil gjøre tingene selv, ringer du til Iglebæk Motor i Kristiansand, forteller hva du skal ha, og hva du har i innbytte (motoren fra huggeren). Jeg vil tro at en ferdig marinisert motor vil havne på rundt kr. 15 000,-

Bare så du vet det, Iglebæk er ikke av de kjappeste ( i hvert fall var han ikke det)

mvh

M.

Marna

Boren min hadde en selco 18 med 115 hk yamaha V4 fra 1984 og den logget 42 knop målt med gps og med 4 røslige karer ombord. Selco 18 er noe av det mest lettdrevne du kan tenke deg på vannet. Har også hatt en selv men da med en gammel 55 hk på. Holdt følge med nordkapp 17 med 70 hk på. Støp igjen og gå for påhenger. Du vil ikke angre. GARANTERT. Sånn så båten min ut.

Bilde

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Og det er ikke så merkelig at en bilmotor på 80 HK blir til 120 i båt.

Takk til Marna for klargjøringen,

men nå er det nok også noen B20A rundtomkring , som har fått flyttet mariniseringen (og evt forgasser) over fra en marinemotor. Og eieren lurer på hvorfor han ikke får det turtallet og farta han skal ha....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk til Marna for klargjøringen,

men nå er det nok også noen B20A rundtomkring , som har fått flyttet mariniseringen (og evt forgasser) over fra en marinemotor. Og eieren lurer på hvorfor han ikke får det turtallet og farta han skal ha....

Dette er en kjent problemstilling, og et problem, for kammen må ut før du ser hvilken bokstav den har, og toppen må av før du ser dimensjonen på ventilene. Den første motoren i min gamle Selco 18 var av den typen. Masse rosende ord om overhaling og riktig kam og det hele. Motoren viste seg å være en vanlig B-20 A. Jeg spurte hvor de originale forgasserne var blitt av, og fikk til svar at de var så vanskelig å justere at de var kastet :headbang:

Det var slik jeg lærte meg hvordan en AQ 115\130 skulle se ut, på utsiden som på innsiden. Du verden hvor mange såkalte eksperter det var som ikke hadde peiling, både innenfor og utenfor VP-systemet.

Men du setter søkelyset rett på problemet Ivar. Uten riktige marine deler får du hverken turtall eller fart.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Opsan, det ble kansje feil på høyre og venstre, men det var 50% sjanse da.. Tok det ut fra husken..

Bra Marna holder kustus på oss, for peiling på Volvo motorer og drev, det har Marna! :yesnod:

Jeg hadde 24 Knop og 5.000 Rpm og tilbakestillt tenning. Det er jo ikke så mye 98 oktan å oppdrive i skjærgården, så for "hus"fredens skjyld endte vi på 5.000 RPM.

Uansett Alt for mye leamikk i bevegelse, og alt for lite fart. Du merker og hører detr det nå en B-20 sveiver over 4.000 for å si det sånn...

Høres ganske hektisk ut når ting begynner å svirre.

Nå er det ikke slik at jeg jeg har nor i mot Volvo motorer, men i en Selco 18 så er all uteplass gull verdt, og en påhenger øker verdien på båten betraktelig.

Ketil.

Beklager, jeg har rent glemt å svare deg på dette innlegget.

Med 5000rpm og en 14 x 13 skal du få rundt 29-30 knop over vann. Rart at du bare får 24 over land (GPS) med 13 x 13. Sååå stor forskjell skal ikke en tomme på diameteren utgjøre. Tror det må ha vært noen feilmarginer her, såsom mye strøm, båten ekstra tung grunnet vann i dobbeltskrog, groe på propeller, slitt propeller, eller rett og slett feil på GPS'en.

For øvrig stilig med B-20 E-motor, for den hadde virkelige 130 Hk; DIN og ikke SEA :-)

mvh

M.

Marna

Dette er en kjent problemstilling, og et problem, for kammen må ut før du ser hvilken bokstav den har, og toppen må av før du ser dimensjonen på ventilene.

Hvilken bokstav skal kammen ha, og hvilken dimensjon skal det være på ventilene?

Har liggende en b20 i deler, som jeg fikk av en kompis. Stod en gang i en selco 18 faktisk. Hadde vært artlig å se om det er en marine volvo.

Det kommer litt an på årsmodellen. Stort sett (inntil 1973) var det C-kam, på nyere utgaver brukte de P-kam, denne er imidlertid sjelden. Skulle vistnok gi enda flatere dreimomentkurve.

I en Selco 18 kan du godt bruke en K-kam. Denne gir en litt brattere dreimomentkurve, men du treger ikke sååå mye krefter for å få en Selco opp i plan. Lyden etter 4000 rpm er jo litt tøff da :-)

Hvis motoren skal stå i en større båt, ville jeg valgt C eller P. P er dobbelt så dyr dog....:-(

Innsugsventilene bør være 44 mm, de tidligste modellene hadde bare 42. Dette ble standard på alle B-20 i bil etter 1973, kom noe tidligere på marineutgaven, akkurat når vet jeg ikke.

mvh

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...