Jump to content

Bavaria Match gått ut av produksjon?

Mouche

Recommended Posts

Når jeg ser på hjemmesidene til Bavariaimportør Lunde Båt så ser det ut til at Bavaria har sluttet å produsere Bavaria Match 38 og 42, men produserer fortsatt 35 foteren?

Med all den dårlige presse som Bavaria har fått etter tap av kjøl (og liv) på denne båttypen synes jeg det er rart at de ikke enten fortsetter med båttypen med forbedret konstruksjon og reperasjon av de som er produsert/solgt eller tar den helt ut av produksjon.

Hører at Lunde Båt har gjort en bra jobb for å hjelpe de som allerede har vært så "uheldig" å kjøpe disse båtene!

Noen som vet noe mer, har noen synspunkter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Etter hva jeg har hørt er 38 og 42 tatt ut pga. av dårlig salg. Det skyldes kanskje den negative omtalen?

Bavaria er i alle fall avhengig av stort volum, og også Ocean-serien - med sentercockpit - er tatt ut av produksjon.

Selv om det er ganske tøff konkurranse innen Racing-segmentet, tviler jeg på om Bavaria lar dette markedet gå fra seg. Regner med de kommer med nye modeller nå når Crusing-serien er komplett.

Tror ikke det er noe annen verft som har så kort levetid i produksjon på sine modeller som Bavaria. Er imponert over hva de har greid å få til på relativt få år. Ulempen er at det blir lite av forbedringer/modifiseringer av båtene basert på erfaringer, før modellene skiftes ut.

Hører at Lunde Båt har gjort en bra jobb for å hjelpe de som allerede har vært så "uheldig" å kjøpe disse båtene!

Sikkert _SKIKKELIG_ bra annenhåndsverdi på en båt, der kjølen ramler av uten at produsent vil / kan svare på hva som egentlig er problemet.

Har regstrert at en B42M eier fra Vestlandet ikke helt deler ditt syn vedr. " bra jobb" fra Lunde.

Suzuki

No boat needed..

Har regstrert at en B42M eier fra Vestlandet ikke helt deler ditt syn vedr. " bra jobb" fra Lunde.

Suzuki

Jeg har ikke noe eget syn på saken, jeg skriver bare hva jeg har hørt! ("Hører at....") Og derfor er det interessant å høre hva de som har greie på det mener og kan fortelle! :yesnod:

du kan jo forsøke et søk på dette forum, på Havna.com, Fendern.com, og Marinan.com

Det står skrevet side opp og ned, om disse båtene. Problemer som at forsikringsselskap nekter å forsikre båten, mens produsenten hardnakket sier den er OK, tvil om dimensjonering, om rutiner i byggeprosessen er fulgt osv gjør den sikkert ikke til en høydare på bruktmarkedet.

Suzuki

No boat needed..

du kan jo forsøke et søk på dette forum, på Havna.com, Fendern.com, og Marinan.com

Det står skrevet side opp og ned, om disse båtene. Problemer som at forsikringsselskap nekter å forsikre båten, mens produsenten hardnakket sier den er OK, tvil om dimensjonering, om rutiner i byggeprosessen er fulgt osv

Og også om meget alvorlige og oppsiktsvekkende ulykker.

(Jeg vet ikke om dette var en Match eller en Cruiser)

Kan det være en sammenheng mellom manglende kritisk journalistikk i forhold til disse problemene, og antall annonsekroner som verft/importør tilgodeser den hjemlige båtpressen med?

Redigert av Douro (see edit history)

Allerede gjort, men jeg har også interesse av å høre hva det norske markedet sier om dette. Tror at det vil kunne ha stor betydning for interessen i Bavariabåter generelt, annenhåndspris/marked osv. Liker å hold meg orientert selv om jeg ikke har noen umiddelbare planer om å kjøpe en Bavariabåt! :nonod:

Hei. Jeg har nå fått min nye Bavaria 30 C og har gått igang med div. montering av utstyr før sjøsetting i begynnelsen av Mai. Så langt må jeg si at jeg er meget imponert over båtens tekniske standard. For tiden holder jeg på med å montere varmeapparat. Det var ferdigborrede hull i alle skott slik at trekking av varmluftslanger går som en lek. Det er trekkekanal med trekkesnor ferdig for å trekke strøm og kontrollkabel. Det er ekstra uttak på tanken slik at dristoff unne kobles rett på. Jeg har så langt ikke funnet feil/mangler ved båten. Jeg har tidligere hatt en "kvalitetsbåt" fra Nimbus hvor jeg fant mye slurv når jeg begynte å pille med den. Med tanke på andrehåndsverdi så hadde jeg råd til å kjøpe en ny 30 foter men ikke råd til å kjøpe en brukt Bavaria 32 da jeg så langt ikke har sett noen som selges under 650 000,-. Jeg kommer til å komme tilbake med litt mer info når jeg fåt tatt båten i bruk. :sailing:

Interessant at båtene er gått ut av produksjon uten at nye er lansert. Det kan ha flere årsaker, men jeg vil tro at for fabrikken er det kun én ting som teller - lav eller ingen fortjeneste på de aktuelle modellene. :wink:

Hvor mye som skyldes kjølhistorien er vanskelig å si. Det kan like gjerne skyldes at Bavarister flest foretrekker andre modeller enn Match, og/eller at andre produsenter har laget mer spennende båter i akkurat dette segmentet av markedet.

