Jump to content

Støymatte - type ?

Suzuki

Recommended Posts

skal støyisolere maskinrommet ifbm. pågående renovering, og trenger støybegrensende matter. Er det stor forskjell på ulike fabrikat ? Bør man satse på to tynne lag, eller er et lag, samvittighetsfullt tilpasset, tilstrekkelig ?

Sliter litt med å tilpasse matte til en luke som skal være løs; åssen gjøres dette ? Feste matta med vinkellister til luka; og pakninger ? Andre metoder ? Luka er bare ut mot stuerommet; men allikevel ..

Suzuki

No boat needed..

Jeg har kjøpt en prøve av denne på Biltema:

"/BILTILBEHØR/LYDDEMPINGSPLATER/

Lyddempingsplater

Effektive og utprøvde matter som minsker lydvolumet med ca. 40 dB. Produsert i skumplast. Kan limes fast. Meget anvendelige for f.eks. å dempe motorlyd. Produktene oppfyller kravene i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EF. Testet og godkjent etter ISO 3795.

Art nr Pris Antall

Mål: 500 x 400 x 30 mm 36-9220 99,00 kr

Mål: 1000 x 500 x 30 mm 36-9221 199,00 kr"

De virker O.K. Sett fra utsiden når den er festet, er det en glatt overflate, deretter ca. 2/3 skumplast, deretter et tungt sjikt ( 5-10 mm) og til slutt ca. 1/3 skumplast. Jeg har ikke undersøkt prisen i forhold til alternative leverandører på tilsvarende matter. Tror det står noe om denne matta et annet sted i forumet.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Jeg hadde en større jobb i båten ifjor, skiftet motorer. I den forbindelse tok jeg komplett sjau på motorrom inkl isolasjon. Kjøpte lydmatter på Biltema, men da den "porolon" lignende typen med folie, uten blyinnlegg.

Mattene har fungert bra, men jeg var så urdum :headbang: å kjøpe biltema kontaktlim på spray. Så noen plater har falt av :nonod: og blitt limt opp igjen med ordentlig påsmurt kontaktlim.

Jeg så i bakkant av jobben at Rockwool har kommet med et isolasjonsmateriale som bør kunne passe bra. Fordelen med det materialet er at det er lukkede celler som ikke suger veske via kapillar-effekt slik Biltema platene mine (og Porolon tror jeg) gjør. Skulle jeg gjort igjen idag ville jeg sjekke ut Rockwool

Redigert av eslettha (see edit history)

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Noen som har peiling på hvor og hva prisen er på slike trur det er no glassfibermatter med sølvpappirlignene på ene siden . Trur det er slikt dem bruker til og dekke når det sveises på annlegga bla . platene mine er like fine i motorrommet men har ikke det sølvpappiret lenger så det er ikke vakket nedi der . Men veit om slike tynne matter ,brukte slike rundt støpegrytene på sønnak batterifabrikk bla . Hadde jo vært mye lettere å bare lagt et nytt lag med det da . Men hvor få tak i slik å prisen om det er lønnsom kan jo kansje bli hipp som happ , men mye lettere jobb og legge på .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Er nettopp ferdig med å installere ca. 4m2 støymatter fra Biltema (de med blyinnlegg).

Det høres ut som de virker bra, jeg er imidlertid ikke helt ferdig med å tette alle hull og sprekker.

Skal også skifte pakninger på dørkluker og installere nye der det mangler. Ny eksospotte fra Progress skal også inn før sommeren.

Valget falt på Biltema/Maritim-mattene på grunnlag av pris; ca. 400kr/m2

Progress selger matter fra Halyard som jeg vet av erfaring er meget bra. Prisen for disse er ca. 800kr/m2 i 35mm tykkelse.

Tola

Er det folie ytterst på Agder sine plater?

Brukte Porolon i mitt sjølbygg, og da var det veldig viktig å bruke alum.tape i alle skjøter og hjørner.

Brukte og blymatte under motor og labber mot skrog, det skulle dempe godt dei djupe frekvensene som forplanter seg i glassfiberskroget....ikke såå trivelig når de kom Diesel/ olje under!

Limer 3-5 mm gummiremser under kantene på luker.

Støymattene i min båt har også begynt å løsne. Bør man pusse ned restene av det gamle limet før man limer på nye matter?

Jeg vasket med avfettingsveske og klinte på nytt kontaktlim med pensel. lot det tørke til det ble sånn passe "nesten-tørt" og trykket til :smash: Siden har det sittet

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Sjekk ut Maritim

Under lenken motorutstyr så ha de en rekke produkter for støydemping. både "tungplate" med gummi og porolon...

Biltema sin ser jo utvilsomt veldig lik Maritim sin og prisen er jo også lik....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg valgte Bilteme sine med blyinnlegg, limer de fast med kontaktlim og det funket greit. Dette gjorde jeg i fjor, men er fortsatt ikke helt ferdig med dette... Fortsetter nok i påsken med denne jobben. Mitt inntrykk var at dette funket rimelig bra, men det totale inntrykket får man ikke før alt er ferdig.. Mattene er greie å jobbe med... Jeg slipte ned før jeg la på kontaktlim....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvordan er det å bruke våtromslim på slikt? Da har en i alle fall litt slingringsmonn før det hugger fast....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg ønsker mer motor-romisolering.

Per i dag har jeg ca 15 cm isolasjon, montert mellom dekksbjelkene.

Jeg ønsker ikke å rive denne, men supplere med ytterligere isolering.

Er dette mulig/isåfall hvordan ? Det er jo rimelig god grunn til å tro at lim ikke henger så godt på gammel isolasjon.........

Jeg skal til med noe lignende på Stauden, jeg kommer nok til spenne "banditt" bånd/hullbånd eller hva det nå heter og skru dette fat under dørken som ekstra sikkerhet mot at platene skal ramle ned... Kommer i tillgg til å kline på godt med lim samt kutte platene litt stor så det ble en form for presspassning... blye i mattene gjør dem ganske stiv mot knekking..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...