Jump to content

Rekke-grill

Frivakten

Recommended Posts

Kjøpte i fjor høst en kullgrill til den nett sum av kr. 99,- på Europris. Skal vistnok være i rustfritt stål:

Bilde

Hadde tenkt å lage et slags feste (brakett, fiskestangholder e.l.) for å kunne svinge varmklumpen over rekka bak for avkjøling og ellers.

Kreativiteten har strandet, men jeg stoler på baatplassen. Diam. rør 18 mm. Noen forslag?

Redigert av Andreas (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

........Skal vistnok være i rustfritt stål....

Hej Krisida Magni !

Hater o göre dig besviken, men min grill av den typ som du har på bilden ruster...

det er nog 'Kinarustfritt' i den der......min åkte iland förra säsongen !

ha den ombord o kolla din innan du legger för mye penger o tid på ett rustfritt stativ!

jag skaffade en SXK-grill istellet der finns ferdiga stativ till dessa.....

betydligt dyrare ca 1000-lappen för grillen o 395 för stativet men dom er rustfrie !

S/Y Gunga Din

Ta en gammel "langpanne" fra en stekeovn.

Denne sveises/ festes med klammer e.l. til et rør som er bøyd 90grader ca på midten. Røret festes til båten med samme klamme-type eller helst slik at den lett kan settes opp/ tas ned.

Du har nå et svingbart stativ for engangsgrill ! :cool:

("svigers" har laget en slik som funker helt fint...)

Ikke ødelegg den fine grillen du har med stativ på rekka. Ta den heller med deg på land (+en kald øl) og fyr den opp mens du setter deg ned og ser utover havet. Det går jo også ann å legge noe småved iden og vips så har du et "lovlig" lite bål utover i de små timer...

Har igrunn aldri skjønt poenget med å grille ombord i båten.

Rekke-grilling er helt nødvendig også når

- man ikke klarer å legge til i medvind

- tåka er så tjukk at man ikke ser land,

- bikkja har løpetid,

- når man har glemt ankeret hjemme

- når ungen ikke fikk mat i stresset med å komme først i køen før påskeutfarten

etc, etc, etc :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Forøvrig er vel kanskje Magma det eneste som duger som rekkegrill. Min funker OK selv i en liten kuling.

Liten kuling? Sikker på at det ikke var liten kullgrill selgeren snakket om? :confused:

For at kullgrill skal være et alternativ må man også ha funnet et virksomt middel mot hekksjø. Vind eller ikke vind, kommer det bølger som vipper en grillfull kull opp i båten blir det så stor oppvask at det er like greit å grise til gryter og panner i byssa. :eek:

Forøvrig er vel kanskje Magma det eneste som duger som rekkegrill. Min funker OK selv i en liten kuling.

Er det Magma gassgril du snakker om forstår jeg ingenting. Har selv den største utgaven ombord, og den slukker for det minste vindpust fra tid til annen. Jeg har vært nær ved mange ganger, men en dag går den på havet, om ikke admiralen er i nærheten og avleder oppmerksomheten med en "whisky on the rocks". Erfaring fra hennes side gjør at hun er helt klar med det meste når Magmaen benyttes.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Den ække mye rustfri , ser vaffal ikke sånn ut den jeg har som er kjøpt på europris

Jeg kjøpte en lignende på Norsk Sengetøylager eller noe sånt for en 6-7 år siden. Den er til forveksling lik, forskjellen er at den faktisk er NESTEN rustfri. Den har blitt stående igjen på brygga i mange regnskyll og i lang tid. Allikevel har den bare enkelte rustflekker. Det er altså ikke ALLE slike tønnegriller som er ubrukelige, selv om Europris sin er det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 4 uker senere...

Da var MAGMA grillen hentet på posten, og de første pølsene testgrillet

Bilde

ferdig montert med bordbein. Standard følger det med et rekkestøttefeste. Litt nedtur at bare små gassflasker kan brukes. Maks høyde på gassflaskene er 10 cm etter det jeg har målt.

Noen som vet om regulatoren kan vendes 90 grader?

Klar ferdig GRILL

Bilde

Litt varmt kanskje :rolleyes: nye pølser er lagt på.

Bilde

Grillen er dyr - koster over 2000 kroner - men den virker solid. Regner med at vi kommer til å bruke den med bordbena - setter den på badeplatformen tenker jeg. Da skal det nok bli grillos utover i havna :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...