Jump to content

gammel diesel, Kan den brukes?

skibsplast ohoi

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe med båt som går på diesel.

Jeg har en nedgravd glassfibertank som inneholder ca 3000l diesel. Eneste hake er at dieselen har ligget der i over fire år.

Så spørsmålet er: Kan jeg bruke denne dieselen på båten?

Har hørt en del skrekkhistorier om dieseldyr, og det frister lite å ende opp med motorstopp, samtidlig så er jo 3000 l diesel ganske mye penger det å

Er det noen som har et godt råd eller to til en amatør

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Har ikke noe patentsvar, men ville prøvd følgende:

1. Tilsette biosid på tanken for å forhindre/drepe evt. dieseldyr, gjerne ved å tappe av noen liter, blande inn biosid og fylle tilbake på tanken.

2. Tappe opp et 200 liters fat og filtrere det (evt. annen egnet tank, gjerne gjennomsiktig).

3. La det setle noen dager på fatet og tappe av evt. vann og bunnfall.

4. Er dieselen gjennomsiktig og fin etter dette burde den kunne brukes.

Har en kjenning som har kjempediger tank stående på kai hos familiebedriften. Det går mange år mellom hver gang denne fylles. De har ikke hatt problemer, bortsett fra når den ene slektningen satte pumpa i "høygir" (beregnet for bunkring av større båter). Da sugde den med seg så mye dritt at dieselfiltrene i daycruiseren fikk overdose. Så vidt jeg har fått med meg har de aldri gjort noe som helst med denne dieselen, bortsett fra å rengjøre tanken skikkelig før ny fylling.

1. Tilsette biosid på tanken for å forhindre/drepe evt. dieseldyr, gjerne ved å tappe av noen liter, blande inn biosid og fylle tilbake på tanken.

2. Tappe opp et 200 liters fat og filtrere det (evt. annen egnet tank, gjerne gjennomsiktig).

3. La det setle noen dager på fatet og tappe av evt. vann og bunnfall.

4. Er dieselen gjennomsiktig og fin etter dette burde den kunne brukes.

Takk for gode tips

Sikker et dumt spørsmål, men hvor får jeg kjøpt biosid, og hvor mye trenger jeg.

Har en 1000 l gjennomsiktig tank som opprinnelig er brukt til noe som heter silikon olje (tror jeg)

Kjøpte den av en transformator fabrikk. Kansje jeg kan bruke denne, hvis ikke denne silikon oljen som kan vere igjenn i tanken vil ødelegge dieselen.

På Perkinsen min kjører jeg på diesel som har ligget på fat siden kilometertellerne på biler ble kuttet ut. Det er da vel over 10 år siden nå? Dieselen er i allefall like grei. Men sjekk tanken din for vann og event. dieseldyrgrums på bunnen.

Kjenner ikke til biosid, men Hammerdown skal gjøre susen hvis det er vann i dieselen. ( Bruker den på både båt og bil)

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Det var jo en ganske stor tank, 3000 liter. Det vanlige er jo at det kan være vann i bunnen og det er der dieseldyrene lever. Det vil si at du kan tappe tanken ganske langt ned før du kommer til dette laget. Hvis du pumper noe fra bunnen for å teste kvaliteten, vil du jo se hvordan dieselen er på bunnen, men samtidig vil jo dette føre til at du får en blanding av bunnfall i dieselen.

Regner med det er bedre å tappe fra toppen uten å rote i bunnlaget.

Tror du kan tappe ganske mye diesel fra toppen og ned før du merker noe som helst av forurensinger.

Er skeptisk til den andre tanken du har om den er helt ren. Føler at silikonolje ikke er godt for motoren, men det kan sikkert andre svare på.

Lykke til. :seeya:

Har en 1000 l gjennomsiktig tank som opprinnelig er brukt til noe som heter silikon olje (tror jeg)

Kjøpte den av en transformator fabrikk.

Ja, whitespirit løser silikonolje. Så det er kanskje lurt å rense tanken litt med det, før den brukes til diesel.

hvor får jeg kjøpt biosid, og hvor mye trenger jeg.

Biosid = generell betegnelse på bakteriedrepende middel. Greier selvsagt ikke å huske hva som står på flaska jeg har i båten, men den selges på velassorterte marinaer. Blandingsforhold står på flaska.

Maritim har en type her som skal rekke til 3500 l: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=dieseldyr

Redigert av Fantino (see edit history)

Vil nok tro at det kan brukes, men siden du spør her virker det som om du ikke stoler helt på innholdet? For sikkerhets skyld kan du tappe 1 liter (helst)på en glassflaske og ta en tur nedom et oljeseskap. De videresender den for å få en enkel analyse. Da er du nå helt sikker.

Takk for mnge gode råd. Dette forumet er et funn for en fersk båteier.

Fikk et tips fra en kompis om å lage et filter av et 1,5 m langt 110 mm avløpsrør. som tettes med en filterduk i den ene enden, og fylles halveis opp med aktivt kull.

Dette skulle fjerne all forurensing i dieselen.