Tror ikke det er noe annen verft som har så kort levetid i produksjon på sine modeller som Bavaria. Er imponert over hva de har greid å få til på relativt få år. Ulempen er at det blir lite av forbedringer/modifiseringer av båtene basert på erfaringer, før modellene skiftes ut.

Som det blir påpekt av en annen i en liknende tråd så er årsaken/muligheten for hyppig modellskifte antagelig av teknisk natur:

En form tåler et visst antall støpinger før den må lages på nytt. Med høy omsetning målt i antall båter kommer dette tidspunktet tidligere enn hos andre båtprodusenter. Og der er det like greit at man gjør de endringer som man har tenkt å gjøre uansett.

Suzuki

Etter hva jeg husker, gikk vestlendingenes vrede først og fremst ut over verftet Bavaria, og deres manglende vilje til å ta signaler om oppsiktsvekkende sikkerhetsbrister på alvor.

Noe som bl.a. framkommer av denne artikkelen.

Jeg tror aldri Bavaria kommer til å selge særlig mye innen segmentet "racingcruisere".

Det kreves helt andre kvaliteter enn av "campingseilerne".

F.eks. så er det å lage raske seilbåter et ganske så komplisert fag, og konstruktører som Farr, Pugh, Frers, Humpreys, han nye argentineren, Vjudel & V... m.fl. i toppskiktet koster penger. Tviler på at dette er forenlig med Bavaria`s prispolitikk.

Tipper at det kreves mer enn blokker som er avdanket for 15 år siden, bare for å nevne et eksempel.

Dessuten i denne kategorien er design også på dekkslayout mer og mer viktig. Bavaria henger jo ikke med i timen på design i det hele tatt. Se på nye Elan 340, så skjønner dere hva jeg mener:

http://www.fjordsail.no/elan/e340.htm

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Etter hva jeg husker, gikk vestlendingenes vrede først og fremst ut over verftet Bavaria, og deres manglende vilje til å ta signaler om oppsiktsvekkende sikkerhetsbrister på alvor.

Mulig det, men nå er det sånn i Norge da, at loven faktisk helt klart definerer hvem som har ansvaret for et produkt ut til kunde.

Forøvrig mangler det en masse svar vedr. disse båtene. ER de underdimensjonert ? Ikke ? Hvordan bør de utbedres ? Hvordan var platene rundt kjølboltene EGENTLIG beregnet ?

VAR den grunnstøtt, i så fall hvor hardt ?

.. langt må jeg si at jeg er meget imponert over båtens tekniske standard. ... Det var ferdigborrede hull i alle skott slik at trekking av varmluftslanger går som en lek. Det er trekkekanal med trekkesnor ferdig for å trekke strøm og kontrollkabel. ... er ekstra uttak på tanken slik at dristoff unne kobles rett på.

Når fikk forborrede hull for comfortutrustning noe med struktruell kvalitet å gjøre ? Eller noe med kvalitet i det hele tatt ?

Det er etter mitt syn nettopp dette som er litt av problemet i Bavaria debatten, når noen stiller spørsmålstegn med laminattykkelser, parkerskruer til håndrekkefesting osv, så kommer alltid argumentene som perler på en snor, båten har sånn og sånn utstyr, er så og så billig, og jeg har ikke merket noe feil på MIN båt. Er det forresten mulig å ta ut tankene i en Bavaria, uten å demolere de fullstendig ?

Jeg har ingenting mot Bavaria jeg, skulle gjerne ønske jeg hadde råd til en. Men - edruelighet i debatten har aldri skadet.

Suzuki

No boat needed..

Når fikk forborrede hull for comfortutrustning noe med struktruell kvalitet å gjøre ? Eller noe med kvalitet i det hele tatt ?

Hvem nevnte i denne sammenhengen kvalitet? Strukturelle til og med? Det var snakk om 'teknisk standard'.

Forøvrig er jeg noe imponert over at en båt har fra fabrik et sånt opplegg - tenker da spesiellt på de trekkrør. HAr jeg så langt bare lest om for ETAP-båtene hvor disse rørene er støpt inn i oppdriftsskummet. Nesten en nødvendighet i dette tilfelle. Husker heldigvis ikke hvor mange timer jeg har tilbrakt for å trekke en og annen kabel mellom skrog og innerliner :headbang::cryin:

Mulig det, men nå er det sånn i Norge da, at loven faktisk helt klart definerer hvem som har ansvaret for et produkt ut til kunde.

