icaros78 Startet 3.April.2006 Link til dette innlegget Startet 3.April.2006 (redigert) Hei folks, Jeg har ikke båtplass og planlegger heller ikke å anskaffe/leie en. Ei heller har jeg stor havseiler noe mange av dere sikkert har. Men en ting har jeg: lyst til å kjøre turer på Oslofjorden i godvær! Jeg har fått råd om å kjøpe en gummibåt, men siden den kommer til å fraktes og monteres ofte, må den være lett både med tanke på vedlikehold og i ren vekt. Altså; akkurat nok power(+), og med oppblåsbar dørk. Jeg har sett på en Achilles og på en Honwave samt en Tohatsu 9.9... Hva tror dere, jenter og gutter? Blir dette for mye pes? Er det mye vasking for hver tur? Kommer jeg til å slite meg ihjel på å bære motor osv? Håper på noen gode innspill. Og forresten, den må ta 4 personer... PS. RIB blir jo per definisjon uaktuelt, fordi det ikke løser båtplassproblematikken. Hilsen icaros Redigert 3.April.2006 av icaros78 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 3.April.2006 Link til dette innlegget Svart 3.April.2006 Med plass til 4 personer trenger du litt størrelse. Det er MYE hekksjø i indre Oslofjord på godværsdager (selv uten Skipper_Worse i disse farvann), så du trenger noe mer enn en jolle beregnet på flatt hav. Hvis du har planer om å blåse opp gummibåten og montere motor for hver tur, tror jeg nok det blir lite fartstid på deg til sommeren Altfor mye pes! Hadde heller satset på en RIB på henger. Finn en plass å ha den stående på land, og kjøp adgangskort til en slipp i nærheten. Da sjøsetter du på "no time" og kommer til å få mange gode timer på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Jeg følger Calunas kommentarer og råd fullt ut! Hengerfeste og henger er et absolutt "must" hvis du skal ha en båt som er stor nok til å kunne bære fire mennesker og brukes på Oslofjorden, selv om du "bare" skal bruke den på godværsdager! Oslofjorden er stooooor, lang og bred. Tror at å baser seg på å montere/demontere motor og pumpe opp/legges sammen båt, pakking inn/ut av bil etc etc gjør at du etter bare få turer innser at det ikke blir mange turer på fjorden. Tviler også på at du kommer til å bli fornøyd med en gummibåt av den størrelsen du trenger som har oppblåsbar dørk. Frarådes! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Hei icaros78 Jeg har den største achilles båten med oppblåsbar dørk. Har vært brukt en del på turer i Oslofjorden, og det har fungert greit med to personer ombord. Vi har også vært tre, men med fire (voksne) personer tror jeg det blir litt tungt. Hekkbølge generalene som har vært nevnt her er et problem. Hvis du ikke er oppmerksom nok må dere regne med at alt blir klissvått, men er man tilstrekkelig oppmerksom så går det greit. Ville holdt meg litt unna de mest trafikkerte områdene. Vær obs på at solgangsbrisen kan bli frisk, og at det fort blir mye krapp sjø når den setter inn. Jeg ville ikke krysset fjorden i solgangsbris med den båten og fire personer ombord. Vi har også tatt med oss båten til andre steder som f.eks vannsjø, og har hatt flere fine turer i området rundt Sætre/Drøbak. Å frakte gummibåt + motor i bilen (jeg har 4HK) går også greit, men du bør ha en stasjonsvogn. Det er ikke nødvendig å vaske gummibåten etter hver tur. Bare å ta ut lufta og pakke den pent sammen. Jeg tror dette kan være et greit alternativ hvis man skal ha en båt for kortere godværsturer i pent vær, og som kan pakkes helt bort når den ikke er i bruk. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