Syns denne teknikken minnet misstenkelig mye på hvordan man renser diverse hjemmeprodukter. :drink:

Kan dette være verdt å prøve, eller vil det lureste være å la de nederste 15 cm få bli igjenn i tanken.

Fikk et tips fra en kompis om å lage et filter av et 1,5 m langt 110 mm avløpsrør. som tettes med en filterduk i den ene enden, og fylles halveis opp med aktivt kull.

Kan dette være verdt å prøve, eller vil det lureste være å la de nederste 15 cm få bli igjenn i tanken.

Når det gjelder det øverste lag, det vil si det meste av dieselen, er denne sikkert helt ren. Hadde en tilsvarende jobb, men det var bare 200 liter. Fylte dieselen opp på 20 liter kanner som var litt gjennomsiktig med en liten pumpe. Det var først da jeg nærmet meg bunnen at det kom med skitten diesel.

Jeg brukte en trakt med en nylonstrømpe til sil. Denne er så tett at den slipper heller ikke vann gjennom, dersom det er små mengder vann. Det er lett å ha kontroll med skit på denne måten. Når du kommer ned til den dieselen der bunnfall ligger, vil du merke det fort på silen.

Husk at motoren liker heller ikke drepte dieseldyr eller vann. Bruker selv Hammerdown i dieselen og har siden ikke fått vann eller dieseldyr i dieseltanken. :seeya:

Takk for tipset. Skal sørover like over påske.Har planlagt en tur innom butikken på slependen. Får vel ordne med en byggelånskonto i banken først.

Her sier vi at hest er ikke den raskeste veien til konkurs, men den sikreste.

Mulig den passer for båt også........ Men: må man, så må man :yesnod:

I forbindelse med motorproblemer kom jeg i kontakt med en kjemiker hos et av oljeselskapene.

I følge vedkommende var det tre anerkjente måter å ødelegge diesel på:

1: Tilsett vann og optimaliser levevilkårene for dieseldyr.

2: Lagre på kobbertank. Svovel og kobber inngår forbindelse som skaper groms (gum?) på tanken. (Årsak til mine problemer.)

3: Lagre diesel på gjennomsiktig tank og utsette denne for sol-lys. UV-stråler bryter ned dieselen. (Mange som erfarte dette etter hamstring når km-teller på biler ble fjernet.)

Ut over dette skulle det være vanskelig å ødelegge diesel. Mange som gjorde som JanS/ m/y Gygra beskriver i #5 den gang full avgift på disel ble innført uten å få problemer.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har en nedgravd glassfibertank som inneholder ca 3000l diesel.

Nedgravde tanker har svært stabile temperaturforhold, noe som medfører langt mindre problemer med kondens.

Slike tanker er vanlige i landbruket. Disse blir kanskje etterfylt en gang i året eller to, uten at de nødvendigvis er helt tom. Dermed blir deler av dieselen "gammel" i tanken. Jeg tror heller ikke at det er vanlig å foreta noen form for rengjøring. Til tross for dette ramler og går traktorene år etter år.

Mitt tips: Tut og kjør, dette er ikke noe å bekymre seg for. Skal du absolutt gjøre noe før du bruker dieselen kan du forsøke å suge opp noe av innholdet som ligger dypest i tanken, eventuell bunnfall, vann eller dieseldyr vil komme med da. Dersom tanken er korrekt montert skal det være et eget rør som gjør det mulig å drenere nederst i tanken. Det ordinære sugerøret (som pumpen er koblet på) skal være plassert litt over bunnen for å gi plass for eventuell vann eller bunnfall.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kjenner ikke til biosid, men Hammerdown skal gjøre susen hvis det er vann i dieselen. ( Bruker den på både båt og bil)

mvh

JanS

Hvis det allerede er dannet dieseldyr på tanken, vil hverken Hammerdown eller andre stoffer som ikke inneholder biocider (gift), kunne fjerne dem. Hammerdown forebygger mot utvikling av dieseldyr, men dreper ikke de som allerede er dannet før Hammerdown ble tatt i bruk..

Maritim har en type her som skal rekke til 3500 l: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=dieseldyr

Siden dette vidundermiddelet bare koster 239 kr og rekker til 3500l

er det vel en billig forsikring å kjøpe stoffet, og ha det i tanken uansett.

Forstår jeg det riktig, at om det er vann i tanken, er det fare for dieseldyr. er det ikke vann, er det ingen fare.

Og uansett vil det kun være problemer med den dieselen som er nærmest bunnen/vannet.

Neida, den dieseloljen kan IKKE brukes. Når den har ligget, spesielt nedgravd i lavere temperatur enn lufttemperaturen, og med dårlig luftsirkulasjon over oljen, kan den føre til uhelbredelige skader på motoren din. Hvis det finnes biologiske organismer i oljen er den rett og slett blitt til en miljøgift, og om du ikke får den fjernet ganske raskt må du regne med å få SFT og Helsetilsynet på nakken. Eventuelle lekkasjer vil jo kunne forurense store deler av grunnen i området der tanken ligger, så du er heller ikke trygg for naboenes vrede.

Men, du er heldig, jeg får tilfeldigivis lånt en tankbil til helgen, hva var adressen din, sa du? :flag::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...