eysteind Startet 3.August.2003 Link til dette innlegget Startet 3.August.2003 Kjøpte ny, brukt båt for litt over en måned siden. Var lei båter med mange defekter og mangler og kjøpte derfor en litt dyrere båt for å slippe problem. Men problem fikk eg. En del ting er eg og selger blitt enige om bl.a feil byggeår(6år eldre enn annonsert), manglande utstyr m.m. Men har siden eg hentet båten hatt litt elektriske problem. første turen var då eg hentet båten: hadde kjørt ca 5 timer og skulle stoppe for å fylle diesel i Innvik. Men når eg skulle starte igjen kom tenningslyset på men idet eg trykte på startknappen vart strømmen brutt og motoren startet ikkje. Fant ut at det var sikringen til startmotoren som var gåen. Fikk etter litt strev tak i ny sikring og motoren startet. Den neste veka hadde eg kun mindre turer med båten (max 2timer) og merket ikkje noe gale. Seinare reiste vi ut fjorden igjen på overnattingstur. Kjørte båten ca 5 timer i strek uten stop. Dagen etter startet motoren som vanlig og vi la ut på en 4 timers tur før vi stoppet motoren. Etter en halvtime startet vi motoren igjen uten problem og kjørte ca 1 time for å fylle diesel i Innvik. Då startet ikkje motoren og eg tenkte meg kva som kunne vere gale; sikringen. Byttet denne men den gikk igjen, og igjen.Prøvde også å koble ledningene ilag uten sikring men dette hjalp heller ikkje. Tilslutt bestemde vi oss for å gi opp og få tak i hjelp. En time senere prøvde eg å starte motoren igjen og då startet den! Tok strake vegen heim. Etter turen hadde vi fleire småturer uten problem. Byttet til en kraftigere sikring og la ut på langtur. Etter ca 3-4 timer stoppet vi og fikk ikkje start igjen. Men det rare denne gangen var at sikringen ikkje var gåen. Fikk tak i landstrøm for å lade batteriet og då startet den etter kort tid. Reiste deretter for å få testet batteriet som viste seg å ha for lite vatn. etterfylte 1,5 liter vatn og kjøpte et batteri ekstra for å ha i båten. Målte ladestrømmen til 7amp. Etter stoppet startet ikkje motoren, men ved å bruke startkabler på det nye batteriet startet båten. skifta derfor ut det gamle batteriet med det nye. Etter dette startet båten uten problem et par ganger, men så ville den ikkje starte lengre. Sjekka sikringen og batteriet, men uten resultat. Starta då båten ved å kortslutte startreleet og dette vart løysniga på resten av turen. Av og til når motoren var kald startet båten uten å kortslutte releet, men når eg bare hadde kjørt en 1/2 time og stoppet motoren, måtte eg til å kortslutte igjen. Lurer no på kva som kan vere gale, finner lisom ikkje noen logisk... Håper nokon her på forumet kan gje tips om problemet slik at eg slep å ta den 4 timers turen til neraste båtverksted. Måtte bytte glassikringen til startmotoren til bladsikring(?) då eg ikkje hadde anna der å då, kan dette føre til problem?? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.August.2003 Link til dette innlegget Svart 3.August.2003 Jeg har vært borti en del problemer med båtelektrisk. Noe som ofte blir undervurdert, er hvor vannvittig lite irr som skal til før ting slutter å virke. Eks: -Hvis du har 0,08 ohms motstand (knapt målbart) mellom batteriet og startmotor. Mmed en startstrøm på 75 A gir dette et spenningsfall på 6 volt, dvs halve arbeidspenningen er "borte".. På båten til pappa (som er et evig elektrisk helvete etter en drukning for en del år siden) har jeg gjort følgende på starterkretsen(batteri-startrele-starter-solenoid osv): Skrudd alt fra hverandre og slipt bort all irr/støv/møkk/alt som er i et motorrom med enten roterende stålbørste eller smergelpapir avhengig av hva jeg jobber med. Mye gods=roterende stålbørste, tynne saker=smergelpapir. Husk også på å ta av ledningen som er festet til batteriskoen. IKKE tro at noe "er bra siden det ser bra ut, så den er sikkert OK" Samme greiene på båten til svigers og min egen. Dette funker som en drøm hver gang. Hvis du i tillegg er flink og setter inn batteripolene og andre steder med syrefri vaselin (andre på forumet som vet om andre alternativer??), bør ikke problemene hvise seg på en stund. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