Forøvrig mangler det en masse svar vedr. disse båtene. ER de underdimensjonert ? Ikke ? Hvordan bør de utbedres ? Hvordan var platene rundt kjølboltene EGENTLIG beregnet ?

VAR den grunnstøtt, i så fall hvor hardt ?

Du har sikkert rett i dine lovfortolkninger.

Spørsmålene du stiller om grunnstøting/kjølbolter, antar jeg gjelder den tragiske ulykken i Kroatia 25. april i fjor. Jeg er enig i at det er mange ubesvarte spørsmål der.

Men jeg mener faktisk at den alvorlige ulykken utenfor Lista et halvt år tidligere, hvor en splitterny 38 foter fra Bavaria forliste under tilsvarende værforhold, også burde ha vært viet minst like stor oppmerksomhet. Den ulykken ble tydeligvis forbigått i stillhet, bortsett fra noen spørrende innlegg her på baatplassen.

Jeg registrerer at utenlandsk presse er mye mer på banen og stiller kritiske spørsmål, også med kvaliteten til store verft, enn hva tilfellet er her på bjerget. Bl.a. har tyske Yacht opptrådd med en kritisk og spørrende journalistisk vinkling overfor Bavaria-verftet etter ulykken i Adriaterhavet i fjor. Men YACHT har vel aldri hørt om ulykken utenfor Lista. Den har noen lyktes med å la gå i glemmeboken. Og dessuten så var det jo bare "nesten" at noen omkom...

Slikt vitner om en betenkelig sikkerhets- og kvalitetssikringskultur. Hadde det vært en Cessna som hadde havarert etter at vingen datt av, ville havarikommisjonen ha sørget for at fabrikanten hadde foretatt skikkelig gjennomgang av hele sitt konstruksjonskonsept. Ubehagelige spørsmål blir her åpenbart ikke grepet fatt i - men feid under teppet. Av økonomiske hensyn?

Så var det påann igjen.

Barsk II, du må da lide av overdreven positivitet.

Jøss så kom Suzuki inn fra sidelinjen.

Jeg nevnte seilbåtkonstruksjon, blokker og utviklingen innen design på dekkslayout. Har du noen synspunkter på dette?

I hvilke ordelag du omtaler min person bryr meg mindre.

Mvh.

Barsk II :flag::sailing:

Er det forresten mulig å ta ut tankene i en Bavaria, uten å demolere de fullstendig ?

Svaret på det spørsmålet er i alle fall ja. Har ikke prøvd vanntanken men tror den skulle gå greit. Dieseltanken er det i alle fall bare å løfte rett ut på min båt. Synes dette er en bedre løsning enn på enkelte svenske kvalitetsbåter der tanken er støpt som en integrert del nede i kjølen og komplett umulig å få inspisert hva som ligger i bunnen av...

Nå er det så at jeg tilfeldigvis kjenner han som forfattet det åpne brevet ang Bav 42 Match. Han er meget godt fornøyd med Lunde båt, og var en av de som rådet meg til Bavaria båt.

Når det gjelder valget av Bavaria, så ser man hva flest velger. Annenhåndsverdi som beskrevet er

høyt.

Før vi bestilte vår, så jeg på en lite brukt B42 cruiser med stort sett samme utstyr vi har valgt.

Det ble forlangt en høy pris etter min mening, jeg ventet en uke med år ringe. Båter var solgt.

Følg med på 2.håndsveridi. Velger manen som selger en del båter, er også som regel servicetilbudet stort. Se på Norsk Bav klubb hjemmesider og se hvor mye skryt servicesjefen får. Ikke pga rep, men pga av hans interesse for å hjelpe andre med innst osv. Det betyr en masse.

Det er klart at Bav baserer på masseproduktsjon, gir rimeligere båter. Det kan jo tenkes det kommer større Cruisere eller Deck S. Markedet er økende for de typer båter, og att det er grunnen

til at Macth 38 og 42 går ut. Men hvem vet

Ship o`hoi

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Var innom Finn i dag og så at http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...62&pos=7&tot=97 var solgt. Det var nok noen som syntes at dette var rimelig for denne båten "standard" utstyrte båten. Det at en båt går ned i kr. de første årene etter at den var ny vil jeg synes er normalt. Det blir feil å sammenligne på 70 og 80 tallet da vi hadde en inflasjon på over 10 %. Hvor det faktisk ikke så ut som om båtene gikk ned i pris(hviket de faktisk gjorde pga. inflasjon) Båter fra 90 tallet blir ikke representativt da det ble solgt noen ganske få seilbåter pr år i begynnelsen av 90 tallet. Jeg snakker ikke varmt for Bavaria for å forsvare eget kjøp men jeg undersøkte markedet før vi kjøpte og kom til at under kr. 580 000 fikk jeg ingen "ny" brukt båt med rulleforseil, rullestorseil og vanlig komfort utrustning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...