Jump to content

Nytt dekk til tresnekke 21 fot.

Braarviking

Recommended Posts

Nytt dekk på snekke.

En gammel dame skal komme til heder og verdighet igjen. Derfor trenger hun nytt dekk for og akter. Jeg har på

dette forumet lest meg til at det finnes mye kunnskap om trebåter.

For å gjøre det kort.

Båten var litt for dyr og hadde dårlig dekk foran og bak. Samt at deler av den øverste bordgangen akter måtte

byttes. Båten har mange fine detaljer, og til snekke å være en del mahogny.

Vindskjermer, og alt av innredning ble fjernet, samt begge dekk. Deler av bordgang er byttet.

Det var kommet fukt inn i bærende kostruksjon på fordekket, der vindskjermen går inn over dekket. Dette er

utbederet og nye bjelker er laget. Nå skal det legges dekk. Det gamle dekket var av typen "not og fjær" montert

enkelt med piker tvers gjennom bordet, ikke plugget. Vi vil ikke legge et dekk tilsvarende det gamle. Vi vil

legge et dekk som er natet og mer flesibelt enn det gamle.

Vi har lurt på hvordan dette skal gjøres og jeg har vurdert flere måter. Jeg har kommet frem til følgende

løsning og vil gjerne ha kommentarer på om dette er en brukbar metode.

1. Det legges en 3 mm plate av merantifinér over hele fordekket, også under dollbordet og mahogny lister.

2. Siden monteres dollbord og midtfisken som er av mahogny. Vi sitter nå med to felt som skal fylles med

dekksbord.

3. Dekksbord legges og festes med skruer(A4) og plugges.

4. Dekket høvles/slipes til det er ferdig for nating/olje.

Så kommer spørsmålene:

A) Av skissen som er vist ser man at det er to mål jeg er usikker på, det ene er mellomrommet mellom bordene

(natefugen) og det andre er anbefalt dybde for plugging.

B) Jeg har et forsenker bor som er 10 mm, dette hadde jeg tenkt å bruke. Vil det være en fordel å bruke 2 hull

pr dekksbord å så benytte 8 mm bor/plugger istedet?

C) Monterings rekkefølgen. Etter at dekket er lagt (på den ene eller andre måten), skal vindskjermer på. Oljer

man dekket før montering av vindskjermer eller spiller det ingen rolle?

Bilde

Takker for tilbakemeldinger: Anders-Panders

Heisan, og velkommen i klubben! :flag:

Av tegningen din har jeg et par ting som jeg muligens har oppfattet feil, eller så ville jeg startet med å "lukke" merantien med epoxy (husk endekantene) - dette fordi at fuktigheten på en slik "skjør plate" vil kunne bli store skader - og masse ekstraarbeid (noe vil med trebåt strengt tatt ikke har behov for). :wink:

Om jeg forstår deg rett vil denne merantiplaten finnes igjen i taken inne? Da ville jeg nok gått opp noen mm. på denne for et stivere dekk.

A= 5 mm. ville jeg gått fot her.

B= 10 mm. forsekning i 10 mm. i midten av granstavene ville jeg gått for, men....

Du vil vel hel-lime alle staver til merantien?? Om du har epoxy er det flott, men her kan du også hellime med tec7 eller sika ( vil vel tro at det finnes like gode merker, mens som ikke har samme motetrend - og koster langt under 1/2 pris av nevnte merker - men husk bruksområdet her :wink: ).

Velger du dette vil du kunne klemme stavene på plass ved å skru tverrgående lister ned i dekksbjelkene i natesporet ( under herdeprossess - 2-3 dager i 20%).

Da klemmes granbord fast i limemassen , uten at det må lages en masse hull. Skruehullene i natesporet fylles rask med natemateriale - før nating tar til.

Kan fort bli et tett dekk uten hull. :)

Fårsjempel? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei Braarviking, her kommer du sikkert til å drukne i tips!

Jeg er langt på vei enig med vikers, men jeg ville gå for f.eks. 16 mm vannfast finér, hvis du klarer å dra den ned til dekksbjelkene - det kommer jo an på krummingen på dekket. Men hvorfor så tykke granbord? Det er finéren som utgjør styrken, jeg ville gå ned til 8, max. 10 mm tykkelse på bordene. Og som vikers sier: Glem boring og skruing gjennom bordene med påfølgende plugging. Hellim med epoxy og skru det hele fast med (midlertidige) tverrgående lister. Du kan også få dekksbord med utfresing som du legger kant-i-kant, natemassen legger du senere i utfresingen - da slipper du å tenke på avstandsklosser mellom bordene.

