Jump to content

Male stuerom


Suzuki

Recommended Posts

skal male neddi cockpitbenkene / stuerommene utvendig, og etter å ha lest alt som finnes her om temaet, er det følgende alternativer jeg ser for meg:

 

1. Male med Biltema topcoat

Fordeler: Sitter som fy,hard / slitesterk som fy

Lett tilgjengelig

 

Ulemper:Dyr,stinker, maske påkrevet

 

2. Male med Shipolin, eller annen speisallmaling

Vanskelig tilgjengelig, hvem har sånt i Oslo ?

 

3. Male med Bengalac eller tilsvarende emaljelakk

Fordel; pris, tilgjengelighet

Ulempe; dårlig dekkevne, mange strøk påkrevet ?

 

4. Male med jotun LADY Oljebasert maling, på heftegrunn

Fordel; pris, tilgjengelighet

Ulempe; Slitestyrke; andre ?

 

Det er tidvis vått / rådd neddi de rommene, og det stues alt fra seilposer til påhengsmotor, ankerdeler og annet snadder der, så litt slitestyrke trenger jeg jo. Har blitt anbefalt metode 4, av en som jobber med sånt, og det er denne som frister mest. Men - duger den ?

 

Er det fler / andre metoder / materialer jeg ikke har tenkt på ? Er litt opptatt av at jeg skal slippe helvmaske, er plaget med allergier. Dessuten er det viktig å ha en god heft, heftegrunn kan man jo legge direkte på en glassplate...

 

Skal også male stuerom inne, her er det klart heftegrunn / lady oljemaling som blir benyttet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

og toppcoat på toppen ?

For primeren er matt, blir det noe fint da ?

 

Dessuten; Hempel eller andre merkesaker til 3dobbel pris for samme kvalitat, er neppe noen vits. Biter forresten disse bedre på fettede / smussede overflater ? Biltema har jo tokomp primer også...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hallois Suzuki!

Skal gjøre samme opeasjon selv i påsken, dvs male skrog innvendig under septikktanken hvor det rant ned septik etter en lekkasje ifjor.

Har fjernet dieseltank og rengjort den, men ønsker å fjerne all mulig potensiell lukt. :puke:

Har vasket med zalo og skal avfette det jeg greier med aceton og male med 2-komp. topcoaten til biltema.

Skal forøvrig bruke biltema produkter også når båten skal epoxyprimes om noen uker.

Sjekket konsistensen og innholdet i en boks av den nye typen 2-ponp. primer, og den så helt lik ut med den til Star.

En kompis i malingsbransjen sier forøvrig at ved å kjenne på vekten til ulike produkter, så velg den tyngste......... årsak: best produkt med mest tungmetaller og giftige stoffer

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

jeg ville brukt topcoat. Greit nok at det gasser litt, men du kan kjøpe en maske på biltema, til under hundrelappen. :) Er nettopp ferdig med å coate i båten min nå. Like lett å jobbe med som maling, også "tørker" det mye fortere. :smiley: Og det er vel topcoat som er det beste?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av Bengalac. Den har ikke dårlig dekkevne etter min erfaring, den fester godt (bra grunnrengjøring er nødvendig), er slitesterk, lett å påføre og kan blandes til orginalfarge. Har også malt dekket på en tidligere båt med Bengalac og etter to år rapporteres det å være helt fint. Mørke og skarpe farger falmes imidlertid en del av sollys.

 

Tokomponent er et alternativ, men ikke i pris, bruksvennlighet og en har heller ikke muligheten å få blandet til orginalfargen.

 

 

Toppcoat er etter hva jeg har hørt betydelig mykere, dvs mindre slitesterkt, men muligens sterkt nok.

 

Oljemaling tror jeg er et mindre bra alternativ, lukter og kan flasse (i en plastbåt).

 

Dette var min meningsyttring over morgenkaffen - lykke til unasett hva du velger :yesnod:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Bengalac til samme jobben med utmerket resultat, lett å jobbe med, tilgjengelig og sterk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er Biltema LAKKMALING et tilsvarende produkt som Bengalac ?

 

Bilde

 

Beskrivelse:

Oljemaling

Oljebasert. For maling på tre-, plast- og metallflater innen- og utendørs. Kan pensles, rulles eller sprøytes. For det beste malingsresultatet anbefales maling med Biltema Heftgrunn. Innhold: 0,75 l. 1 l rekker til ca. 8 m².