eysteind Svart 3.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2003 Takk for tipset. Båten har gått sine 13 første år på Mjøsa slik at syrefast var et utkjent navn. Vil tru når båten kjem i satvann kan dette føre til irr m.m Men trur likevel det er noko anna som er broblemet. Kan det vere startrellet som er gåen i og med motoren starter ved å koble den utenfor releet? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.August.2003 Link til dette innlegget Svart 3.August.2003 Kan det vere startrellet som er gåen i og med motoren starter ved å koble den utenfor releet?Ja, ut fra det du beskriver ville jeg byttet releet. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Et annet råd: Det er en grunn til at sikringer har en viss verdi. Det er for at det er mye billigere å bytte disse hvis de er gåene, enn det elektriske opplegget. At en sikring "går" ofte er en indikasjon på at noe annet er galt. Det kan da bli dyrt å bytte den til en "større". Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Men i alle! Er det sikring på startekretsen da? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Sikringen som stod i var en 10amp mens i instruksjonsboken stod 30amp slik at eg sette inn en 30amp. Sikringen står plassert på en ca 1,5mm2 ledning som går frå startreleet til instrumentpanelet. Dette er rett ifølge koblingssjemaet i boka. Kom til å tenke på noko anna: Kan det vere sjølve startknappen på instrumentpanelet det kan vere noe galt med? Tenkte i og med motoren av og til starter på vanligvis... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Hei eistein_d! Er vel ganske så sikkert på at du har sjekket dette, men nevner det for sikkerhets skyld. Hadde en stund samme problem som deg. Skrudde på tenningsnøkkelen - alarmen ulte og lyspærene for oljetrykk, vann, og lading lyste, så langt alt normalt. Men da jeg trykte inn startknappen var det ikke liv i starteren. Dette var uavhengig om motoren var kald eller varm. Av og til startet den som vanlig, men av og til ikke en lyd, ikke et klikk i starteren en gang. Og det var vel det som ga meg et lite tips. Styrestrømmen fra tenningslåsen (startknapp) kom ikke frem til starteren (ellers så hadde det vel klikket i det minste?). Sjekket så kabelskoen på selve starteren hvor ledningen med styrestrøm går inn, og så at den var ganske løs i fisken. Tok den av, sprayet med kontaktspray og klemte selve skoen litt med ei flattang, og vips var problemet løst. Løs eller irret kontakt er en vanlig feilkilde. Lykke til med ditt problem Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Festina Lente IV Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Du kan ha problemer med alle kontaktpunkter som er inne i kretsen for å trekke startreleet, også startbryteren. Jeg ville sjekket alle koblingspunkter som er inne når selvstrterreleet er trukket, og renset opp i disse som Skarpnes 9100 skisserer. Om du fortsatt har problemer, ville jeg sjekket kontaktpunktene på releet, evnt. byttet rele. Du har såvidt jeg har registrert ikke skrevet noe om du hører noe når du klemmer på startknappen. Kommer det et lite knepp fra releet, eller kommer det et skikkelig klask som er selvsterterinnslaget som høres. Hører du et lite knepp, kan det være releet som styrer selvsterter innslaget (solenoiden) som ikke gir kontakt. Hører du det kraftigere klasket som er innslaget er det kontaktpunktene i solenoiden som ikke gir god nok kontakt. Hører du ikke noe lyder når du klemmer på startknappen, kan releet være gåent. Det kan du finne ut ved å måle spenningen over spolen på releet når du trykker og slipper startknappen. Få med deg en person til, dra ned i båten og lytt etter lyder i forbindelse med mislykkede startforsøk, og kom tilbake hit med dine erfaringer. Dessuten, se ikke på dette som problemer, se på det som utfordringer. Tenk hva du lærer om båten din ved å finne ut av dette og andre utfordringer. Etter å ha hatt båt i 43 år, har det knapt vært en sesong, uten hva jeg velger å kalle utfordringer. Alle har løst seg etter litt tenking, graving og spørring, og mye har jeg lært underveis. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
