Jump to content

Noe tips om hva jeg bør gjøre i vårpussen?

RogerThat

Recommended Posts

Hei.

Historien er ikke så lang så her kommer den.

Kjøpte båt i mai 2005. Brukt hele sesongen 2005 og kjørt i boblehavn for vinterdvale. Stått med god varme inne i båten hele vinter. Tatt full overhaling på motor på en VP 9 hk. Begynte å sprute olje på slutten av sesongen, og oljekaret undermotoren inneholdt ca. 2 l. olje som måtte "bleies" opp.. Huff da.... Greit nok. Fikset. Bør kanskje la selger ta del av denne kostnaden??? grrrr

Greia er vel heller hva jeg må gjøre med bunnen av denne seilbåten etter en vinter i havn på herbern marina i Oslo. Før jeg kjøpte båten så forteller selgeren at han har gjort følgende: I fjor ble skroget skrapet tilbake til gelcoaten, slipet og behandlet med fem strøk Jotun AntiPest. Kjølen ble slipt til blankt stål, sparklet, og fikk syv strøk.

I fjor blir vel da før sesongen 2004 tenker jeg. Den var stoffet og flott når vi kjøpte den. Flink kar som har hatt den, og dialogen er fortsatt der...

Hva er det lureste å gjøre i år da?

Veldig glad for eventuelle innspill og tips om hvor det kan være lurt å løfte båten for rengjøring også, før alle skal opp. Dekk og skrog over vannlinjen vil jeg tro det er greit kun å rengjøre og polere opp igjen???

mvh Roger Hoel

m/s Panda-Oslo

Hei!

Takk for flott svar.

Litt overrasket over at stoffet ikke må av og legger på på nytt.

Men av artikkelen ser jeg at jeg må spørre forrige eier om det er selvpolerende, hardt eller mykt stoff som er brukt.

Takk for svar!!!

mvh Roger Hoel

Artig at du forteller dette.

Vi selger den kanskje nå snart. Vi trenger større båt, da jeg har 4 barn.

Det har fungert med 4 barn og 4 voksne på det ytterste. Helt utrolig plass i sjarmtrollet, og det er en båt man forelsker seg skikkelig i. Alt ser helt nytt ut enda. Finnish er topp, og kvalitet er upåklagelig.

Ny Simrad CE32 med nytt ekkolodd og et par nye C-Map kart blir installert straks. Det var det eneste denne båten ikke hadde.

Den har vært en helt topp første båt.

Trenger mer plass nå, men har vært en drøm å seile. Vi hadde den i 16 knop i fjord!!! Båten aksellererer som en kule når vinden først kommer!

Godt du slapp unna krisemotoren. Den sang på siste pakningsverset, og i tillegg var dieselpumpehuset sprekt. Opplevdes som meget dårlig reaksjon på gassen. Krise et par ganger i havn uten at motoren lystret. Ingen skader, bortsett fra svette T-skjorter...

Jeg vil ikke selge båt med trøbbel, så jeg har gitt Claus på Aker Brygge, Herbern jobben med å totalrenovere motoren. Kjølekanaler og alt var topp, Eksosmanufoil og dieselpunmpehus er byttet. Alle pakninger er nye. Så med vanlig vinterkonservering er denne motoren en trofast sliter i mange år fremover.

Det du sier med Racing-stoff sier meg ikke så mye, men jeg vet at David som solgte båten vet hva han driver med. Seilt aktivt siden 7 års alderen, og han elsket denne båten. Eneste årsak til at han byttet var at den er for liten til sikkert å frakte familie og barn til Irland. Da trenger man min, 35-37 fot med god samvittighet.

Slites racing-stoff fortere eller saktere? Hard eller myk type.

Har ikke noe tro på bare å "smøre" på et lag til, så jeg lurer litt her.

mvh Roger Hoel

Slites racing-stoff fortere eller saktere? Hard eller myk type.

Har ikke noe tro på bare å "smøre" på et lag til, så jeg lurer litt her.

mvh Roger Hoel

Ordet Racing og bunnstoff betyr for meg Jotun Penguin Racing og da sider hjemmesiden til Jotun:

Penguin Racing

Et hardt bunnstoff som gir en slipbar overflate etter påføring. Dette gjør produktet velegnet for de som er på jakt etter et bunnstoff med utpregede fartsegenskaper. Mer jobb, selvfølgelig - men vel verd det, mener mange profesjonelle regattaseilere og speedbåt-entusiaster.

Dette er et hardt bunnstoff og vil jo da bygge seg opp over tid med nye strøk. Du trenger absolutt ikke pusse ned, men pusse over , og så legge på et strøk før sjøsetting.

Skroget utvendig: Min resept er først en god vask, gjerne Zalo. Hvis det er problemflekker bruk Hugo rensekrem. Hvis det er gult i området ved vannlinjen bruk D-rens (trerens). Gulfargen blir borte umiddelbart, sterkt stoff så forsiktig og skyll godt etterpå. Deretter hele skroget med Autosol med maskin og avslutt med voks. Holder hele sesongen.

Lykke til! :flag:

PS

Hvordan er ståhøyden i båten, er 190cm.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei Mouche!

