Jump to content

NMEA-signaler fra Furuno ekkolodd


mons

Recommended Posts

Hei

Har koblet et Furuno 6000 ekkolodd opp mot pc med Maxsea for å generere eget bunnbilde.

Får opp detaljert bunnbilde som endrer seg i sanntid i 3-D etterhvert som loddskuddene kommer fra ekkoloddet.

Problemet mitt i dag er at loddet sender Nmeasignal med dybde bare hvert 10 sekund.

Finner ikke noe i boka. Er det noe som vet om en kan be ekkoloddet sende signal oftere?

 

Mons

 

(blir borte til onsdag kveld)

Mons

Link to post
Share on other sites

Mnei. Denne sender annenhvert sekund.

Du kan gå inn på MaxSea meny "Utilities" og velge "Data Input/Output Settings", merke inngang for ekkolodd og så gå inn på "Check data" for å se hva du får. Kommer den fremdeles hvert 10. sekund, kan du prøve å deaktivere GPS for å se om den blokkerer. GPS er jo gjerne definert som Master og dersom den sender for mye data kan det bli for lite plass til loddet.

En annen ting er at Furunoen har en ekte NMEA utgang som ikke kan kobles direkte til serieporten på PC uten tilpassning. Men det regner jeg med at du har tatt hensyn til.

Kobles den rett til serieporten vil den være ustabil inntil driveren på utgangen brenner av.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte en mail til Furuno rett før du postet Krapyl, og fikk svar nå.

De sier at 6000 er treg på oppdatering, men at senere modeller som FCV-620 oppdaterer hvert annet sekund...

 

 

Noen som vet om ekkolodd med høy oppdaterings-frekvens, helst for hvert "loddskudd"?

 

Ang. Nmea/RS232: Er det virkelig noen reell fare for skade? Vi hadde både GPS og DGPS direkte tilkoblet serieporten i årevis tidligere.

Link to post
Share on other sites

Ang. Nmea/RS232: Er det virkelig noen reell fare for skade? Vi hadde både GPS og DGPS direkte tilkoblet serieporten i årevis tidligere.

Min påstand: nei

 

Om en sender kun i en retning vil nmea utgangen ikke ha problemer med å bli jordet slik den blir når du kobler den til en rs232 inngang.

Anbefallingen er allikevel å holde seg til 422 slik at alle signaler blir ballanserte. En optokobler løser også dette, mange innganger med såkalt nmea inngang inneholder nettopp en optokobler.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker mye LS-6100 som er etterfølgeren til 6000. Den store forskjellen er at 6100 er tofrekvens. Den oppdaterer sånn ca. hvert 2-3. sekund. Før brukte jeg 6000 som oppførte seg likedant.

 

For ikke å bli beskyldt for å fare med tull, trekker jeg fram denne igjen.

 

Bilde

 

Her går det jo helt klart frem at dette er en balansert krets som IKKE skal jordes noe sted.

 

GPS og DGPS med RS-232 utgang kan selvfølgelig kobles rett til PC. Kobler man til en NMEA device til en PC så KAN det gå bra, men det kan også gå i dass.

 

Jeg har tatt livet av både en LS-6000 og en Shipmate GPS før jeg fant ut at det som NMEA skriver, ja det skal man holde seg til. Jeg bruker nå helt konsekvent disse boksene til MEAB når jeg kobler opp.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Før brukte jeg 6000 som oppførte seg likedant.

Ok, da får Mons sjekke ut det du skrev når han er tilbake.

 

Her går det jo helt klart frem at dette er en balansert krets som IKKE skal jordes noe sted.

Ja, det er helt klart uheldig å ha flere jordingspunkter i ett nettverk. Om man ikke ødelegger noe så kan det oppstå støy.

Men siden vi benytter en stasjonær PC med inverter kan det tenkes at denne flyter ift 12V minus.

 

I denne Nmea Faq'en står det at man kan bruke bare "A" signalet koblet mot RS-232.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er i Kvinesdal og river kran oppå nybroa, og fant ut at VKR-byggherren- har lagt ut trådløst nett til fri benyttelse for de som arbeider på prosjektet. Bra tiltak!

 

Takker for innspill. Jeg gikk inn og så på innkommende data som beskrevet ovenfor, og det var der jeg så at oppdateringene kommer så skjelden. Skal prøve å koble ut gps-en og se om det blir bedre da. 2-4 sek imellom hver oppdatering er svært mye bedre enn over ti sek.

