erwin-abel Startet 2.April.2006 Link til dette innlegget Startet 2.April.2006 Jeg holder på med å marinisere en Ford 7,3l diesel motor. Etter sigene 185 hk. Jeg tengte å ferskvanskjøle den og trenger da en varmeveksler. Der finnes det både nytt og brukt å få tak i. Problemet er jo hvor stor må den være. Jeg ser på nye vekslere er det oppgitt motor effekt på vekslerene. Mitt spørsmål er da: kan jeg bruke en brukt veksler som foreksempel har sittet på en 200hk bensin motor eller må jeg ta andre hensyn? kan jeg bruke sjøvannet fra pumpa i drevet? Utvikler en slik gammel diesel som jeg har, mindre varme en en tisvarende bensin motor? På nye Diesel biler er jo motorene så effektive at de nesten ikke avgir overskuds varme. Sitér dette innlegget Link to post
erwin-abel Svart 6.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Er det ingen som vet noe? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Generellt avgir en diesel litt mindre varme til kjølesystemet enn tilsvarende bensiner. Sitér dette innlegget Link to post
Isfeldt Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Gå inn på siden til KD Trading eller Lancing Marine i England, der finner du bla Bowman varmeveksler som passer til din motor. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Eller direkte til http://www.ejbowman.co.uk/products/MarineOilCoolers.htm Bruker du en kjøler som er for fler hester enn det motoren din yter, bør du jo være på sikre siden. Jeg regner med at de fleste kjører kjølevannet ut i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Jeg har den motoren i min båt men med turbo og aftercooler. 270hk. Den krever 1,5 toms vanninntak. Jeg hadde inntak gjennom drevet (Bravo 3)og motoren blei for varm på 3000 rpm og opp.(3500) Veksleren som står på min motor er i ytre mål ca like stor som på ein 454 bigblock V8 bensin på 300 hk. Kjølevannet blir pumpet rundt i systemet av ein Sherwood G-151 pumpe og gir ca 300 liter i min ved 3500 rpm. Det holder. Kjører og eksosen gjennom potte og ut skrog og ikke gjennom aggregatet. Har du ein bensinmotor med MPI så bytter vi motor. 7,3'en er for tung for min båt. (ca700kg) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Svart 7.April.2006 Link til dette innlegget Svart 7.April.2006 Jeg hadde en 7,3L Mercruiser (270HK, Turbo og Aftercooler) med vanninntak gjennom drev og eksos gjennom drev. Gikk fint til 3400 rpm (trengte liksom ikke mer) uten å bli varm. Husk at luftfilteret må være rent, med skittent filer går den varm ved 3000 rpm. Genrellt:Originale vannpumper og reimer. Stort sjøvannsfilter, kokte aftercooleren siste år.. Båten var en Skarpnes9100, ca 3500 kg. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.