Jump to content

Støymatte - type ?

Suzuki

Recommended Posts

Jeg har i forbindelse med en Scand Atlantic tidligere (da roret var montert under bunnen) prøvd ut mye for å dempe støyen i båten.

Jeg falt ned på tre løsninger:

1. tykke plater type KI 110, 1200 x 1500, Noise Control as, tlf. 66 90 12 11

kr. 367 pr stk. tlf. 23 37 77 50. www.noisecontrol.no

2. tynne myke sorte plater fra Friman Dahl, 90 x 200, kr. 750 + mva (disse var svært effektive)

3. bokser (1,2 kg) med lyddempingsmasse, Inotek no

Jeg har senere tatt de tynne platene fra Friman Dahl, som visstnok benyttes av Hydrolift, flere steder på båten.

Det som imidlertid dempet lyden på båten var omfattende ombygging av roret fra å være montert under bunnen til å være aktermontert. Fikk da en "ny" båt.

I motorrom er det lurt å ha overflater på veggene som er lette å holde rene i tilfelle utslipp av eksos eller olje.

Må det brueks kontakt lim på disse porolon mattene eller vil de fungere med PL400, tech7 etc.??????

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 år senere...

Jeg ser jeg har skrevet noe slikt tidligere: Jeg har svært god erfaring med å kle rommet med lyddempende matte levert fra Friman Dahl AS, se : http://frimann.no/main.aspx?page=article&artno=T101010. Min erfaring med støymåling er at støyen ombord også fra bølger blir vesentlig redusert ved å klebe mattene mot skrogsiden. Prisen er litt stiv, ca kr 2.500 per matte, dimensjon 10mm X 90cm X 2m. Her er litt info om mattene (mener at mattene er i forskjellige tykkelser):

stoeyisolasjon.jpg

Jeg har kjørt halve sommeren 2008 med uisolert motorrom.

I 10 knop hadde jeg bare 1000 rpm, så det var greitt nok, men i plan var det best å stå med hodet over vindskjermen, for å slippe den verste ulinga fra turboen.

Midt i sesongen isolerte jeg lokket med Biltemas bly matter, og det hjalp veldig mye.

Nå i vinter skal jeg kle veggene inni motorkassa med 5 cm tykk Porolon. Dette skal jeg ikke lime fast, men heller skru fast med slike speseiallagde store plastskiver med små tagger på baksiden.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Sjekka prisen på matter hos et firma i by'n som driver med ventilasjon ( Multiluft ), fikk rull med 3 og 5 cm med flammehemmende duk på ene siden .Dem var på 1.20 m bredde og 5 m lange , dette så kjempe bra ut og billig . Dem skulle ha ca 80- kr meter'n + mva . Fordelen også er at man slipper masse sjøter ,så dette går jeg for om jeg skal ha vil jeg tru....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...