Boywonder Startet 4.April.2006 Link til dette innlegget Startet 4.April.2006 Det er kommet meg for øre, at VP D3 160hk og 190hk. er samme motoren. Noen som vet hva som må gjøres for å få en 160hk opp i 190hk? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2006 Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 Jeg har hørt det stikk motsatte. Det er bla annen turbo på D3 190 har jeg hørt. D3 130 og D3 160 er samme motor med ulik motorstyring. Men trimchip eller "dieseltrimmeboks" får du nok tak i om du vil det på en båtmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 4.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2006 ok. Det var bare en kamerat av meg som lurte litt, men nå vet vi det. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
arild Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Er dette noe?= Diesel chip til Volvo Penta D3 D4 og D6 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=355 Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Er ikke dette ulovlig da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Det er ikke ulovlig så lenge du betaler hk-avgift for "ekstrauttaket". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Også kan det kanskje være en ide å si i fra til forsikringsselskapet også. En del sekskaper har klausul om at forsikrigen faller bort om det er gjort endringer på hk Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Se http://www.kcr.se/ Her vil du finne noe mere info. Märke Modell Original Effekt Original Vrid KCR Effekt KCR Vrid Artikel nr Volvo Penta D3-130 Marine 130 280 150 330 4000 Volvo Penta D3-160 Marine 160 340 185 400 4000 Volvo Penta D4-210 Marine 210 500 240 580 4100 Volvo Penta D4-260 Marine 260 500 9999 Volvo Penta D6-280 Marine 280 670 9999 Volvo Penta D6-310 Marine 310 750 9999 Volvo Penta D6-370 Marine 370 870 9999 VW Marine TDI 150-5 150 310 170 355 4410 Totalt: 8 träffar Listan innehåller alla fordon och motorer vi kan idag. Har du ett fordon äldre än 2004 och den inte finns i lista, så går den inte att optimera med KCR's produkter. Har du ett helt nytt fordon med en ny motor som inte finns i listan, kom tillbaka om några veckor och titta igen. KCR Produkter AB: 0515 - 801 50 MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Jeg skjønner egentlig ikke helt dette med trimchiping av dieselmotorer. Det snakkes om en økning på 30% i effekt og dreiemoment samtidig med en drivstoffbesparelse på inntil 15%. Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten? Det er jo et enormt energi(besparende), og forurensningsreduserende potensiale i dette. Økt effekt med mindre forbruk må vel være ønskelig for alle parter - også avgiftskåte miljøorienterte politikere? Det kan vel ikke være det at motorene tar skade av det da enkelte forhandlere (Nissan) utfører dette innenfor garantien på motoren. Ut i fra dette så skulle jo chiptrimming snarere vært påbudt. Drar paralleller med Hammerdown som også lover redusert drivstofforbruk men som heller ikke er særlig utbredt. Kombiner chiptrimming og Hammerdown og dieselforbruket verden over reduseres med 20-30%. Det høres vel bra ut? Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 " Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten? " Tenkte akkurat på det samme. Er det ikke slik at dersom en ting høres for fantastisk ut til å være sann så er den nettopp ikke sann. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 En annen ting. Har svenskene HK avgift? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 " Hvis dette stemmer - hvorfor er ikke motorene satt opp slik i utgangspunktet fra produsenten? " Tenkte akkurat på det samme. Er det ikke slik at dersom en ting høres for fantastisk ut til å være sann så er den nettopp ikke sann. En motor som er produsert av en fabrikk er lagd for å kunne fungere under mange ulike forhold når det gjelder luft, drivstoff og temperatur. Dvs at motoren skal levere f.eks 200 hk uansett om det er i Iran, Island eller Angola. Programmene som styrer motoren tar hensyn til dette, og ofte er det såkalte adapsjonsgrenser som er maks/min verdier på sensorer i motoren som setter grensen. Naturligvis er det fra fabrikken også lagt inn et godt slingringsmonn slik at man