Jump to content

Størrelse på varmeveksler til Ford 7,3l diesel

erwin-abel

Recommended Posts

Jeg holder på med å marinisere en Ford 7,3l diesel motor. Etter sigene 185 hk. Jeg tengte å ferskvanskjøle den og trenger da en varmeveksler. Der finnes det både nytt og brukt å få tak i. Problemet er jo hvor stor må den være. Jeg ser på nye vekslere er det oppgitt motor effekt på vekslerene. Mitt spørsmål er da: kan jeg bruke en brukt veksler som foreksempel har sittet på en 200hk bensin motor eller må jeg ta andre hensyn? kan jeg bruke sjøvannet fra pumpa i drevet? Utvikler en slik gammel diesel som jeg har, mindre varme en en tisvarende bensin motor? På nye Diesel biler er jo motorene så effektive at de nesten ikke avgir overskuds varme. :crazy::crazy:

Jeg har den motoren i min båt men med turbo og aftercooler. 270hk. Den krever 1,5 toms vanninntak. Jeg hadde inntak gjennom drevet (Bravo 3)og motoren blei for varm på 3000 rpm og opp.(3500)

Veksleren som står på min motor er i ytre mål ca like stor som på ein 454 bigblock V8 bensin på 300 hk.

Kjølevannet blir pumpet rundt i systemet av ein Sherwood G-151 pumpe og gir ca 300 liter i min ved 3500 rpm. Det holder. Kjører og eksosen gjennom potte og ut skrog og ikke gjennom aggregatet.

Har du ein bensinmotor med MPI så bytter vi motor. 7,3'en er for tung for min båt. (ca700kg)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg hadde en 7,3L Mercruiser (270HK, Turbo og Aftercooler) med vanninntak gjennom drev og eksos gjennom drev. Gikk fint til 3400 rpm (trengte liksom ikke mer) uten å bli varm. Husk at luftfilteret må være rent, med skittent filer går den varm ved 3000 rpm. Genrellt:Originale vannpumper og reimer. Stort sjøvannsfilter, kokte aftercooleren siste år.. Båten var en Skarpnes9100, ca 3500 kg.

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...