pwh Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Jeg hadde et liknende problem for to år siden, det viste seg å være startsperren i giret som var gått i oppløsning. Symptomene var iallefall meget lik de du beskriver. Hilsen pål Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Du har såvidt jeg har registrert ikke skrevet noe om du hører noe når du klemmer på startknappen. Når eg setter tennininga på og trøkker på startknappen blir lyset i varsellampene og tenninslyden svakare. Men Kan ikkje høre noe fra releet/startmotoren. Har i dag tatt ifrå releet og kobla ifrå ledningane. har aldri gjort dette før, men eg må vel ta denne med til noen som kan sjekke om det er i orden. skal i morgen fare over alle punkt på ledningane og pusse dei blanke med sandpapir og smørre dei inn men syrefast vaselin. Deretter skal eg fare over ledningane som går til instrumentpanelet og sjekke alle punkt. Er dette rett framgansmåte. Kva anna kan du vere gale om dette ikkje hjelper? Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 7.August.2003 Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 Slik du beskriver dette ville jeg tippet på selve startbryteren. Hver gang du trykker inn bryteren vil det oppstå gnist i denne og etter en tid vil dette bli til sotet område på selve bryteren. Prøv med en annen bryter midlertidig og se om problemet fortsatt er til stede. Trenger ikke være så alvorlig kraftig heller denne her da det bare er styrestrøm til releet det er snakk om. Hvis det ikke hjelper med startbryteren ville jeg testet med et annet rele, pass bare på at et er likt dimesjonert som det som allerede er der... Det samme gjelder jo selvfølgelig også startbryteren... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
eysteind Svart 7.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2003 takk fot tipset. Sjekker releet uansett i morgen. var litt styr for å få det ut i det trange motorrommet slik at eg sikker på at det funkar før eg monterer det på igjen båten er halvfabrikata slik at eg måtte demontere endel av inredninga for å komme til.. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2003 Fikk i dag sjekket releet og dette var i orden. Pusset alle kontakter og smurde dei inn med syrefast vaselin. Fikk også et anna tips frå elektrikeren om at det kunne vere en jordingsfeil som var årsaken. Kom då på vasspumpen som hade sluttet å fungere og koblet frå denne. Og etter at disse tingene var gjort, startet motoren lett som bare det..! men fikk ikkje kjørt motoren varm slik at eg fikk sjå om den startet da men det skal eg gjøre i morgen. Takk for alle tips! Håper alle problem nå er løst. Er det noen som vet kor eg kan kjøpe en billig vasspume som skal forsyne to vasker med vatn? Biltema...?? Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 8.August.2003 Link til dette innlegget Svart 8.August.2003 Hei Eystein! Får håpe at startproblemene dine er løst. Du lurer på å erstatte den defekte pumpen din med en "billig". Hvis jeg var deg ville jeg heller vurdert anerkjente trykkvannspumper som f. eks. Shurflo som koster 6-700 kr. Det er ikke alltid det som er "billigst" som er det billigste i lengden...... Agun Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2003 kanskje det... Bør også kunne monteres over vanntanken slik motorommet blir litt ryddigere og større. Kor stor kapasitet bør pumpen ha? Sitér dette innlegget Link to post
starpowr Svart 10.April.2007 Link til dette innlegget Svart 10.April.2007 heisann enig med siste innlegg. Eg hadde også problemer med startsperren på agregat/gear som hang. kople dei 2 ledningene sammen og prøv på nytt... kan også vere dårlig kontakt i ledninger på startemotor.... mvh starpowr ++++ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.