Jump to content

Bensin på fat

Karavoli

Recommended Posts

For å være helt ærlig tror jeg dette er dødfødt, i alle fall for folk flest.

For det første må du leve med at du vet at du ikke følger reglene til punkt og prikke og at det kan få konsekvenser for evt forsikrisngsoppgjør.

For det andre er det vel ikke så utrolig mye å spare på dette - tror det er mange andre områder å økonomisere på som gir mer avkastining.

For det tredje er det jammen litt arbeid å frakte et tungt fat fra bensinstasjonen og hjem om du ikke har de rette maskinene tilgjengelig.

For det fjerde blir det mye bensinbæring om du ikke bor ved båtplassen og bare kan trekke slange fra fatet ned til tanken.

For det femte kan du banne på at fatet er tomt når bensinen er dyrest og tanken på båten sårt trenger noen dråper.

...... Og bra er vel det, farlige saker hvis uhellet skulle være ute.....

I noen perioder på 1970-tallet bodde jeg i Rotterdam. Den gangen hadde man også bensinrasjonering og høye priser. En sparsom hollender i en høyblokk fant ut at barekaret i leiligheten var en glimrende innretning til å spare noen cent.

Tatt i betraktning at høyblokken totalhavarerte, med tap av et antall liv, vil jeg anta at han ikke har gjentatt eksperimentet - hvis han overhodet har sluppet ut fra det lille rommet uten håndtak på innsiden av døren . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kan jeg spørre om hvordan du har planlagt å få bensinen fra fatet over i båtens tank?

Jeg har et 200 liters fat med handpumpe. Fyller bensinen fra fatet til jerrykannene. Må påpeke at jeg ikke vil gjøre noe hvis det bryter loven. Har anskaffet meg skilt der det står brannfare og pulverapparat, noe som er påkrevd.

Det var egentlig bare det at det høres ut som det blir mye logistikk og potensiale for søl (og brann) for å spare de hundrelappene pr fat. Hvorvidt du bryter regler eller ikke synes jeg i og for seg er mindre interessant

Min forrige båt hadde bensintank på 120 l. Til den anskaffet jeg 5 plast "jerrykanner" fra Scepter (med lufteventil), og det fungerte i og for seg utmerket. Det rant 2000 l gjennom motoren i løpet av en sesong, og med en forskjell i pumpepris på 2 kroner fra bensinstasjonen til pumpa på kaia var jo det grei butikk. (Kannene kostet 140 kr pr stk).

På båten jeg har i dag tar tanken 270 l så fylling fra kanner er temmelig uaktuellt.

Noen som vet hvordan prisene på bensin i Sverige er i forrhold til her i Norge?

Kan jeg spørre om hvordan du har planlagt å få bensinen fra fatet over i båtens tank?

Whistler har et godt spørsmål. Jeg har en mistanke om at det ikke bare er å lempe fatet på hengeren å kjøre til nærsmeste billige bensinstasjon, eller for den saks skyld til Sverige, for å toppe opp. :eek:

Jeg opplevd brann i uthus med et slikt bensinfat, og det medførte visse begrensninger på brannvesenets muligheter til å utføre slukking. :nonod:

Whistler har et godt spørsmål. Jeg har en mistanke om at det ikke bare er å lempe fatet på hengeren å kjøre til nærsmeste billige bensinstasjon, eller for den saks skyld til Sverige, for å toppe opp. :eek:

Nei fatet blir stående på samme plass. Har 5 jerrykanner som jeg fyller fatet med. Bor 1 km unna 2 bensinstasjoner, så frakten er fort unnagjort!

I stedet for et 200l fat kan du bruke 25l kanner som er brukt til aspen motorsag bensin.

Kjenner du noen som driver skogbruk, har de sikker noen liggende.

Fikk 8 slike kanner av en kjenning for noen år siden. og de ble godt brukt i fjor.

Så da er det bare å håpe på bensin krig :flag:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...