sea Startet 4.April.2006 Link til dette innlegget Startet 4.April.2006 Hei har kjøpt en ny 30 hk firtakts påhengsmotor har noen tips om korleis den skal innkjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Merkelig at forhandleren ikke har informert deg om det. Sitér dette innlegget Link to post
sea Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Skal hente motoren i kveld men er ute etter å vite litt om innkjøring av motoren så eg kan spørre han dersom det er noe spesielt eg lurer på Sitér dette innlegget Link to post
bluesea Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Vi fikk beskjed på vår Yamaha Firetakter 40 hester om å unngå alt turtall over 2500 første timen. Så skulle motoren kjøres fra tomgang til maks turtall hvor båten akkurat ble liggende i plan. Fikk også beskjed om å bruke gass (turtall) for å få båten opp i plan, men da kun gass på og trekk rolig tilbake slik at båten ble drevet på en lettest mulig måte og med minst motstand i sjøen. Dette var det viktigste punktet sa han, motoren må få jobbe så lett som mulig uten å "stresse" for å drive båten. Det var derfor bedre å bruke litt turtall for å få båten i plan, men så ned igjen slik at båten akkurat holdt seg. Vi kjørte med maks to personer i båten under innkjøringen av motor. Den totale tiden for innkjøringen er vel rundt 10 timer fikk vi beskjed om, og dette ble også gjort. I ettertid har vi fått en motor som en veldig drivstoffgjerrig og oppfører seg eksemplarisk på alle måter. Førstegangs servicen ble tatt etter ca 10-15 timer på vår motor, og tror ikke det er lenger intervall heller pga fremmedelementer i oljen som kommer under innkjøringen. Nå har motoren gått ca 120 timer på en sesong uten så mye som hosting eller annet, og vi er kjempefornøyd med den. Jeg vet ikke om dette er riktig fremgangsmåte, men det var denne beskjed vi fikk og fulgte. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Ellers så er jo instruksjonsboka et greit sted å begynne. På min Suzuki står det veldig greit beskrevet om innkjøringsfasen, i hvertfall i den engelske utgaven, den norske var et sant mareritt å lese. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.