Takk for svar!.

Ser ut til at jeg kan kun pusse godt og legge på et lag til med hardt.

Takker og bukker for dine erfaringer med "stoff" som fikser "møkk".

Både frua og jeg skaller litt i dodøra, men ikke mer. Jeg er 183, og fungerer helt utmerket i båten. Sengen i akter er laaaang og bred, trekant ingen problem....

Tror når du er 1,90 vil du bli enormt happy i en Hunter seilbåt. De fleste av de har nesten 2 meter takhøyde i hele båten...

Ikke mange i Norge, men ny forhandler finnes i Leangbukta.

De koster, men bættere dø for en båt...

Svaret er lagret på mobilen som handleliste. Takk for tips.

mvh Roger Hoel

Ikke mange i Norge, men ny forhandler finnes i Leangbukta.

Kjenner forhandler/importør godt. Var faktisk oppi den nye 27 foteren idag og utrolig mye plass i forhold til størrelse. De koster ja, men synes de virker fullt ut konkurransedyktige på pris når man ser på andre samlebåndsbåter som f.eks Bavaria, Hanse, Jeanneau, Beneteau o.a.

De har jo også vist at de kan seile bra (både båtene og importørene!) med seire både i Færderns og Hollendern ifjor.

Hva skal du bytte til (hvis du selger)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jo hei igjen.

Det blir heeeelt klart en Hunter. Den blir kjøpt med aircondition og vaskemaskin. Koster brava costar mykke....

De andre båtene, etter min smak, kan legge seg i år. Hanse, for kalt, Beneteau for billig til å etterlikne Bavaria. Bavaria, for dårlig kvalitetsnavn, og Jeanneau for dyr til hva du får. Vinnerbåten i år og i andre deler av verden i fjor, helt klart Hunter.

Gutta i Leangbukta har fått ett rått agentur, og ønsker dem all lykke. Kule folk, som har satset alt på noe de tror på. Service får du deretter om du kjøper av de.

Hunter blir det!!! Dog ikke helt ny, da det koster for brava mykke!!!

mvh Roger

Redigert av RogerThat (see edit history)

Har lyst til å legge til en kommentar til tidligere svar.

I og med at det blir Hunter, så er vi på letern. Selge eksisterende båt skal vi. Vil bare gjøre den helt klar for ny eier, før jeg har lyst å selge. Vil ikke ha noe tull og skal selge med god samvittighet. Derfor motor totaloverhalt. Ring gjerne Claus som du finner nummer til på www.herbern. no. Han er servicemannen der. Skal også montere en ny CE32 Plotter(c-map med ekkolodd). Må også få litt hjelp til å montere en ny svinger til Simrad instrumentet, men det fikses vel i løpet av 2-4 uker. Båten må opp, pussess, montere ny svinger til nytt instrument, stoffes og legges peeent ned på vannet igjen...

Det blir en meget pen, god, og kjærlig dame jeg selger. Litt trist den ikke var litt større når jeg kjøpte. Hadde ikke penga da. Det beste jeg klarte å finne, størrelse/pris den gangen.

Vi planlegger jordomseiling, har 4 barn og trenger derfor litt mer plass.

Målsetningen er å komme oss på tur, neste sommer, så vi har litt tid å finne båt på. Skal ha hele sommmeren på sjøen i år også, så vi får se når vi selger.

Tenkte litt på det jeg unnlot å svare på. Du spør hva jeg skal bytte til. Jeg skal helt klart ha en Hunter, med rulle stor osv. Det har med å kunne seile og reve helt alene når andre sover på lengre strekk.

Størrelsesmessig blir det nok noe mellom min. 38-45. Det skal kunne tåle dårlig vær også. Ikke alltid like kult, eller mulig å bli liggende værfast om det er "noe sjø!" For liten båt vil baaare stampe og det kan drepe hele turen rundt jorden, har jeg lest...

Pengene er det ikke flust av, så jeg leter og leter, over hele verden, forresten.

mvh Roger igjen....

Har fått pris på den. Kostet ca. 1.500.000,- Noe for mye synes jeg for ett år gammel båt, ribbet for godsakene som er standard i USA. Men egentlig ikke sååå dårlig pris. Jeg likte forresten også Bavaria 42. Fikk du bra pris på den? Vet det er mye tillegg for ditt og datt, men klarte du å få en flat rabatt på bunnlinjen eller ble det listepris? Hva kom herligheten på da?

mvh Roger

Jeg bestilte den i feb, fikk med en del utstyr, men ikke rabatt i kr. Forhandlet over noen uker.

Har også bestilt mye utstyr fra fabrikk. Men en nevenytting kan jo montere dette etterpå. Havner på

mellom 1550-1,6. Variabel er Euro, jeg spek på at den skal ned, og det har den også gjordt.

Men vil si det er mye båt for pengene.(også mye penger). SKulle se på en brukt 2005 med

pris på 1.480, solgt med en gang. Markedet er hott, så jeg valgte nytt.

PS Snakket med noen på messa som akkurat hadde kjøp brukt i Nederland til hygglige priser.

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...