wilma Startet 4.April.2006 Del på Facebook Startet 4.April.2006 Så i fjor at en del bunnstoff skaller av, og ser at det flere steder er ujevnt, noe tykt med bunnstoff. Overtok båten i fjor, og har lyst til å "rydde" litt opp under vannlinjen. Da reiser det seg noen spørsmål for en som ikke er så båtvant. Ser for meg å skrape ned så godt som mulig er, men hva gjør jeg så? Bør jeg da prime for så å legge på bunnstoff? Båten ligger i ferskvann, hvor mye vekt skal jeg da legge på bunnstoff? Det er snakk om en 19 fots helplanende plastbåt. Hva med fare for plastpest. Takknemlig for svar da jeg gjerne vil gjøre det riktig første gang....... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Du sier ikke noe om historikk, dvs hvor lenge har du hatt båten, alder på båten, verdi, hva er gjort tidligere, er den epoxyprimet tidligere etc. Men personlig ville jeg skrap helt ned til gelcoaten og deretter epoxyprimet og lagt på nytt bunnstoff, Men det er igjen mye arbeid så "you have the choice" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Sjansen for pest er generellt mye større i ferskvann. Men dersom båten bare er på vannet om sommeren kan du se bort fra dette. Ut fra det som er skrevet på BP er det ikke nødvendig med bunnstoff i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 4.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2006 Båten har passert 20 år, jeg vet ikke om den er epoxyprimet på noe tidspunkt. Men den er iflg tidligere eier stoffet etter behov. Det var ikke noe tegn til groe da jeg tok opp båten ved kjøp i august i fjor. Båten ligger i ferskvann i sommerhalvåret, utover det er den på land. Hvis jeg skraper bort mest mulig av gammelt, hvordan skal jeg da behandle den etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 Hvis du med behandling mener primer er det kun ettalternativ, 2-komp. epoxy. Men da må alt bunnstoff fjernes. Det betinger også at eksisterende primer er 2-komp., dette kan man sjekke med aceton. Løses det opp er det ikke 2.komp. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 4.April.2006 Del på Facebook Svart 4.April.2006 (redigert) Hei. Det er aldri galt å gå nøye til verks! Jeg gjorde samme jobben i fjord, og det på en båt som hadde stått lagret på land i noen år. Bunnstoffet hadde blitt beinhardt og det var helt umulig å få det av med skrape. Tre mann med hver sin skrape brukte en god på 20 cm. På det tykkeste var det opptil 1 cm (!) bunnstoff. Løsningen ble å smøre skroget med en blanding av tapetlim og kaustisksoda, la det virke en time for så å spyle av med høyttrykksspyler. For all del allier deg med en kammerat eller to til denne jobben, og husk værne utstyr uansett om du skraper eller bruker no' "lurium" av noe slag. Ettersom båten har noen år på hekken, og du ikke kjenner historikken føles det veldig, veldig godt å vite i hvilken stand båten er. Også på undersiden. Redigert 4.April.2006 av Ketil M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.