Jump to content

Service på Mercury Optimax ?

A320

Recommended Posts

Noen som har noen referanse på TSG Båt og Motorservice AS på Strømmen ?

Jeg kjenner ikke til disse to, men hvis du først er på de kanter så vil jeg anbefale Ravns Garage i Båstad. Merkeforhandler for Mercury/Mariner. Topp kunnskap og service samt greie priser.

La deg i alle fall vise sertifikatet for utdanning på Optimax som er signert fra Marine Power.

I tilleg må bedriften har service-pc`en, fordi uten går ingenting.

Et feil på servisen og motoren dør.

Optimax er ikke noe objekt for "hobbytimer & kanskje".

Alle som sparer ved service på disse motorene på forhånds,

betaler etterpå dobbelt til tre ganger.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 4 måneder senere...

Nuvel. Så spesiell er den da ikke. Den har jo plugger, filtre, gearhus og tetninger den motoren som alle andre.

Jeg har skiftet kompressor, plugger, impeller, simringer på propellaksel, bensinfilter osv på en optimax 150. Det vanskeligste var å få ut og inn den nederste pluggen på venstre side sett bakfra, den sitter litt vrient til... Ellers så er det meste som på en vanlig påhenger :-)

Nuvel. Så spesiell er den da ikke. Den har jo plugger, filtre, gearhus og tetninger den motoren som alle andre.

Jeg har skiftet kompressor, plugger, impeller, simringer på propellaksel, bensinfilter osv på en optimax 150. Det vanskeligste var å få ut og inn den nederste pluggen på venstre side sett bakfra, den sitter litt vrient til... Ellers så er det meste som på en vanlig påhenger :-)

Det er riktig, man kan gjøre mye, men man kan også gjøre mye ufullstendig.

Jeg ønsker bare å anbefale at varslinger fra Marine Power skal tas seriøs.

Minst skulle man lese og følge servicemanualen fra Marine Power mht. riktig inspeksjon av Optimax.

Så kan man også lese om nydelige smådeler som gjerne kommer å bli "glemt" og som blir senere utløser av grøve motorskader.

F.eks. disse små fibreskiver under innsprøytningen og andre "snille småting"

Koster forholdsvis "ingenting", men.

I tilleg er det uten servicecomputer (ca. Euro 2000,- / kr. 16.000,- pluss tilkoblinger som koster 1600,- per sett) ikke mulig at man forandrer innstillinger.

Så, hvordan kan man gjøre en skikkelig vedlikehold av en motor som koster nesten det samme som en bil, hvis man ikke kan (!) gjøre jobben fullstendig :confused:

Tro meg, dette er viktig for et lang liv av spesielt disse motorer.

Jørg

(ps: jeg er ikke lengre dealer til Mercury og kan (!) ikke fortjene noe med tipset :smiley: )

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

www.batmotoren.no

Som jeg ville si.

"Serviceverksted" betyr ikke at den er autorisert.

Men selv en autorisert Mercuryverksted betyr ikke automatisk at den er autorisert på alle motorer fra Mercury.

Man skulle spør om før man gi oppdrag.

Så, nå er det slutt med meg på den tråden :flag:

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...