Jump to content

Fruen liker ikke mahogny "støv"...

Jon-Kåre

Recommended Posts

Fruen ringte for en stund siden og lurte på hva i allverden jeg drev på med ettersom alt på "båtrommet" (uinreddet kjellerrom) var dekt med støv. :eek: Jeg prøvde å forklare at det var jo MAHOGNY og dette kunne ikke uten videre bare kalles for støv. Litt pussing må da vel tåles jeg holdt jo atpå til på med båtting hjemme :lol: jA JA Ingen alvorlig reprimande men men je mener jo at Mohogny er mahogny og egentlig litt godt i neseborrene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Fint krydder der sa du det ikke er de e-colie bakterier i det heller, får kanskje prøve å ha litt på en bøsse. Sikkert fint for ferieturer uten båten etc.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I forbindelse med krydderier etc:

En mahognyvariant som kanskje appelerer mer til fruen: :lol:

Tørr amontillado/palo cortado/oloroso

Amontillado Dry

12054

Basisutvalg

Arcus Produkter

Farge og duft: Lys mahogny. God duft av tørket, frukt, nøtter og brent fat.

Smak: Flott, saftig nesten søtlig anslag men likevel friskt, mye nøtter og tørket frukt i midtfasen, god tørrhet i slutten, sitter lenge.

Vurdering: Vellykket og balansert. Meget godt kjøp.

(Sakset fra aperitif.no)

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

En liten varsomhetsmerknad i denne gleden.

Jeg tror at Statens Arbeidsmiljøinstitutt i Oslo (STAMI) har gjort endel undersøkelser av hvorledes svevestøv fra forskjellige trefibre virker på åndrerettsorganene, inklusive lungene.

Så vidt jeg husker - håper at jeg tar feil - så var "tungt" trevirke av typen teak og mahogny mer potent for å gi lungevansker og lungeskader sammenlignet med mykere treslag som furu og gran.

Jeg nevner dette for å minne om behovet for å benytte personlig verneutstyr ved jobbing med trevirke og svevestøv allerede fra at helsa er god. Det er ikke bare løsemidler som påvirker helsa i negativ retning.

Det er for mange som har vært litt lempfeldige med verneutstyr som angrer i ettertid.

Hardt trevirke, eksempelvis hickory, kan imildertid nytes i forbindelse med røyking av fisk - dette skal visstnok i liten dose ikke ha nevneverdige bieffekter på ånderettsorganene.

Forøvrig ønsker jeg medlemmene som gleder seg med trebåtvirke på BP en god vårpuss.

Desverre er det slik at et tiltagende antall personer som gjennom mange år har arbeidet innen produksjon av lystbåter nå registreres som uføretrygdede grunnet skader fra løsemidler og muligvis også fra trevirke (teak og mahogny).

Så vidt jeg vet finnes det ikke vitenskapelig entydige data som viser hvorvidt arbeid med hard trevirke i seg selv er helseskadelig eller om det utelukkende er løsemidlene som skaper plagene, jeg ville bare nevne risikoen.

Så får den enkelte vurdere selv hvilket verneutstyr som er ønskverdig, enten man arbeider med ting inne i eller utenfor båten.

God vårpuss.

Ja og jeg hadde nok maske jeg så det var vel mest gulv og vegger som fikk det. Kan i tilegg nevne at jeg på "båtrommet " har montert kjøkkenventilator med 2 motorer og greier og denne går når jeg arbeider + litt til. Veldig bra når det er noe man bruker varmluft pisolen for fjerning av lakk/maling

Redigert av jonkare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...