Tine IV Startet 5.April.2006 Del på Facebook Startet 5.April.2006 Mener å ha hørt at det kan være lønnsomt strømforbruk messig og bruke tykkere kabel til kjøleskapet . tipper den er 2,5 kabel idag . Hvor stor kabel bør jeg bruke ? Og er det jobben verdt å bytte , blir det noe mindre forbruk som er mærkbart ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
olpi Svart 5.April.2006 Del på Facebook Svart 5.April.2006 Hvis du har langt strekk, mer enn 1-2 meter totalt så ville jeg gjort noe. Problemet er ofte spenningsfall med den følge at kjøleskapet ikke vil starte når batterispenningen begynner å dale litt. Gamle kjøleskap bruket mer strøm enn de nyere og trenger større kvadrat. Ikke noe direkte svar, men her kommer det. Jo større kavardat jo mindre tap. Du vil altså spare litt på det, men for å få svar på hvor mye må du oppgi lengde på kabler og type kjøleskap (strømforbruk). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.April.2006 Del på Facebook Svart 6.April.2006 Antar du har kompressor i kjøleskapet (kanskje produsert av Danfoss på Als - det er vel verd å kjøre inn til den pitoreske havna Dyvig og deretter besøke Danfoss - det vil man aldri glemme) se litt på omtalen fra nettsiden til Danfoss her. Poenget mitt er at kompressoren din kanskje trekker endel strøm ved oppstart. Jeg vet ikke avstanden fra batteriene til kjøleskapet, men jeg ville valgt 6 mm2 Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.April.2006 Del på Facebook Svart 6.April.2006 Poenget mitt er at kompressoren din kanskje trekker endel strøm ved oppstart. Nettopp, og det er årsaken til at man kan få så stort spenningsfall når man ikke har tykke nok kabler at de ikke vil starte. Hvis det ikke er noe problem vil man likevel kunne spare litt ved å legge opp tykkere kabler. Jeg er enig med deg at 6 mm2 bør man i hvertfall ha ved lengre strekk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.