Jump to content

Speed-rail, finnes det fortsatt?

Marwin

Recommended Posts

Jeg fant noe infor om det for en tid tilbake, men finner det ikke igjen. Mener det var noe som het noe sånt som Rocka Speed rail, produsert i Sverige tror jeg. Tror jeg har info om det liggende hjemme, skal sjekke i kveld. Har planer å lage til noe tilsvarende under min båt, men jeg kommer til å lage det til av noen striper med kryssfiner og noen lag med glassfibe/epoxy utpå, for å få mer løft bak.

Redigert av ok67 (see edit history)

Dersom du går til annskaffelse av slike i den nærmeste fremtid Marwin, så kunne det vært interessant å lagt potene på dem og sett hvordan de ser ut. Jeg tenker som sagt å lage til noe tilsvarende på min båt i løpet av våren, så det kunne vært greit å ha sett hvordan de "proffe" ser ut. Tenker da spesielt på dimensjonene og hvor langt ned de stikker.

Om det passer slik så kan du sende meg en IM, så kansje jeg stikker forbi og tar en titt når du monterer dem ?

listene på weslingen min er iallefall ikke 90gr, snarere 70. Mens Gromlingen , som også er en linge-konstruksjon, den har 90gr.

Har forsåvidt spekulert på å lime på alu-strimler med epoxy på utsida av steglistene. Først og fremst for å få en jevn og fin kant, men også for å beskytte listene , de er jo temmelig utsatt for småsår osv.

Bilde

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Båtkompis holder på med å montere slike lister nå... (Bayliner 28´) Han setter på 4 lister, de to innerste litt lengre fremover enn de to ytterste. Annen båtkompis henger seg på, har mindre båt (som min) og trenger bare 2 stk... De 2 siste tar jeg!!

Skal bli morsomt å se forskjellen!! (Har fartsdata og motorturtall fra før montasje!)

Følg med!

(ok67: Send meg en IM så får du se dem (på Baylineren) før sjøsetting!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Ja, skal ta noen bilder.

Men har begynt å filosofere litt (ikke ufarlig for den som ikke er vant til DET): :-)

Er temmelig sikker på at slike lister, plassert "etter boka", vil være flotte greier på en rent planende båt; Men hva med MIN båt? Skarp i baugen, antydning til kjøl (som slutter en meter fra hekken), litt avrundet i kantene på hekken og som kanskje har tendenser til overplaning på 25-26 knop? Jeg TIPPER at det kan gå greit i lavere fartsområder: Lavere planingsterskel (nå 15 knop) og mere økonomi pr. mil på 18 knop :-)

Men hva med risikoen for skumle sjøegenskaper på 20+ knop? (På flatt vann.)

Hva med egenskaper på "ujevn" sjø?

Litt synsing her av andre, som har litt peiling på skrog??

(Et søk på HARDY her på Bp beskriver båt og motor...)

HVIS slike lister gir positive resultater (skal også ta med erfaringer fra en Bayliner 28), kan dette være noe å tenke på for MANGE!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin skrev:

(ok67: Send meg en IM så får du se dem (på Baylineren) før sjøsetting!)

Har ikke lest denne tråden på noen dager, så nå er vel kansje båten kommet på sjøen?

Noen bilder, med en meterstokk ved sidenav som indikerer dimensjonen i bredde og høyde kan være nyttig.

Om mulig kan jeg kansje ta en tur i ettermiddag, eller en av kveldene iløpet av uka, men før himmelspretten.

• 5 måneder senere...

Disse speed-railsene har jeg hørt mye rart om. Enkelt har jo fått forbausende forbedringer, mens andre bare har måtte fjerne de igjen.

Men det som positivt med de er at båten blir bedre i svinger, men båter som har antydninger til kjøl og gårg jerne som en halvplaner kan få en mer planende stilling i toppfart.

Overmotoriserte båter som Gammabusa sin Musling nyter godt av disse listene for de skal forhindre overplaning og gi godt løft i bauen.

Men dette er bare noe jeg har lest ikke testet ut selv!!!

Hvordan gikk det Marwin fikk du testet sakene?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Som jeg skrev i en annen tråd i sommer en gang, så laget jeg til noe tilsvarende selv. Men jeg overdrev noe. Båten ligger flatere i vannet enn før, men den "styrer" på en litt rar måte etterpå da "railene" ble for lange og dype. Skal redusere noe på dem til våren og tror at det skal bli bra da.

"Selv om noe er bra er det ikke dermed sikkert at mer er bedre!"

Sigurd skrev:
Har egentlig ikke noe greie på det, men hvorfor mener du de er for lange? Jeg er vandt til at de går i hele skrogets lengde under vann på båt som er konstruert for optimal fart og manøvreringsevne. To på hver side av V-bunns båt.

Jeg mener det foru båten "styrer" noe rart etterpå. Det kan virke som om railene begynner framom "svingpunktet" på båten. Ved litt bølger skrått forfra så oppfører båten seg merkelig sammenlignet med tidligere. Dessuten gikk farten litt ned, men det kan også være gitt av at jeg laget dem for dype. Jeg kommer i alle fall til å redusere noe på dem til våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...