Jump to content

Male stuerom


Suzuki

Recommended Posts

:yesnod::lol: Men seriøst, Det er to kullfiltre i denne masken. Det er ett filter i forsvarets vernemaske, som brukes ved kjemisk og biologisk krigføring... Greit nok at det er Biltema, men jeg har nå tro på det jeg. Jeg kjente ihvertfall ikke noen antydning til gass når jeg brukte den ved støping og coating. Noen som har noen andre erfaringer? Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jotun har noe som heter Jotamastic fåes i forskjellige farger er en 2 komponent maling som er veldig sterk.

Mye lukt men det er bare og lufte denne malingen står seg lenge.

Skal Du legge på et topplag så legg på toppcoaten (2 Komp) til jotun.

Dette koster litt men varer i mange år og tåler mye.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal bruke topcoat er det skrevet i tråden at du må vaske grundig og avfette.

 

Dersom det er brukt topcoat tidligere vil denne over tid danne et voksskikt på overflaten som bør pusses ned før ny topcoat legges på.

 

Jeg har i enkelte rom bare vasket med aceton og deretter lagt på topcoat.

 

Dette laget har flasset av i store flak etter et par år, trolig grunnet mangelfull pussing av gammelt voksskikt.

 

Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig jobb å pusse ned overflaten på gammel topcoat, men dersom man skal beholde båten i flere sesonger fremover er det lønnsomt å gjøre grunnarbeidet grundig.

 

Anbefaler å bruke kraftig avsug under en eventuell pusse-jobb.

 

Livet ombord blir da hyggeligere.

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal bruke topcoat er det skrevet i tråden at du må vaske grundig og avfette.

 

Dersom det er brukt topcoat tidligere vil denne over tid danne et voksskikt på overflaten som bør pusses ned før ny topcoat legges på.

 

Jeg har i enkelte rom bare vasket med aceton og deretter lagt på topcoat.

 

Dette laget har flasset av i store flak etter et par år, trolig grunnet mangelfull pussing av gammelt voksskikt.

 

Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig jobb å pusse ned overflaten på gammel topcoat, men dersom man skal beholde båten i flere sesonger fremover er det lønnsomt å gjøre grunnarbeidet grundig.

 

Anbefaler å bruke kraftig avsug under en eventuell pusse-jobb.

 

Livet ombord blir da hyggeligere.

Dette probelmet unngår du vist du legger på jotamastic først til Jotun eller intershield til internasjonal før toppcoaten.
Link to post
Share on other sites

altså, det som skal males / behandles, er absolutt rå glassfiber.

Men - den er skitten å fæl etter årevis med stung av saker & ting. Vil anta jeg vasker med sterkt pingo løsning, for deretter å benytte acetone / sprit av noe slag til å ta det siste. Får vel bort det meste av fettet / møkka på det viset, vil jeg tro ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det er Biltema, men jeg har nå tro på det jeg. Jeg kjente ihvertfall ikke noen antydning til gass når jeg brukte den ved støping og coating. Noen som har noen andre erfaringer?

Har samme erfaring som deg.Jeg har brukt maska i to dager nå i forbindelse med kontaktlimjobb.

Filtrene oppfyller forøvrig samme krav som f.eks Wurth.

Link to post
Share on other sites

Har også brukt Biltemamasken, og var rett og slett forbauset over hvor effektivt filteret var mot løsningsmiddellukt (værsåsnill å ikke dermed beskyld meg for å ha eierinteresser i firmaet :wink: .....).

Jeg har malt forpiggen med 2 komponent + kontaktlimt skrogbekledning, uten at nesa mi hadde anelse om hva jeg holdt på med.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg ville brukt Shipolin på dette, da den gir en "myk" lakkfilm. Praktisk på trevirke, da den tar opp bevegelse i treet uten å sprekke. men det gjør samtidig at den ikke er like slitesterk som enkelte andre produkter. Jeg brukte Shipolin på noen hagemøbler i tre som jeg malte for noen år siden, og til dette fungerte den utmerket. Eneste minuset var at hvis det kom litt renninger på undersiden så tørket disse svært sakte. Faktisk så smitet malingen av enkelte steder til og med året etter! Så til bruk på glassfiber, som ikke trenger en fleksibel lakkfilm, så hadde jeg heller foretrukket en 2 komponent gulvmaling (epoxy), f.eks. Sigural. Dette vil gi en hard, slitesterk overflate som er lett å holde ren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Biltema maske ved flere anledninger :crazy:, og må si at den tar bort ALL merkabar lukt, men..... Det er jo en del stoffer som ikke lukter også. Er det noen her på forumet som har noen faglig kompetanse på dette? Kan man regne med at maska er OK når den fjerner lukt?

At den er A1 klassifisert tar jeg med en klype salt, det står at betongborene til til Biltema er av høy kvalitet også.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...