Embla Startet 2.April.2006 Link til dette innlegget Startet 2.April.2006 Hei Noen som vet hva den fjerde ledningen på dynamoen er til ? B+ , B- og D+ er grei, men det er også en gul ledning stump på ca 6 cm som stikker ut fra regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 Har du Volvo motor? I såfall sjekk med VP (Volvo Penta) om hvordan den skal kobles. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 2.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 Har VP en mail adresse for tekniske spørsmål ? Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 (redigert) Fredrik hos Drevia svarer velvillig på Volvo-Penta relaterte spørsmål i et eget forum! www.drevia.se velg "Tips" oppe til høyre, deretter "til forumet" Redigert 2.April.2006 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.April.2006 Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 Embla skrev: Hei Noen som vet hva den fjerde ledningen på dynamoen er til ? B+ , B- og D+ er grei, men det er også en gul ledning stump på ca 6 cm som stikker ut fra regulatoren. Gul ledning er nok senseledning. Den føler på batterispenningen for å kompensere spenningstap i kabel fra B+ på dynamo til batteri +. Dersom du har noe avstand mellom dynamo og batteri vil du ved å forlenge senseledningen til + på batteriet vil du dermed få høyere ladespenning. Har du batterivelger 1+2, kobles ledningen på batterivelgeren på den siden som ledning fra dynamoen kommer. Håper det var klart. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 2.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2006 Takker for svar, kan det være pga. at den ledningen ikke er koblet til noe at dynamoen ikke lader ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.April.2006 Link til dette innlegget Svart 3.April.2006 (redigert) Hei. Går ut fra at dynamoen har ladet tidligere. Hva er skjedd? Lyser ladelampen? Har du målt at det er spenning på B+ på dynamo og på D+ når tenning er på, men før start? B+ har samme spenning som på batteriet 12 V, D+ vil da være 3 - 4 Volt og ladelampen lyser. Når senseledning ikke er koblet får du for høy ladespenning. Hvis spenningene er normal, kan det være greit sjekke børstene. Hadde nettopp et problem med dynamo som sluttet å lade. Der var det regulatoren som ikke ville mer, noe som er ganske sjelden. Legger ved en link til den hjelpen jeg fikk her. Lykke til. Redigert 3.April.2006 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 3.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2006 Motor har stått i en annen båt, har koblet opp nytt el. anlegg, Har nå prøvd å kjøre den gule ledningen til batteri, da lader dynamoen. Ser ut som den gule sense ledningen må være koblet for å få lading, er dette rett ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.April.2006 Link til dette innlegget Svart 3.April.2006 Det er rett koblet. Det kan sikkert være forskjell på dynamoer, men så vidt jeg vet skulle dynamoen gi for høy spenning. Det kan jo være at din regulator har en sperre når senseledning ikke har spenning. Det viktige er jo at det virker og at ladespenningen er riktig. God båtsesong! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 3.April.2006 Link til dette innlegget Svart 3.April.2006 Klippet fra www.drevia.se: Från generatorns pol märkt B+ dras en kabel till centrumskruven (märkt alternator) på laddningsfördelaren. Från polen märkt batteri 1 på fördelaren dras en kabel till huvudströmbrytaren för batterikrets 1 (förbrukarbatterierna). En kabel leds vidare från strömbrytaren till pluspolen på batteriet. Till samma pol på batteriet dras en kabel på 1,5 mm2 och ansluts till den gula sensorkabeln på generatorn. Från polen märkt batteri 2 på laddningsfördelaren dras en kabel till huvudströmbrytaren för batterikrets 2 (startbatteriet), och från brytaren dras en kabel vidare till pluspolen på startbatteriet. B- på generatorn används för anslutning till jord. Oftast dras den till 31 på startmotorn. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Blir det rett å dra sense ledning til start batteri fra begge motorene? Har montert 2 stk såkalte tapsfrie skillere, en til hver motor(3 utganger: start,forbruk, thrust bat.). Egentlig så burde vel sense ledning gå til inngang på skiller, men der er jo ikke spenning før sense ledning har fått spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Embla skrev: Egentlig så burde vel sense ledning gå til inngang på skiller, men der er jo ikke spenning før sense ledning har fått spenning.Vet ikke hvilken type skillere du har. Det som er viktig er at senseledningen føler på det batteriet som blir ladet. Føler den på et batteri som ikke har samme spenning (lavere) som ladespenningen på det batteri som blir ladet, vil du få alt for høy Ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
Embla Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Har montert 2 stk av denne typen : http://www.powercontrols.no/html/batteriskillere.html Hvordan kan jeg da legge opp sense ledningen, når dynamoen ikke lader før sensledningen har fått spenning ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Ser dette gjelder bare for ladingen. Da spørs det hvordan du har koblet forbruket. Med denne koblingen vil du alltid ha ladespenneing på begge batteriene. Her blir det da en prioritering hva du velger. Set at det ene er startbatteriet. Det tappes svært lite (vanligvis) og med det som referanse, da er senseledning koblet på dette batteri, vil det bli lite lading på forbruksbatteriet. Kobler du den på forbruksbatteriet og det er mer utladet får du bedre lading til forbruk, men du kan risikere å få en den vannforbruk på startbatteriet. Hvis det ikke er slik koblet som nevnt, må du være sikker på at det batteriet som senseledning er tilkoblet også alltid får ladespenning. Håper dette var klart. Du finner også mer informasjon her på medlemsidene om forskjellige koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.