Jump to content

Service på Mercury Optimax ?


A320

Recommended Posts

La deg i alle fall vise sertifikatet for utdanning på Optimax som er signert fra Marine Power.

I tilleg må bedriften har service-pc`en, fordi uten går ingenting.

Et feil på servisen og motoren dør.

 

Optimax er ikke noe objekt for "hobbytimer & kanskje".

Alle som sparer ved service på disse motorene på forhånds,

betaler etterpå dobbelt til tre ganger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Nuvel. Så spesiell er den da ikke. Den har jo plugger, filtre, gearhus og tetninger den motoren som alle andre.

 

Jeg har skiftet kompressor, plugger, impeller, simringer på propellaksel, bensinfilter osv på en optimax 150. Det vanskeligste var å få ut og inn den nederste pluggen på venstre side sett bakfra, den sitter litt vrient til... Ellers så er det meste som på en vanlig påhenger :-)

Link to post

Nuvel. Så spesiell er den da ikke. Den har jo plugger, filtre, gearhus og tetninger den motoren som alle andre.

 

Jeg har skiftet kompressor, plugger, impeller, simringer på propellaksel, bensinfilter osv på en optimax 150. Det vanskeligste var å få ut og inn den nederste pluggen på venstre side sett bakfra, den sitter litt vrient til... Ellers så er det meste som på en vanlig påhenger :-)

Det er riktig, man kan gjøre mye, men man kan også gjøre mye ufullstendig.

Jeg ønsker bare å anbefale at varslinger fra Marine Power skal tas seriøs.

Minst skulle man lese og følge servicemanualen fra Marine Power mht. riktig inspeksjon av Optimax.

Så kan man også lese om nydelige smådeler som gjerne kommer å bli "glemt" og som blir senere utløser av grøve motorskader.

F.eks. disse små fibreskiver under innsprøytningen og andre "snille småting"

Koster forholdsvis "ingenting", men.

I tilleg er det uten servicecomputer (ca. Euro 2000,- / kr. 16.000,- pluss tilkoblinger som koster 1600,- per sett) ikke mulig at man forandrer innstillinger.

Så, hvordan kan man gjøre en skikkelig vedlikehold av en motor som koster nesten det samme som en bil, hvis man ikke kan (!) gjøre jobben fullstendig :confused:

Tro meg, dette er viktig for et lang liv av spesielt disse motorer.

 

:seeya:

Jørg

 

(ps: jeg er ikke lengre dealer til Mercury og kan (!) ikke fortjene noe med tipset :smiley: )

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

www.batmotoren.no

Som jeg ville si.

"Serviceverksted" betyr ikke at den er autorisert.

Men selv en autorisert Mercuryverksted betyr ikke automatisk at den er autorisert på alle motorer fra Mercury.

Man skulle spør om før man gi oppdrag.

 

Så, nå er det slutt med meg på den tråden :flag:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...