Jump to content

Innbrudd og hærverk


arquebus

Recommended Posts

Har vært på møte i båtforeningen i kveld, og det var ikke noe hyggelig møte. Temaet var nemlig inbrudd og hærverk i båtene. Dette er noe som har oppstått i den siste tiden. På seks uker har det vært inbrudd i seks båter, men før det har det ikke vært noen problemer av den typen. I et par tilfeller stjal de ting som gps og fjernkontrollen til en ankervinsj (hva nå i all verden de skulle med den), mens i andre tilfeller ignorerer de verdigjenstander og bedriver rent hærverk som å tømme brannslokkingsapparatet utover hele interiøret.

 

Vi diskuterte mange slags tiltak som vaktordning, alarmsystemer etc. men spørsmålet mitt er hva slags tiltak mot slikt dere har andre steder?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har skjønt det er høysesongen for tyverier vår og forsommer, dette fordi de ubudne gjester skal ha tid på seg til å avhende "varene".

Antar at det derfor er "amatører" som har vært hos dere. Det du beskriver tyder vel også på det.

 

Mange havner praktiserer vakt-ordninger i det aktuelle tidsrom, da gjerne om natten, evnt kombinert med kontinuerlig overvåkning med video-opptak.

Dette har jeg hørt virker bra.

 

Den enkelte båteier kan også gjøre endel:

-Låse båt/jolle/motor.

-Tyveri-merking (Securmark)

-Ikke legge løse, fristende gjenstander fremme.

-Installere alarm.

Dette kan være problematisk i kalesje-båter. Har man gulvteppe i cockpit er "tråkkematte" meget bra. Fotoceller har jeg dårlig erfaring med (falske alarmer), ultralyd/infrarød har jeg ikke prøvd.

Bare en blinkende diode og alarm skilt har sikkert også god effekt.

 

Etter å ha installert alarm i båten har jeg gjennom 10 år aldri opplevd noe, før det hadde jeg 3 innbrudd.

Har heller aldri blitt frastjålet noe som er låst fast.

 

Selv om jo forsikring dekker det meste er det allikevel mye jobb med å ordne opp, skjer det rett før ferien kan det bli hektisk å få båten klar igjen.

 

PS: Hvis man svarer på denne tråden så er det sikkert lurt å ikke gi noen konkrete henvisninger til havner etc

Link to post
Share on other sites

Jeg var nylig på møte i båtforeningen og fikk høre det motsatte av hva du beskriver.

 

Jeg tror dette i stor grad beror på at vi har et velfungerende vakthold.

 

Vi har alltid 2 på vakt, vi har vaktbod med TV monitorer, og en rekke kameraer plassert rundt på havneområdet.

 

Vaktene går jevnlige runder utstyrt med lett synlige vester og kraftige lykter. Alle brygger inspiseres ved hver vaktrunde, og det føres vaktjournal osv.

Link to post
Share on other sites

Ser at Ingar anbefaler å bla. låse båten.

I vår båthavn var det et innbrudsraid for 14 dager siden. 8 båter ble "besøkt". Av de 8 båtene var det en som ikke var låst (min) Tyvene tok med seg tilfeldig småtteri synes det som (fiskestang, skrutrekker, noen vinflasker, redningsvest mv.) Med andre ord utstyr som er lite verdt i denne samenheng. Skadene som ble påført båtene var betydelig høyere. I samtlige låste båter var døra/luka ned til for- og akterkabin brutt opp med brekkjern. I min ulåste båt var det ingen slike skader overhodet. Jeg vil ikke generalisere for mye, og hver enkelt får vurdere hvilke verdigjenstander man har i båten og hva man risikerer på ikke å låse. Husk også på at brorparten av innbruddene er typiske impulsinnbrudd, gjerne utført av ungdommer på vei hjem fra fest på morgenkvisten, og ikke av "proffer" som er ute etter lett omsettelige verdigjenstander for videresalg.

Nå drar vi ut på årets siste båthelg. blir vel Håøya denne gangen også tror jeg? Vi får se hva kona bestemmer.

REM

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Helt enig rem, det jeg tenkte på var jolle, motor, bensintank etc.

Selv låser jeg heller ikke dørene i båten.

Startet med dette etter det første innbruddet jeg hadde.... :cheers:

Slike båtdører er jo normalt svært lette å bryte opp så det er bedre å la det stå åpent og slippe skadene.

 

Velkommen hit forresten :cryin:

Link to post
Share on other sites

jeg mener at tv overvåkningsanlegg er de elektroniske sikkerhetsinstallasjonene som gir størst avskrekkende virkning ved sikring av områder som båthavner ol.

 

Da må man i tillegg være nøye med å merke området med ITV overvåkning sånn at man må oppdage dette ved forbipassering eller opphold på området.

Dette er jo også ett krav fra datatilsynet

OBS det må alikevel søkes om konsesjon!!

 

I den båtforeningen som jeg er medlem av er det installert bom med adgangskontroll og kameraer på adkomstveien, samtidig som det er to vakter der hver natt igjennom sesongen

 

Når det gjelder båtalarmer som Ingar skriver om kan nok passive infrarøde detektorer brukes, men pass opp for at falsk alarmer kan oppstå ved at gjenstander faller ned, gardiner flagrer, for små rom osv.

i det hele tatt må det legges noen kroner i en dyr og god detektor, for å unngå falsk alarmer så godt som mulig.

ultralyd / mikrobølge detektorer vil detektere igjennom eventuelle kapell muligens også igjennom vegger så disse vil etter mitt skjønn skape mye falsk alarmer.

 

Den beste detektoren i båt jeg kan komme på, må være som Ingar sier tråkkematter ( som fås i forskjellige størrelser), samt magnetkontakter/ event. brytere  på dører, motorromsluker etc. disse fåes jo også i mange forskjellige utførelser så det burde være mulig å finne noe som passer

 

Jeg har hørt mye godt om Haukka alarmsystemer, uten at jeg kan bekrefte noe da, jeg ikke har erfaring på verken montering eller drift av dette systemet.

Hvis noen har erfaring fra det kunne det vært moro å høre noen synspunkter på det

Link to post
Share on other sites

Hei. Du fortalte ikke hvor havnen deres ligger. Da jeg til daglig jobber med å fange kjeltringer så har jeg noen teorier om deres problemer. Det er antagelig noen få ungutter/gjeng som  gjør skadeverkene/innbruddene. Først bør dere ta kontakt med den politistasjonen/lensmannskontoret som har ansvaret for deres område. Forklar problemet å motiver dem til å gjøre noe/krev at de gjør noe med saken. De kjenner/bør kjenne til aktuelle kandidater som står bak. Det er faktisk politiets ansvar å sørge for at dere får ha båtene i fred.  Politiet liker heller ikke å få negativ omtale i lokalavisen hvis de ikke gjør noe med et problem.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Reine "guttestreker" forebygges best med at politiet gjør seg synlig i saken. Både ved fysisk oppmøte der hærverket har skjedd samt ved å uttale seg i lokalavisa.

 

Som en som selv en gang kunne være med på reine pøbelstreker husker jeg hvor redde og stressa man var i tiden etterpå. Om sheriffen i tillegg kom til området samt at det ble omtalt i lokalavisa var angstnivået enormt og lysta på å finne på mere tull på et lavmål. Alvoret sank liksom inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...