Jump to content

GPS som "hopper"

Harald-

Recommended Posts

Kjenner ikke eksakt denne modellen, men enten er det en setting på oppdateringsfrekvens du kan høyne, ellers må du kontrollere antennekoblingene dine, eventuelt flytte antenna.

Når GPS hopper er enten oppdateringsfrekvensen for lav i forhold til bruksområde, eller antenna er ustabilt tilkobla, eventuelt feilplassert.

Den tredje muligheten er selvfølgelig utdatert GPS, men den avskrives fra min side grunnet velrenommert merke og modell, som så vidt jeg vet fortsatt er i salg...

Håper du finner ut av dette, gi gjerne tilbakemelding.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hej Celina!

Jag  har noterat liknade!  Förra året seglade jag på Cmapecs och i år på Tsunamis

det finns en 'setting' i programmen för hur ofte man vill få posisjonen plottad,

som man kan ställa själv, du tror ikke att det kan vare det?

Jag tror att själva gps'en sender sine NMEA-meninger hele tiden, med den

Baud-rate som man stellt in?

S/Y Gunga Din

Hej Celina!

Jag  har noterat liknade!  Förra året seglade jag på Cmapecs och i år på Tsunamis

det finns en 'setting' i programmen för hur ofte man vill få posisjonen plottad,

som man kan ställa själv, du tror ikke att det kan vare det?

Jag tror att själva gps'en sender sine NMEA-meninger hele tiden, med den

Baud-rate som man stellt in?

Hei Gunga Din!!!

Har satt oppdatering av pos. til 2 sek. Dette gjorde jeg i GPS oppsettet. Men har ikke testet dette.

Men har også en slik GPS på jobben, og kan ikke se at denne hopper noe.

Men det er nå verdt et forsøk.

Tror nesten ikke det er programmet, da min forrige GPS; en Garmin GPS 128 ikke hadde dette problemet. :smiley:

Hej igen Celina !

Det låter veldi konstigt !!!

Jag har en Raytheon GPS som sender till min dator! (och som reserv en Garmin 12XL)

Om plotting-tiden er ställd veldi högt, långt mellan 'plotten' kan det upplevas lite

hoppigt! jag tror jag har det innställt på 1sek oppdatering!

Du har kollat så att både GPS sender o dator tar emot signalerna med samme BAUD-rate

(i mitt fall 4800 baud !) Hade dessa varit olika hade du förmodligen ikke fått någon

signal alls!

Det finns i en del navigasjonsprogram, en funktion der man kan lese NMEA-meningarna

som kommer in til datorn! Tsunamis har detta bla, tror även Maptech Ocean Navigator

har det, finns även en del freeware-program på internet, som du kan laste ned, som grejer

detta ! Du kan ju testa och se hur signalerna kommer in, med ett jämnt flöde, eller

bare sporadiskt! (du kan givetsvis bare se hur signalerna kommer in, om posisjonen

endrer sig 'hopper' det är förmodligen omöjligt att se!)   Det kan ju oxo vare något fabrikationsfel !

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...