Jump to content

Dieselmotor

anton

Recommended Posts

:confused:

Jeg ønsker å vite mest mulig om dieselmotorer, hvordan de er bygd opp, mulige feil og tips om reparasjoner. Tross besøk i bokhandel har jeg ikke funnet noe særlig. Vet noen om bøker på norsk  svensk eller dansk som er å få kjøpt? Eventuelt artikler puplisert på nettet.

Legebøker for menneskekroppen fins i hopetall, men motorbøker synes jeg det er skralt med. Problemet blir ikke mindre når importør og forhandler ikke er i stand til å hjelpe når en har et vanskelig problem ( i mitt tilfelle gjelder det VP). Jeg er taknemmelig for tips.

Det står ikke i profilen din hvor du bor, men er det i Oslo området har Økern Bokhandel endel motorliteratur.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Det finnes (fantes) en bok som tok for seg dieselmotorer i detalj. Sist gang jeg så den ble den bestilt på det lokale biblioteket. Boken er ikke helt up-to-date. Så vidt jeg husker omhandlet den ikke turbo eller intercooler. Common-rail og elektronisk styrt insprøytning var vel ikke påtenkt ennå. Utover det beskriver den det meste og litt til.

Fant dette om boken hos Deichmanske bibliotek

http://www.deich.folkebibl.no/

FORFATTER:  Gretland, Peer , n. 1921-  

TITTEL:  Dieselboken  

ANSVARLIGE:  Peer Gretland ; medarbeidere: Ulf Bugge, F.W. Orre, Georg Rickertsen  

PUBL.INFO:  Oslo : Teknologisk forl. , 1981 , 786 s.  

NOTER:  1. utgave i 1965  

EMNEORD:  Dieselmotorer  

FAGNUMMER:  621.4 (hovednummer)  

ISBN:  82-512-0197-7 ( ib.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 2 år senere...
  • 2 måneder senere...

[/b]Restaureringsobjekt.

Har en 1 sylindret diselmotor til salgs.

Motoren er for meg et ukjent merke, men hvis du tegner en sirkel , skriver M inneni sirkelen, og tre S,er innen i M,en, så er der kanskje noen her på båtplassen som kjenner det motormerket??? gi meg gjerne en tilbakemelding,

Motoren ligger adskilt i deler og må restaureres.

Hei, og velkommen som nytt medlem på vårt glimrende forum! :seeya:

Vet ikke om du kjenner til forumet våres og tillater meg derfor å komme med en opplysning. Vi har egne kjøp/salg sider, se på forsiden og bla ned på siden, der finner du en plass hvor dette innlegget passer bedre.

Du kan følge denne linken her

Hvis ikke jeg har missforstått innlegget totalt da.....og det er slik at du spør om hva slags motor det er....I tilfelle beklager jeg.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...