Jump to content

Bytte hæl eller forsterke den?

M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

litt info: vurderer å kjøpe trebåtprosjekt, har mange års erfaring fra vedlikehold av trebåt, men ikke så kjent med selve restaurering av kjøl / spanter /bordganger.

Båten jeg har sett på kjenner jeg historien på veldig godt, for de siste 15 år. Båten har eike kjøl, med ask spanter hvis jeg ikke husker helt feil. Furu hud. Da båten skulle settes på land før vinteren, fikk roret seg en kraftig smell, noe som førte til at hælen knakk delvis av.(det stykket som roret er festet til. da jeg ikke har no erfaring fra denne typen reperasjoner lurer jeg på om dette er noe å fikse på, eller om jeg bør bytte hele kjølen. Alle innspill motas med takk! gjerne bilder fra andre som har utført evt. reperasjoner av denne eller liknende skader. Trevirket i kjølen ellers virker ok.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Litt bilder hadde vært fint, men delvis av sier du...

Kan du legge marin epoxy inn i bruddstedet, for så å sette det hele slik det skal være og deretter legge på noen flatjern i rustfritt/syrefast? Deretter ville jeg også lagt et godt lag med epoxyen rundt bruddstedet .

Kan det virke tror du? På min Dorry var store deler av stevnen råtnet bort, og jeg skar bort all råte + litt til. Her bygde jeg opp hele stevnen i Marin Epoxy, men måtte legge flere tynne lag, da jeg først forsøkte å fylle hele på en gang, men da sèg epoxymassen. I tre etapper ble det førsteklasses, og sterkere stevn nå enn før. :)

Redigert for elendig staving....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Velkommen til forumet!

Jeg er enig med Vikers i at dette bør ikke være noen heksekunst å få til. Bilder er alltid fint. Det skal SÆRDELES mye skade til før du bør skifte hele kjølen. Jeg vil anta at det du bør gjøre er å skjære til skadestedet slik at du får en rett og fin flate. Tilpass det nye stykket slik det skal være, og lim med epoxy. Eventuelt legg beslag med syrefast (rustfritt er vel ikke "rustfritt" så lenge i salt maritimt miljø Vikers...?) Eventuelt kan du "laminere" slik Vikers beskriver. Dette vil jeg, som han påpeker, tro at blir vel så sterkt som originalkjølen. Lykke til :cheers:

Du skriver ikke noe om hvaslags båt dette er, eller hvor stor den er.

Hælen på en del båter har vært et typisk område for råte. Som konsekvens har dette vært et hyppig reparasjonsområde.

En måte å gjøre dette på, er å lage til et jern på hver side av båten. Hvis dette er en snekke, kan jernet gå i en slags "U" opp langs stilken og ut langs hælen som er knekt. Disse jernene kan også ha en "avstikker" noen centimeter forover på kjølen. Bruk gjennomgående bolter. Plater i AISI 316L og bolter i A4 er greit. Eventuelt kan du bruke AISI 316 rundtjern som du gjenger opp. Rent praktisk kan du glemme å håndgjenge større dia. enn 10 mm i AISI 316.

En slik reparasjon blir sterk nok hvis den er korrekt utført. Mange av denne typen reparasjoner har blitt utført med vanlig sort jernplate og vanlige jernbolter. Hvis det blir skikkelig malt, holder det en liten evighet. Det er ikke nødvendig på liv og død å bruke rustfrie materialer. Man skal også tenke litt på hvilke andre materialer som er i båten. Større arealer rustfritt rundt en messingaksling kan være et dårlig påfunn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...