Jump to content

Gul 4. ledning fra dynamo


Embla

Recommended Posts

Hei

 

Noen som vet hva den fjerde ledningen på dynamoen er til ?

 

B+ , B- og D+ er grei, men det er også en gul ledning stump på ca 6 cm

som stikker ut fra regulatoren.

Gul ledning er nok senseledning. Den føler på batterispenningen for å kompensere spenningstap i kabel fra B+ på dynamo til batteri +. Dersom du har noe avstand mellom dynamo og batteri vil du ved å forlenge senseledningen til + på batteriet vil du dermed få høyere ladespenning. Har du batterivelger 1+2, kobles ledningen på batterivelgeren på den siden som ledning fra dynamoen kommer.

 

Håper det var klart. :flag:

Link to post

Hei.

Går ut fra at dynamoen har ladet tidligere. Hva er skjedd? Lyser ladelampen? Har du målt at det er spenning på B+ på dynamo og på D+ når tenning er på, men før start?

 

B+ har samme spenning som på batteriet 12 V, D+ vil da være 3 - 4 Volt og ladelampen lyser. Når senseledning ikke er koblet får du for høy ladespenning. Hvis spenningene er normal, kan det være greit sjekke børstene.

 

Hadde nettopp et problem med dynamo som sluttet å lade. Der var det regulatoren som ikke ville mer, noe som er ganske sjelden.

 

Legger ved en link til den hjelpen jeg fikk her.

Lykke til. :flag:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Motor har stått i en annen båt, har koblet opp nytt el. anlegg, Har nå prøvd å kjøre den gule ledningen til batteri, da lader dynamoen.

 

Ser ut som den gule sense ledningen må være koblet for å få lading, er dette rett ?

Link to post

Det er rett koblet.

Det kan sikkert være forskjell på dynamoer, men så vidt jeg vet skulle dynamoen gi for høy spenning. Det kan jo være at din regulator har en sperre når senseledning ikke har spenning.

Det viktige er jo at det virker og at ladespenningen er riktig.

God båtsesong! :sailing:

Link to post

Klippet fra www.drevia.se:

 

Från generatorns pol märkt B+ dras en kabel till centrumskruven (märkt alternator) på laddningsfördelaren. Från polen märkt batteri 1 på fördelaren dras en kabel till huvudströmbrytaren för batterikrets 1 (förbrukarbatterierna). En kabel leds vidare från strömbrytaren till pluspolen på batteriet. Till samma pol på batteriet dras en kabel på 1,5 mm2 och ansluts till den gula sensorkabeln på generatorn. Från polen märkt batteri 2 på laddningsfördelaren dras en kabel till huvudströmbrytaren för batterikrets 2 (startbatteriet), och från brytaren dras en kabel vidare till pluspolen på startbatteriet. B- på generatorn används för anslutning till jord. Oftast dras den till 31 på startmotorn.

Link to post

Blir det rett å dra sense ledning til start batteri fra begge motorene? Har montert 2 stk såkalte tapsfrie skillere, en til hver motor(3 utganger: start,forbruk, thrust bat.). Egentlig så burde vel sense ledning gå til inngang på skiller, men der er jo ikke spenning før sense ledning har fått spenning.

Link to post

Egentlig så burde vel sense ledning gå til inngang på skiller, men der er jo ikke spenning før sense ledning har fått spenning.

Vet ikke hvilken type skillere du har. Det som er viktig er at senseledningen føler på det batteriet som blir ladet. Føler den på et batteri som ikke har samme spenning (lavere) som ladespenningen på det batteri som blir ladet, vil du få alt for høy Ladespenning. :sailing:
Link to post

Ser dette gjelder bare for ladingen. Da spørs det hvordan du har koblet forbruket.

 

Med denne koblingen vil du alltid ha ladespenneing på begge batteriene. Her blir det da en prioritering hva du velger. Set at det ene er startbatteriet. Det tappes svært lite (vanligvis) og med det som referanse, da er senseledning koblet på dette batteri, vil det bli lite lading på forbruksbatteriet.

 

Kobler du den på forbruksbatteriet og det er mer utladet får du bedre lading til forbruk, men du kan risikere å få en den vannforbruk på startbatteriet.

 

Hvis det ikke er slik koblet som nevnt, må du være sikker på at det batteriet som senseledning er tilkoblet også alltid får ladespenning. Håper dette var klart.

 

Du finner også mer informasjon her på medlemsidene om forskjellige koblinger.

:sailing:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...