Jump to content

Dugg på rutene, valg av vifte

ET

Recommended Posts

Det dugger fælt på rutene når kalesjen er på og det regner. Vurderer å skaffe meg noen vifter, men synes at utvalget av elektriske varmluftvifter er for dårlig, i motsetning til kaldluftvifter som finnes i alle former og størrelser.

Så da er spørsmålet: Har noen erfaring med kaldluftvifter mot dugg? Virker det godt nok selv uten varmeelement, eller er det bortkastet? :confused:

ET

Jeg har en liten vifte med ca 120W varme og den virker men den virker definitivt IKKE GODT. Nå har jo jeg tett båt så duggproblemet er nok mindre enn med kalesje men likevel er det bare så vidt den klarer å holde et halvt vindu duggfritt....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

49 spenn på Biltema som jeg plugger rett i siggtenner, den bruker jeg og funker mer enn nok . Er ei stønn siden jeg kjøpte den så kansje den koster noen kronestykker mere nu

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hadde en kaldluftvifte i den forrige båten, og det fungerte forsåvidt greit nok hvis det ikke ble altfor fuktig luft. Men ikke så mye mer heller..

Ellers så pleier jeg å sette et par-tre telys på en slingreduk under hvert frontvindu, dette fjerner i alle fall såpass mye dugg at man ser det viktigste... En liten åpning på kalesjen i tillegg skader jo heller ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har både to små varmluftsvifter og en kaldluftsvifte i en båt med kallesje. Varmluftsviftene gir så lite varme og luftstrømning at det er liten vits i å slå dem på. Det betyr at jeg bruker som regel bare kaldluftsviften som gir en skikkelig luftstrømning og brukbar virkning.

Prøvde det meste når jeg hadde kalesjebåt, inkl. Biltema-vifte (elektrisk, varmluft), Miraculin, Zalo osv. Ingen av disse gav veldig god effekt. Vifta klarte etter langt om lenge å lage et lite kikkhull, men det var som å kjøre båt med utkikk gjennom et skyteskår.

Mitt beste råd er å vaske rutene GULL-rene med rødsprit. Bruk rent papir og skift til det ikke kommer noe dritt på papiret. Da dugger de minst, og du slipper "skinnet" i de fra fettholdige midler som Miraculin, Zalo osv. Gløtting på kalesjen foran/bak slik at en får litt gjennomstrømning av luft gjør også underverker.

Redigert av Fantino (see edit history)

49 spenn på Bilthema som jeg plugger rett i siggtenner, den bruker jeg og funker mer enn nok . Er ei stønn siden jeg kjøpte den så kansje den koster noen kronestykker mere nu

Tine II

I Elwaroen hadde jeg en Biltema-vifte som dreiet fram og tilbake og tok duggen fra Vinduet. I Nord Westen har jeg defrostervifte som blåser den bort.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hadde varmluftvifte helt til jeg oppdaget at den ikke varmet lenger. Kjøpte ny varmluftvifte og så at den gamle uten varme virket like bra og så bråket den mindre. Satte på den nye viften uten varmluft og det virker like bra.

Rengjøring av rutene hjelper, og vask med oppvaskmiddel. Det hjelper en stund, er det for ille må men ta det på nytt ingen. Har du flere vifter, se at de båser samme vei og at men har en liten åpning i båten. :smiley:

Hei.

Har en Biltema/Bilextra varmluftsvifte på rundt 100w som fungerer utmerket! Ikke kostet den mye heller, men jeg er glad den er midt i synsfeltet. Dette er nemlig vifte nr.2. På den første stoppet nemlig viften med det resultat at det ble meeeeeget varmt inni plastikken. Flammene sto opp! Slo den selvfølgelig av og la en våt klut over, så ingen annen skade enn at kluten ble full av smeltet plast og måtte kasseres. Den jeg har nå er sikkert ikke av bedre kvalitet, men i og med at den er midt i synsfeltet, tar jeg det helt med ro. Skulle den også ta fyr, vet jeg hva jeg skal gjøre.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Håper at noen kan komme med opplysende synspunkter om hva som er årsaken til duggproblematikken på rutene inne i båt.

Jeg har ingen kunnskap om vindusdugg, men forestiller meg at dugg beror på at luft med høy luftfuktighet kommer i kontakt med flater som har lavere temperatur.

Dermed kjøles luften ned og mister sin evne til å holde på opprinnelig opptatt vannmengde.

Følgelig avsettes overskytende fuktighet på kaldere overflater.

Dersom denne oppfatningen er delvis riktig er det i prinsippet to måter å unngå vindusdugg (kondens på kaldere flater):

1. Enten å fjerne fuktig luft med øket lufthastighet (luftvifte)

2. Øke varmen på tilført luft slik at den har økt evne til å oppta fuktighet (mer varme tilført kalde flater).

Som nevnt har jeg ikke den ringeste kunnskap om kondensproblematikk men ser for meg at fjerning av dugg kan skje enten med tilførsel av mer tørr luft eller ved oppvarming av fuktige flater, eller en kombinasjon av begge deler.

Dersom dette er en noenlunde observasjon blir spørsmålet om hva som er mest effektivt: mer luftstrøm eller mer varme, eller en kombinasjon?

Antar at svaret har (stor) betydning for energiforbruket ombord?

Hei.

Jeg har ingen kunnskap om vindusdugg, men forestiller meg at dugg beror på at luft med høy luftfuktighet kommer i kontakt med flater som har lavere temperatur. Dermed kjøles luften ned og mister sin evne til å holde på opprinnelig opptatt vannmengde. Følgelig avsettes overskytende fuktighet på kaldere overflater.

Helt rett! Du gar vunnet 90000,-! Derfor er virkningsgraden av en vifte som blåser varm luft og varmer opp den kalde vindusflaten oppnådd.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Antar at svaret har (stor) betydning for energiforbruket ombord?

Neppe, defroster er jo mest aktuelt når motoren er i gang og da er jo strøm et nesten ikke-tema.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

1. Enten å fjerne fuktig luft med øket lufthastighet (luftvifte)

2. Øke varmen på tilført luft slik at den har økt evne til å oppta fuktighet (mer varme tilført kalde flater).

Begge deler er riktig. Uten den fuktige luften (alt.1) hadde du ikke trengt å sette i gang med alt. 2 - men å "fjerne" fuktig luft i en kalesjebåt, når det regner, er ikke enkelt. Det som er viktig her er å ha utlufting. Et menneskets "utpust" er full av fuktighet - og det er viktig å få luftet ut, for ikke å gjøre problemet større.

Så kan man gå løs på alt. 2 og prøve og varme opp luften for at den skal holde på fuktigheten, uten å felle den ut. Og den oppvarmede luften må sirkuleres.

Det ideelle er selvfølgelig å varme opp de kalde rutene, men det "koster" energi.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...