Jump to content

Trimming av Volvo D3 160hk.

Boywonder

Recommended Posts

Se http://www.kcr.se/

Her vil du finne noe mere info.

Märke Modell Original Effekt Original Vrid KCR Effekt KCR Vrid Artikel nr

Volvo Penta D3-130 Marine 130 280 150 330 4000

Volvo Penta D3-160 Marine 160 340 185 400 4000

Volvo Penta D4-210 Marine 210 500 240 580 4100

Volvo Penta D4-260 Marine 260 500 9999

Volvo Penta D6-280 Marine 280 670 9999

Volvo Penta D6-310 Marine 310 750 9999

Volvo Penta D6-370 Marine 370 870 9999

VW Marine TDI 150-5 150 310 170 355 4410

Totalt: 8 träffar

Listan innehåller alla fordon och motorer vi kan idag. Har du ett fordon äldre än 2004 och den inte finns i lista, så går den inte att optimera med KCR's produkter. Har du ett helt nytt fordon med en ny motor som inte finns i listan, kom tillbaka om några veckor och titta igen.

KCR Produkter AB: 0515 - 801 50

MVH

Kito

Jeg skjønner egentlig ikke helt dette med trimchiping av dieselmotorer. :confused: Det snakkes om en økning på 30% i effekt og dreiemoment samtidig med en drivstoffbesparelse på inntil 15%.

Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten? Det er jo et enormt energi(besparende), og forurensningsreduserende potensiale i dette. Økt effekt med mindre forbruk må vel være ønskelig for alle parter - også avgiftskåte miljøorienterte politikere? Det kan vel ikke være det at motorene tar skade av det da enkelte forhandlere (Nissan) utfører dette innenfor garantien på motoren. Ut i fra dette så skulle jo chiptrimming snarere vært påbudt.

Drar paralleller med Hammerdown som også lover redusert drivstofforbruk men som heller ikke er særlig utbredt.

Kombiner chiptrimming og Hammerdown og dieselforbruket verden over reduseres med 20-30%. Det høres vel bra ut? :wink:

"

Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten?

"

Tenkte akkurat på det samme.

Er det ikke slik at dersom en ting høres for fantastisk ut til å være sann så er den nettopp ikke sann.

"

Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten?

"

Tenkte akkurat på det samme.

Er det ikke slik at dersom en ting høres for fantastisk ut til å være sann så er den nettopp ikke sann.

En motor som er produsert av en fabrikk er lagd for å kunne fungere under mange ulike forhold når det gjelder luft, drivstoff og temperatur. Dvs at motoren skal levere f.eks 200 hk uansett om det er i Iran, Island eller Angola. Programmene som styrer motoren tar hensyn til dette, og ofte er det såkalte adapsjonsgrenser som er maks/min verdier på sensorer i motoren som setter grensen. Naturligvis er det fra fabrikken også lagt inn et godt slingringsmonn slik at man skal være sikker på at motoren fungerer under alle disse ulike omstendighetene. Og naturligvis er det slik at de ikke er grønnskollinger de som utvikler motorer og styringsprogrammene.

Når man trimmer en motor med chip/effektboks kan man optimalisere motorens dataprogram ut i fra de gjeldende forholdene der man bor. F.eks drivstoffkvalitet, lufttemperatur, luftfuktighet etc. På bensinmotorer er det også vanlig å trimme motoren ved at man spesifiserer 98 oktan besnin. Dermed kan tenningspunktet på motoren økes, og turbotrykket også økes.

På dieselmotorer er det vanlig å øke mengden drivstoff ved et angitt turtall samt at man øker turbotrykket også. Dette gjøres ofte ved at man øker trykket i dieselpumpa på angitt turtall samt at man har elektronisk styrt overtrykksventil på turboen, slik at man sørger for at denne åpner på et senere tidspunkt og dermed bygger opp høyere turbotrykk. Dessuten økes ofte turbotrykket over det som er normal maks verdi fra fabrikken

Konsekvensene er også økt slitasje på motor og gear ettersom man "tar av" de marginene som motorprodusenten har lagt inn som sikkerhetsmaring. Min største bekymring er om man får et kraftigere dreimoment på lavt turtall - det har en tendens til å knekke drev mer enn et høyt hk tall på høyt turtall.

En annen ting. Har svenskene HK avgift?

Nei, det har de ikke

KCR er stor leverandør av trimmebokser til VAG/Volvo/MB dieselmotorer - de har holdt på i mange år. Andre leverandører er f.eks. ABT, MTM som er gankse populære i Audi kretser.

Husk at all garanti fra motorleverandør forsvinner om du trimmer motoren. Og eletronikken i boksene er følsom.

Og på mange moderne turbomotorer (både diesel og bensin) er dreiemomentet begrenset elektronisk , slik at man får en tilnærmet flat kurve fra f.eks 1900 o/min.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Og på mange moderne turbomotorer (både diesel og bensin) er dreiemomentet begrenset elektronisk , slik at man får en tilnærmet flat kurve fra f.eks 1900 o/min.

Med en chip så overstyrer man dette. Ofte sitter det en dreimomentsføler i gearkassa. Når grensen for denne overskrides går motoren over i nødprogram. Til en del bilder (f.eks Audi 2,7 T 250 hk) leveres det da en chip til motoren og en chip tl automatkassa.

Og det er her min kritiske sans kommer inn i bildet. Er det bra for motoren at adapsjonsgrensene flyttes av folk som ikke har utviklet motoren selv? Mulig - men da blir det for risikabelt til at jeg vil prøve det.

Takk for nyttig info.

Jeg har en mercruiser 7,4 L MPI 310HK bensin motor. Da tror jeg den eneste trimminga jeg kommer til å gjøre er å fylle med 98 oktan fremfor 95 oktan.

Da trenger jeg ikke betale høyere HK avgift heller :lol:

det har ingen effekt med mindre du har en turbomotor. 98 oktan gjør at tenningspunktet stilles opp og at turbotrykket kan økes. Effektøkningen er at turbotrykket økes. .På en sugemotor er effekten minimal, også om du chip trimmer den (maks 7-10 hk)

• 5 måneder senere...

Hva sier du om nyinnkjøpte motor til 200.000,- får en feil og du skal gå på garantien. Kommer dette frem, så kan du få problemer. Kjøp en motor som skal yte det den skal og la den være. Slipper problemer med tollmyndigheter, problemer med forsikring, problemer med garanti og problemer med motor og drev. Ikke minst så sparer du de pengene for chippen til et par ekstra tanker, evt. noen trimbrett eller annet utstyr som også kan øke både hastighet og minske forbruk.

I alle konstruksjoner, om det er motorer eller bygninger brukes det en "slegge faktor" for å forebygge feil som vil oppstå når flere uheldige omstendigheter oppstår samtidlig.

Ved å tyne ut ekstra HK på en motor reduserer man denne faktoren. Men det finnes jo enkelte motorer som opprinnelig er konstruert for større kraft, men er strøypet fra fabrikken, og da er jo saken en annen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...