Lykke til med damen! :flag:

Hei !

Nå kom du innpå et tema som jeg ikke kan la være å svare på.Jeg har nemlig gjort jobben,d.v.s. Jeg har gjort mer.Jeg strippet også båten for de fleste spsantene og startet der.

Det finnes to metoder for å lage dekk.Det er først "gamle"metoden med dekksplanker med tettemiddel mellom plankene:Det absulutt beste her er vel å drive med bomullsdrev og tjære ,men dette fordrer min 1 toms tykkelse på plankene, og så legge ett eller annet enkomponent ellr tokomponent fleksibel fugemasse over dette.Det må ikke være mellomrom mellom plankene,I bunnen ma de presses så tett semmen som mulig,gjerne med tvinge før en skrur,Plasstil fugemassen freses i kantene på plankene like mye i hver planke f.ex to mm i hver slik at fugen blir 4 mm.Det skal ikke være noen finer under plankene.Hvorfor vil du ha det ?

Jeg ser du vil ha dekk av gran ?Teak er selfølgelig det beste på grunn av lav krympprosent.Et billigere alternativ er vel furu,men den må være kantskjært, slik at du ser inn i kanten på årringene.Tre arbeider minst radialt.

Den moderne metoden med tynne staver max 6 mm,som legges i epoksy fordrer derimot at du har kraftig finer under -antar 10 -12 mm.Dette er vel det beste dekket en kan få.Stavene er så tynne at de trekker seg full av epoksy.De blir "balsamert" og vil ikke krympe eller svelle,noe som skaper problemer for ethvert plankedekk.Styrken i dekket ligger i kryssfineren som er under.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med West Epoksy.De har ypperlige hefter om legging av dekk både på gamle måten og den nye.De koster et par hundrelapper,men det er de vel verd.

Hilsen Gutek

Flere som er oppe sent...

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skru, men jeg Må ikke.

Poenget med den tynne merantien var at den kommer til å dekke hele dekket, da vil fenderlister bl.a. måtte dekke mer enn jeg hadde tenkt.

Et snitt ytters av dekket ser omtrent slik ut:

Bilde

Som du ser vil merantien gjøre hele dekket litt tykkere. Alternativt er felle inn meranti platen, og la dollbord og midtfisk utgjøre "ramma".

Gutek er inne på min opprinnelige ide, nemlig å legge bordene tett og frese ut nate spor. Freser du føreller etter montering?

Skal sove på det...

Forsåvidt enige med de siste innlegg også..

Litt avhengig av størrelsen på dekket, og mellomrommet mellom dekksbjelkene så kan dere prøve dere frem til en tykkelse som blir stødig. 6 mm. vil sannsynligvis holde (og koster mye mindre) - hører jeg at dette skal gjøres litt etter billigst mulig måte? Istedet for å bake inn fineren i epoxy (som koster mye) kan dere male denne godt overalt med en oljemaling, gjerne etter at dere har oljet fineren godt. Da med diffusjonstett maling (eller???? -tror det, men her gir nok noen svaret.)

Da er jo granstaver helt ok, men dere kan trykt dele disse til 2 x 10 mm og hvis total dekksflate ikke er så stor kan tec7 (eller tilsvarende om dere finner rimeligere som selger kan garantere vil fungere på samme måte i samme miljø) og hel-lime disse etter nevnte oppskrift.

Husk bare på å få presset alle deler av stavene helt ned til fineren - bruk mange, mange skruer på de tvergående listene.

Har du noen bilder av damen?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Bilder kommer.

Du har helt rett, her er det noen rimelige løsninger som er å foretrekke.... Dette fordi jeg om en tid flytter til Østfold (ISE), og da får jeg en låve. I den er det plass til litt av hvert. -------> Laaaaaaangt der fremme ser jeg en plattgatter. Dette prosjektet skal gi en OK båt til å ha på hytta ved Arendal. I tillegg er det en øvelse frem mot noe litt mer krevende.

Dekksløsning, blir en rimelig og sikkert halvbra løsning. Jeg faser den ene siden av alle granstavene 5 mm, monterer med tvinger og skrur/plugger, nater etc.

Bilder av Elise (oppkalt etter mormor). hun kjørte snekke da vi var små, en liten honør til henne.

Bilde

Bildet viser en sliten og dårlig bordgang.

Bilde

Bildet viser stavn - som er OK.

Bilde

bildet viser akterstavn, dårlig tre.

Bilde

Bildet viser tidligere reparasjoner på båten, her er det mye rart.

Flere kommer senere.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...