Signalet kom imidlertid helt stabilt og regelmessig.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Krapyl trekker frem flere viktige punkter mht. 422 og 232. Det er mange ting en bør ta hensyn til ved tilkobling av seriedata i en båt, har en for eksempel en laptop er dennes 0V ikke tilkoblet annet utstyr ombord og kan derfor fint tilkobles en gps med 422 utgang. Dreier det seg om en stasjonær pc blir saken fort en annen, og spesiellt om det kobles flere enn en enhet til. Det er vanskelig å lage en fasit på når det vil spille og ikke om en skal mikse signalnivåene. En 422 inngang vil takle det meste uten å ødelegge for annet utstyr. Hvorfor produsentene har kommet på at de skal bruke rs232 i en båt er for meg ett stort spørsmål. Men nå er det nå slik en gang. Og de fleste (lystbåter) vil koble denne rett til pcen og se om det virker, gjør det det er saken løst for de. Kansje like best?

En kan heller ikke spørre noen på Komplett heller for i databutikker dreier det seg kun om 232 og det virker jo alltid :rolleyes:

Brente inn/utganger tror jeg ikke det finnes mange av, spørmålet er om en skal følge boken eller ta den billigeste løsningen...

Hadde det derimot vert snakk om handelsflåten eller tilsvarende ville jeg ikke nølt med å forlange en omformer om inn og utgang var forskjellig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Satt og redigerte men fikk beskjed om at jeg ikke kunne det. Prøver igjen.

 

fcv620_01.gif

Hvordan kontakten på FCV-620 er konfigurert.

 

fcv620_02.gif

Hvordan kontakten ser ut.

 

fcv620_03.gif

Hvordan kontakten på PC'en ser ut.

 

Det er et lite kompabilitetsproblem her. FCV-620 sender ut data i RS-485. Altså en symmetrisk utgang, mens PC'en er RS-232 som er en asymmetrisk ingang.

 

Kobler du loddet til PC ved å koble TD-A til pinne 2 og TD-B til pinne 5 vil det sannsynligvis gå dersom du kjører PC på batteri eller en inverter. Men står dette i et system hvor GND på PC er jordet noe sted svir du garantert av utgangen på loddet. Men dersom du setter en optoisolator imellom virker det stabilt og fint uten fare for å svi av noesomhelst.

Link to post
Share on other sites

"RS232" er et balansert signal +/- 15 volt. NMEA 183 v.2 er "RS422" som er et ubalansert +5/0 volt signal, men som ihht. NMEA spesifikasjon også skal tåle spenninger mellom +15 og -15 v. uten skade.

Den lave RS422 spenningen vil ikke skade RS232.

 

Derfor er disse to godt egnet til å samarbeide, og det gjøres "over alt".

 

Den største ulempen, som jeg ser ved å koble sammen to ulike grensesnitt er at data overføringen blir mindre robust. Kortere rekkevidde (lengde på kabel) og mer følsom mot støy. Likevel blir dette nesten akademisk i lystbåtsammenheng. Med unntak av AIS som jeg har sett at noen spesifiserer til å ha en bit rate på 38400.

 

Det eksakt riktige er selvfølgelig å benytte en konverter, men hvorfor betale de ekstra kronene dersom forbindelsen virker? Elektrisk tar de ikke livet av hverandre.

- Slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

"RS232" er et balansert signal +/- 15 volt. NMEA 183 v.2 er "RS422" som er et ubalansert +5/0 volt signal, men som ihht. NMEA spesifikasjon også skal tåle spenninger mellom +15 og -15 v. uten skade.

Her er du ute å kjører.

Balansert signal betyr at det har egen referanse og benytter ikke jord. To ledninger

Ubalanert signal referer til jord. En ledning + jord.

Altså:

rs422 er ballansert

rs232 er ubalansert

Link to post
Share on other sites

Vel. NMEA utgaven av RS422 er ubalanasert.

Electrical specification

The latest specifications for NMEA 0183 (version 2 and onwards)

should, as a minimum, meet the requirements of the computer standard "RS422"

(Standard EIA-422-A). They use +5/ 0 volt signalling, which is low voltage and

easy to interface to computer equipment.

However, voltage levels present on an NMEA 0183 bus can be much

greater - up to +/- 15volts, particularly where older equipment is used, as the

original version 1 specification used +/- 12-15 volt signalling.

Thus, all NMEA 0183 inputs conforming to v2.0 and higher should be capable of

receiving +/- 15 volt differential signals without suffering damage.

 

Så er det Balansert - differensiell - ubalansert og udifferensiell??? (det var en spøk)

RS232 er "en leder og jord", men signalet varierer mellom +15 og -15.

Men dette er kun av betydning for spesielt interesserte.

 

Hovedpoenget er at virker de sammen, så bidrar ikke en konverter til noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Innlegg #8 ser ut til å være klippet og limt fra NMEA spec.

 

Det er en forenklet beskrivelse av de elektriske spesifikasjonene til NMEA183 v.2. (Ikke ført i pennen av meg)

Lettere å lese enn den fulle tekniske beskrivelsen.

 

Og selvfølgelig - den kan være feil, men den rimer godt med min praktiske erfaring med 183. Så - jeg tror på den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...