kevin.glover@imr.no Startet 4.April.2006 Link til dette innlegget Startet 4.April.2006 Hei, Litt nieve spørsmål kanskje men jeg lurer på hvor mye arbeid det er med vedlikehold av en tre skøyte som er i god stand i utganspunktet. Jeg vudere å investere i en slik for havfiske virksomhet, og lurer på om jeg undervudere tid og penger som skal går til vedlikehold av noe sånnt. Her tenker jeg på en skøyte som er bra i spantene og treverket i utganspunktet i 40-50fts klasse med 125-200hk motor. Har eied båter i mange år og hadde i det siste en Viksund 27ft sjark slik at jeg vet hva det går i med en plast båt men har ingen efaring/venner/kolleger som har hatt en rimelig stor skøyte. Alle tips, råd og linker til bra sider om vedlikehold og kostnader koblet mot dette osv osv hadde vært tatt i mot med glede. Jeg tenker på noe sånnt : http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=7...s=15&tot=24 Hilsen, Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Eh,...hvor mye er mye..? Det kommer jo an på øyet som ser En ting er sikkert! Kjøper du trebåt så er det en hel haug med folk som rister på hodet og forteller deg at du betaler for å jobbe deg i hjel... Jeg er ikke enig i dette, men så hører jeg jo til blant de som har trebåt og alle de som ikke har/eller har hatt trebåt vet jo stort sett bedre. Fra spøk til alvor: Vi kjøpte en skøyte som vi visste trengte en del reparasjoner. Når reparasjonene er utbedret og kun det årlige vedlikholdet må tas, så vil det klare seg med en kortere periode på våren med pussing og dette betraktes som ren kos. Det kommer også litt an på hvordan du ser på dette med arbeid. Jeg mener at bruker du båten mye og oppholder deg der, så blir det en selvfølge å ta ting etterhvert med vedlikehold. (Akkurat som husarbeid eller annet forefallende arbeid der du oppholder deg.) Det er jo også slik at jo større båt, jo mer som må pusses. (Dette gjelder både plast, stål og tre.) Vi ville ha en treskøyte og bestemte oss for å prøve. (Hadde ikke hatt trebåt tidligere) Hvis vi ikke likte det, så kunne den selges videre neste år. Det er ingen planer om salg ennå, bare mer og mer planer om hva vi kan gjøre med den. Dette gir jo også mer arbeid, men da ut fra interesse. Det vil vel alltid være noe som kan/må gjøres, men her ser jeg mange plastbåteiere som driver med det samme. Polerer, forandrer og bruker generelt svært mye tid på båten. Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve dette, men ta med deg en fagmann som du spurte etter i en tidligere tråd. Det vil være direkte ødeleggende å begynne med et dårlig prosjekt når utgangspunktet skal være i "rimelig bra form" red. PS. Her er linker, men de har du gjerne funnet allerede. http://www.shipspreservation.com/db/index....2=Vis&counter=4 http://home.c2i.net/cmotorba/FAQ.htm http://www.trabatsakuten.nu/ Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Poseidon Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Jeg tenker på noe sånnt : http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=7...3&pos=15&tot=24 Han som jeg tipset deg om i en IM kjenner trolig dette fartøyet allerede - han kjenner ihvertfall svært godt til selgeren Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lassal Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 En av min nærmeste venn har en tre-skøyte. 42 fot. Jeg kan si såpass at han nå er dritt lei og er på utkikk etter motorbåt i plast. Det er _veldig_ arbeid! Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Som oftest vil det være såpass nedslitt det som er til salgs at det kan være mye arbeid som må taes igjen. Vet for eksempel om en hvalfangerbåt i tre på ca 70 fot fra en øy utenfor der jeg bor som hadde båten til oppshining på verft og betalte 2 mill for dette... Som oftest så ser du bare 10% av problemene - på vår skøyte var tilsynelatende to rekkestøtter råtne og et råttent hull i fordekket - vi måtte skifte alle rekkestøtene foran (20 stk), dekksbjelker, fordekk og mye ytterhud på vår. Når det er sagt - når skuta er strøken, så er det ikke mye arbeid å holde den der. Det er bare å få den opp på det nivået som kan være problemet. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Det demret tidlig for meg at dersom jeg skulle kalle restaurering og vedlikeholde av skøyta for arbeid, så ville jeg være solgt i utgangspunktet. Jeg bor i skøyta og er pensjonist, så det er rett og slett en livsstil. Det er stort sett det jeg driver med hele dagen, men jobber i et bedagelig og avslappet tempo. Det finnes to slags skippere. de som seiler når skuta er ferdig og de som er ferdige når de seiler. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Jeg bor i skøyta og er pensjonist, så det er rett og slett en livsstil. Det er stort sett det jeg driver med hele dagen, men jobber i et bedagelig og avslappet tempo. Så kjekt å lese dette Har du bilder av båt og opp-pussingsoppgaver ombord? Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.