 

Underlig navn forresten. Er det lakk ? Er det maling ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ang.:

Biltema LAKKMALING

Hei Suzuki! :o)

 

Jeg har noe erfaring med denne lakken. Denne ble kjøpt i en "akkutt pengeløs periode". :wink: Dette er er lakk - på lik linje med Bengalack - MEN, den er noe tynnere! Brukte den i fjor for å shine opp >>MORILD<< og begynnte med den hvite (overbygg) og styrhustaket (rødt). Ut fra erfaringen der turde jeg IKKE bruke den på selve dekket (blå) p.g.a. at den ikke er like slitesterk som f. eks. Bengalack.

 

Men ellers er den grei å ha med å gjøre, lett å føre på (rull / kost) og tørker fort. Er jo noe billigere enn Bengalack / Quick-lakk. Men, for å unngå å måtte male om igjen - i ditt tilfelle - ville jeg satset på "originalen", d.v.s. Bengalack

 

Bilde

Bilde

 

For ordens skyld. De flatene jeg malte i fjor (rødt / hvitt og blått) er glassfiber og ikke tre!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...men du kan kjøpe en maske på biltema, til under hundrelappen. :)

Et lite sidesprang: En maske til denne prisen ville ikke jeg overlatt helsen min til. Som støvmaske kanskje. Men jeg tviler på om man får en god maske som beskytter mot skadelige gasser for under hundrelappen.
Link to post
Share on other sites

då¨får du en slitstark yte som tål lite söl av annet som kommer genom åren i ett stuerom!

 

malte en traktortilhenger med Bengalac, det måtte ha vært i 1985. Idag, 20 år seinere, er denne fortsatt grønn og fin, om enn noe falmet. Så Bengalac en etter min mening ekstremt slitesterk.

 

Bør det forresten grunnes før overmaling med Bengalac ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Grunnes?

 

Er det ikke cockpitt-benken's innside du snakker om? Det er vel glassfiber med en eller annne toppcoat-lignende sak fra før? Da trenger du kun god rengjøring.

 

Er det snakk om tre, så bør du nok grunne. Bengalacken sitter bedre da.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

presisering til Walter_S; det er som du sier innsiden av cockpitbenker og stuerom i benkene ute vi snakker om, men i 1971 når Kvalitetsbåten Joker ble bygget var svenskene et sparsommelig folkeferd. Den er dermed ikke belagt med noe som helst innvendig, kun rå glassfiber.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da jeg for noen år siden bygde kjøleboks av polyuretanplater, var jeg ute etter et stoff som kunne gi glatt og sterk overflate inni boksen. Jeg endte etter hvert opp med 2-komponent epoxy betonggulvmaling (tror den heter Sigural?). 2 strøk av denne ga en luktfri, flott og holdbar finish. Malingen koster en del mer en Bengalac, så hvis det er store flater det er snakk om, blir det jo noen kroner, men....

Link to post
Share on other sites

eivindch; joda har tenkt tanken. Men - føler det blir som å skyte spurver med Tow raketter, dessuten er vel ikke fargepulver hyllevare overalt.

Ringte til Malarstua på Høvik i dag, de hadde Shipolin til en lav pris. Så da blir det Shipolin. Tror jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Et lite sidesprang: En maske til denne prisen ville ikke jeg overlatt helsen min til. Som støvmaske kanskje. Men jeg tviler på om man får en god maske som beskytter mot skadelige gasser for under hundrelappen.

 

Vernemasker og annet verneutstyr kjøper jeg av noen som _KAN_ sånt, vedr. klassifiseringer osv.

 

Hjernen min er lett nok som den er.

 

Suzuki

Bare som en liten kommentar til det... Rettelse: Masken koster 149,-

Vedr. Klassifisering: Her er hva som står om denne masken: "Beskyttelsesmaske

Ansiktsformet halvmaske av antiallergisk gummi. Med 2 gassfilter, klasse A1, for organiske damper fra løsemidler. Doble justerbare spennbånd"

 

Den må vel være god nok den? Eller?

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Den må vel være god nok den? Eller?

 

Helt sikkert. Men - jeg er altså ikke villig til å vedde hjernen min på at den er bra nok.. :smiley:

 

3M eller Scotch leverer merkesaker, og de koster ikke veldig mye mer. Kan gjerne kjøpes på Clas Ohlson eller lignende, men at sakene er klassifisert, at man kan lese om beskyttelsesgrader osv på nettet, evt. ringe til leveandrøren er veldig er viktig for meg. Sånn er også JOTUN sine produkter flotte, all info om bruk, anbefalt verneutstyr, evt. plager produktene kan gi, hva gjøre ved forgiftning osv synes JEG er viktig.

 

For andre, som ikke er så redde for nøtta si, er det sikkert annerledes. :wink:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...