icaros78 Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Hei, og takk for god respons. Ja, det var noe slikt jeg "fryktet" - at det ville bli bare pes, og da er det vel bedre med ingen båt enn en båt man aldri bruker. Det med 4 personer hadde vel inntruffet rimelig sjeldent, og stort sett ville vi vært 2 i båten. Det frister mer med en liten RIB ja, men frågan blir hvorvidt det koster mye å ha hengeren stående på land...Og noe mer koster jo båten, men what the heck, man får vel en viss avkastning i form av moro! Hva koster det å ha "hengerparkering" i Oslo/Bærum/Asker-området? Har sett på en liten "Grand Rib" med Tohatsu 20hk... Ser jo frisk ut! Hilsen icaros Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 FB1860 legger nå til rette for at folk uten båtplass skal kunne langtidsleie plass til båt på tilhenger, og kunne sjøsette ved behov. De anlegger bla.a en ekstra utkjøringsrampe til formålet. Noe å tenke på ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Zikk Zakk Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Hvorfor rib eller gummibåt. hvis du skal alikevell ha den på henger hvorfor ikke kjøpe seg en jeep. Der er det jo mye å velge i og i tilleg så er sjangsen for å bli våt mye mindre.... Er ikke noe mere jobb å ta opp en litt større jeep, enn å ta opp en rib. Sitér dette innlegget Link to post
icaros78 Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 FB1860 legger nå til rette for at folk uten båtplass skal kunne langtidsleie plass til båt på tilhenger, og kunne sjøsette ved behov. De anlegger bla.a en ekstra utkjøringsrampe til formålet. Noe å tenke på ? Suzuki Hei. Ok, jeg bare må spørre: FB1860 er vel en kode for en båthavn eller marina? Hvor ligger den? Mvh, icaros Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 (redigert) Hei. Ok, jeg bare må spørre: FB1860 er vel en kode for en båthavn eller marina? Hvor ligger den? FB 1860 er "Frognerkilens Båtforening av 1860" EDIT: Link til FB 1860 Redigert 4.April.2006 av Hebbe (see edit history) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Som Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Vet du ikke hva FB1860 står for ......ikke jeg heller Sitér dette innlegget Link to post
nschram Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Hei Jeg kjøpte meg en Wesling 16HT med henger i fjord, en fantastisk liten båt som passer utmerket for 2 og med masse plass til å ta med 2 og evt 4 venner på tur, disse får du kjøpt for ca 50-60 000 og de fleste av dem leveres med henger. (ps den lukkede versjonen av wesling) Brukte masse rampen på Kongen Marina, men kom over rapene på Oslo Motorbåt Forening på Skøyen som var mye bedre, 2 stk så ikke noe problem når det er flere... Koster noe i parkering, men blir du medlem av Oslo motorbåt forening så kan de selge parkerings kort til medlemene for 500 for sesongen det er ganske rimelig... Sitér dette innlegget Link to post
Adboy Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hei Jeg har en Honwave 32ie med 8hk Tohatsu 2taktsmotor. Valget falt på disse fordi både motoren og båten er lette og små nok til å bæres alene og plasseres i en Honda Civic og lagres i en bybod i Oslo. Tidligere har jeg kjørt ned til sjøen med den og pumpet den opp for hver tur og så pakket den ned igjen for lagring i boden. Dette har fungert veldig greit, selv om jeg bruker ca 20 minutter på å blåse den opp. I år har jeg betalt 2000 ved Bispebrygga båtforening (Ormøya i Oslo) for å få lov til å la den ligge på land i oppblåst tilstand fra mai til september. dette er mye enklere selvsagt, nå er det bare å trille den ut i sjøen , sette på motoren og dra ut. Hjulene kjøpte jeg på Biltema og monterte på en hjemmelaget innretning som jeg fester bak på båten når jeg skal trille den ut, enkelt som bare det:-) Honwave er en robust gummibåt som ligger fint i vannet og glatt gjør 12knop med en person i båten. Ingen racer, men her er det sjøopplevelsen som er viktig:-) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 I min båtforening i Frognerkilen (Skarpsno) kan du bli medlem for noen hundrelapper, og så betale 100-150 kr for en jolleplass. Da kan båten være max 10 fot (går sikkert greit med 11 også..) Om du fortsatt vil prøve å ha så liten båt i Oslofjorden da Ellers, om jeg ikke skulle hatt båtplass så ville jeg vel valgt en større båt og på tilhenger. Oslofjorden kan ha forbausende mye sjø som går i alle retninger. Om du kan ha båten hjemme når du ikke bruker den så kan du bare ha hengeren på Kongen eller Bestumkilen etter sjøsetting. Ramper finnes det jo overalt... Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.