Jump to content

Oppsett av Haicom/Clas Ohlson GPS.

SveinHa

Recommended Posts

Har en Haicom/Clas Ohlson GPS koblet til Sailor A1 VHFen min. Har et problem med at klokka i VHFen går litt feil, kanskje såpass mye som et minutt for fort i løpet av et par uker. Tenkte så at GPSen mottar jo tidsdata betydelig mer nøyaktig enn noen klokke og da er det jo litt dumt at VHFen ikke forstår at riktig tidspunkt renner inn NMEA inngangen hvert sekund....... Tok kontakt med min lokale VHF-forhandler og de fant kjapt ut at Sailoren kan tolke klokkedata og bruke disse men GPSen må da sende ZDA setningen. Det gjør ikke verken begge Garminene (128 og 76) eller Haicomen.

Lastet ned Haicom Viewer fra http://www.haicom.com.tw/ og der er mulig å sette opp en del forskjellige ting, bl.a. hvilke setninger GPSen skal sende ut. Valgene er RMC, VTG, GLL, GGA, GSA, GSV og ZDA. Jeg trenger vel bare RMC og ZDA men jeg klarer ikke å endre på oppsettet. Ser at Haicom Viewer sender ut en datastreng når jeg sender nytt oppsett men GPSen skjønner det ikke. Der er flere valg som ikke virker, f.eks. "Query Firmware Revision" og "Set Factory Default".

Noen som har tips?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Kjenner ikke til denne fra Haicom, men for meg høres dette ut som feilmeldinger som kommer når man benytter comport emulering på en USB port. Hvis dette er en comport emulator. Sjekk under avansert på port egenskapene (under enhetsbehandling) om FIFO er slått av eller på. Dettte er desverre det eneste jeg kan komme på i farten.

Redigert av Affe (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Har prøvd med både innebygd COMport i PCen og USB-Serie converter, begge med identisk resultat (eller heller mangel på resultat :sad: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...