skal være sikker på at motoren fungerer under alle disse ulike omstendighetene. Og naturligvis er det slik at de ikke er grønnskollinger de som utvikler motorer og styringsprogrammene. Når man trimmer en motor med chip/effektboks kan man optimalisere motorens dataprogram ut i fra de gjeldende forholdene der man bor. F.eks drivstoffkvalitet, lufttemperatur, luftfuktighet etc. På bensinmotorer er det også vanlig å trimme motoren ved at man spesifiserer 98 oktan besnin. Dermed kan tenningspunktet på motoren økes, og turbotrykket også økes. På dieselmotorer er det vanlig å øke mengden drivstoff ved et angitt turtall samt at man øker turbotrykket også. Dette gjøres ofte ved at man øker trykket i dieselpumpa på angitt turtall samt at man har elektronisk styrt overtrykksventil på turboen, slik at man sørger for at denne åpner på et senere tidspunkt og dermed bygger opp høyere turbotrykk. Dessuten økes ofte turbotrykket over det som er normal maks verdi fra fabrikken Konsekvensene er også økt slitasje på motor og gear ettersom man "tar av" de marginene som motorprodusenten har lagt inn som sikkerhetsmaring. Min største bekymring er om man får et kraftigere dreimoment på lavt turtall - det har en tendens til å knekke drev mer enn et høyt hk tall på høyt turtall. En annen ting. Har svenskene HK avgift?Nei, det har de ikke KCR er stor leverandør av trimmebokser til VAG/Volvo/MB dieselmotorer - de har holdt på i mange år. Andre leverandører er f.eks. ABT, MTM som er gankse populære i Audi kretser. Husk at all garanti fra motorleverandør forsvinner om du trimmer motoren. Og eletronikken i boksene er følsom. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Og på mange moderne turbomotorer (både diesel og bensin) er dreiemomentet begrenset elektronisk , slik at man får en tilnærmet flat kurve fra f.eks 1900 o/min. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Og på mange moderne turbomotorer (både diesel og bensin) er dreiemomentet begrenset elektronisk , slik at man får en tilnærmet flat kurve fra f.eks 1900 o/min.Med en chip så overstyrer man dette. Ofte sitter det en dreimomentsføler i gearkassa. Når grensen for denne overskrides går motoren over i nødprogram. Til en del bilder (f.eks Audi 2,7 T 250 hk) leveres det da en chip til motoren og en chip tl automatkassa. Og det er her min kritiske sans kommer inn i bildet. Er det bra for motoren at adapsjonsgrensene flyttes av folk som ikke har utviklet motoren selv? Mulig - men da blir det for risikabelt til at jeg vil prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 Takk for nyttig info. Jeg har en mercruiser 7,4 L MPI 310HK bensin motor. Da tror jeg den eneste trimminga jeg kommer til å gjøre er å fylle med 98 oktan fremfor 95 oktan. Da trenger jeg ikke betale høyere HK avgift heller Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2006 Link til dette innlegget Svart 6.April.2006 det har ingen effekt med mindre du har en turbomotor. 98 oktan gjør at tenningspunktet stilles opp og at turbotrykket kan økes. Effektøkningen er at turbotrykket økes. .På en sugemotor er effekten minimal, også om du chip trimmer den (maks 7-10 hk) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 Hva sier du om nyinnkjøpte motor til 200.000,- får en feil og du skal gå på garantien. Kommer dette frem, så kan du få problemer. Kjøp en motor som skal yte det den skal og la den være. Slipper problemer med tollmyndigheter, problemer med forsikring, problemer med garanti og problemer med motor og drev. Ikke minst så sparer du de pengene for chippen til et par ekstra tanker, evt. noen trimbrett eller annet utstyr som også kan øke både hastighet og minske forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 25.September.2006 Link til dette innlegget Svart 25.September.2006 I alle konstruksjoner, om det er motorer eller bygninger brukes det en "slegge faktor" for å forebygge feil som vil oppstå når flere uheldige omstendigheter oppstår samtidlig. Ved å tyne ut ekstra HK på en motor reduserer man denne faktoren. Men det finnes jo enkelte motorer som opprinnelig er konstruert for større kraft, men er strøypet fra fabrikken, og da er jo saken en annen. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.